Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 1. oktober 2013

Snart ferdig!

Siden energien kom tilbake, var jeg bare NØDT til å starte opp et nytt strikkeprosjekt.
Og det gjorde jeg, mandag for 8 dager siden.
Nå er jeg snart ferdig med prosjektet, som du kan ta en titt på her
Ja, det er i høstfarger, så denne vil nok hete Høstjakke.

Jeg har blandet to forskjellige garntyper, og skiftet farger underveis.
Jeg har brukt en brungrønn SOUL og blandet den med en brun PLUM.
Det grønne du ser, er den samme Soul ' en, men blandet med en grønn PLUM .

Og det lillabrune du ser jeg strikker med, er FIN, Alpakka og silke.
Jeg tenkte det hadde vært fint med en knappestolpe.

...og den strikkes rett på jakka. Ser du det?
Jeg har nevnt det tidligere her. Jeg bruker ikke andre metoder lengre, for denne er genial.

Påstrikking av knappestolpe
Når du kommer til enden av pinnen på knappestolpen og har en m igjen, henter du en maske fra jakkekanten, og strikker dem sammen.
Slik gjør du hele veien ned, og kan på denne måten hele tiden sjekke om den blir for løs eller for stram.

Da er det kun å rekke opp til der du strikket maskene sammen, og forsøke en gang til.

Jeg har valgt ut noen fine knapper som sikkert kan friske litt opp.

Og jakka veier absolutt ingenting, og er veeeeldig myk. Gleder meg!!!!!

Dessuten ble jeg så ivrig sist jeg blogget, om halsen med rutene, at jeg glemte litt informasjon.
Pus matcher også fargene. Bare se på haletippen.

Men det ble heklet 20 ruter, to i bredden, som jeg viste på bildet sist. Og de ble alle heklet sammen, og satt sammen til slutt, slik at det dannet en ring.
Rundt begge kantene av halsen heklet jeg fastmasker i MIrasol Alpakka i en lys beige farge, som matchet alle rutene.

Det gikk med tre bunter Delight ( superwash ull og litt polyamid) i farge 02. Altså 150 g. Og jeg brukte heklenål nr 4.

Vi sees snart.......

16 kommentarer:

Madame sa...

Din nye Høstjakke ser skøn ud og i lækre farver - må vi se den på, når du er færdig? Det lyder smart, at du strikker knappestolpen på.
Hils Pus fra Sofus og Miss Mis og ha' en fin aften oppe nordpå!

Helen sa...

Skal si når du først setter igang, Sylvia, så går det så fort på pinnene at enn rekker ikke og følge med...nesten !

Deilig høstjakke dette her, og så i vinden, moten sier, strikkejakker korte som lange, men da særlig lange leste jeg. Moteverden må jo finne på noe nytt fra år til år..veldig glad strikk er på mote, men jeg går med det alltid vinterstid, og helt ærlig, gjør ikke de fleste i Norges land det, tro?

Flott bildet av deg, mannen som er fotograf?

Klart katten din matchet til skjerfet...hehe

lykketrollet sa...

Wow for ett tempo, kan du dele litt med deg av den.

Stilig jakke, og kjekk måte å strikke knappestolpe.

Lin sa...

Jeg skal love for at det gaar staerkt naar du foerst har noget paa pindene. Sikke nogle dejlige farver. Den idé med kantpaastrikning har jeg hermed adopteret og tusinde tak for at du deler. Jo katten passer ogsaa fint til.

Rita Follnes sa...

Hei til deg;))
ja, jeg er enig i at det er sikkert et lett svar å få av ungdommen, men jeg gadd liksom ikke og strevde med det selv. Antagelig litt virus og slikt også. Jeg har to pc slik at jeg alltid har en reserve når den ene blir ødelagt.
Jeg får se om jeg blir litt flink nå.
Nydelig høstjakke du strikker på. Jeg synes det er en smart måte du strikker kant på. Nydelig bilde av deg.:))

Ruths datter sa...

Gleder meg til å se dine myke høstjakke. Fargene er jo bare deg da.
Klemz

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Er spent på å se jakka ferdig! Og dette tipset har jeg lest før hos deg og brukt på to gensere. Veldig smart!! Og den heklede halsen er også kjempefin!! Nydelige farger!! Fint at formen er tilbake, da blir det mye inspirasjon på oss :-)

Gitte sa...

Hold da op sylvia :-). Der er sørme da kommet gang i dig igen.

Dit halstørklæde i ruter er virkelig smukt, og du ser da bare kanon godt ud med det om halsen.

Jeg glæder mig meget til at se jakken!

Rosehagen sa...

Jakken din ser spennende ut;) Du har virkelig fått energien tilbake;)
Her er det siruptempo:( Var innom arbeidsrommet i 40 min i går. Fristet ikke med noe kreativt.
Men jeg rettet matematikkprøver til to klasser;)
Gleder meg til å se jakken ferdig;)
Skjerfet var delikat;)

Klem fra Ann-Mari

Lithe sa...

Så deilig at energien din er tilbake :) Jakken ser nydelig ut! For en nydelig katt du har!
Studenten min lengter hjem til sin pus, så i helgen blir det litt kvalitetstid med Porsgrunns boeren :D

Anne sa...

Tilslutter mig de øvrige....glæder mig til at se høstjakken og du ser hamrende godt ud :-) KNUD

Flowermouse Design sa...

Gleder meg til å se jakken ferdig!! Plum er så herlig - gjør selv det stiveste garn mykt!! Halsen er flott til deg!!!! Og pus er jo nydelig :-)

Rubia sa...

Den jakka ser deilig ut. Jeg må få unna lit småtterier før jeg får både genser og jakke på pinnene.

Ann-Jorun sa...

Nydelige farver på jakken og den blir helt sikkert deilig å ha på seg. Takk for tipset med stolpestrikking, det skal jeg virkelig prøve.
Ha en fin onsdagskveld.

Strikkeheksen sa...

Hvor er den fin din hæklede hals, Sylvia og farverne ser så fine ud til dig :-)

Den nye jakke ser også rigtig interessant ud - metoden med at strikke stolpelukningen på, på den måde er nemlig super, også når man skal til at lave knaphuller. Jeg har tit brugt samme metode til at strikke kanter på sjaler og der fungerer det også godt :-)

Christina sa...

Flotte farger!
Jakka blir nok kjempefin : )

Ha en fin kveld!