Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 3. oktober 2013

Høstjakke

Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg tror høstjakka mi er ferdig nå
Det ble nemlig ikke de knappene jeg hadde valgt ut, alikevel. De var altfor små, og gled hele tiden opp.
Jeg hadde laget 13 knappehull, så det er plass til enda 9 knapper til.
Men så vet jeg ligsom ikke..........

Her vises fargene på jakka mye bedre, og mer lik originalen. Merkelig hvordan et vindkast visket ut fargene.
Se hvor fint rutehalsen er til jakka mi.
Jeg synes den lilla fargen gjør den mye freshere.

Knappene er noen jeg hadde på lager, etter en yndlingsjakke som hadde sett sine glansdager.
Nå skal de få lov til å skinne enda en gang.

Knappestolpen brukes til å sy knappene på, for knappehull hadde jeg allerede strikket nedover, samtidig som jeg strikket jakken.
Siden knappestolpen strammet opp på siden, var jeg nødt til å gjøre noe tilsvarende på motsatt side, så den ikke ble lengere enn den andre.

Jeg vet ikke hva metoden heter, er det ICORD tro? Hvet du?
Jeg strikker som på knappestolpen, men drar maskene til motsatt ende på pinnen, og starter strikkingen igjen. 
Tråden som da blir dradd med til motsatt side av arbeidet, gjør slik at stolpen runder seg rundt kanten.
Forstår du hva jeg mener?

Slik gjorde jeg også rundt halsen, for den var litt vid, og rundt ermene som også hadde god plass.
Så fant jeg jammen et nøste FIN i en grønn farge, som matchet. Så alle kanter er laget i FIN.

Jeg synes det er så fint å blande kvaliteter opp mot hverandre.
Fin er jo halvparten silke og Alpakka, og har så fin glans. Mens resten av garnet er litt rufsete og rustic.

Jeg skal vise meg med jakka på. Men akurat nå tar fotografen seg en liten middagslur på sofaen.......zzzzz, og det er ikke Mannen, men Sophia , som pleier å ta disse bildene.

IN LIMBO
Akurat nå er jeg i ingenmannsland......for det er ikke noe spessiellt håndarbeid som ligger klart å venter på meg..........hvis en ser bort fra UFO'ene, da. Men de snakker vi ikke om, hva?

Jeg får ta en titt i garnlageret mitt, og se om det dukker opp noen nye ideer.

21 kommentarer:

Madame sa...

Hvor er den blevet fin og så flot sammen med rutehalsen! Ja, du må vise os et billede, hvor du har jakken på. Det er meget lækre høstfarver! Lige nu er jeg også mere til de blide høstfarver, som efteråret har.

Ruths datter sa...

Lekker og myk. Skal si du er kjapp med pinnan dine.Masse flotte detaljer på denne jakka.
Klemz

Gitte sa...

Hvor ser den bare lækker ud! Let og luftig. Smukt med kanten strikket i andet garn til knapperne.... Og så mangler du bare 9 knapper :-)

Birgitte sa...

Skikkelig fin høstjakke du har strikket! Syns det ble stilig med knapper øverst=)

Siddis back home sa...

Det var en alldeles nydelig jakke og så flott sammen med skjerfet ditt! Ha en fin kveld og en fantastisk helg hos deg! Klem herfra!

Flowermouse Design sa...

Ser helt herlig ut. Og det er så fint med i-cord avslutning!!! Dette var kreativt alt sammen!!!!

Rosehagen sa...

Hei;)
Nydelig jakke;) Så godt å finne en deilig ulljakke på kalde dager. Synes den var fin med de 4 knappene;) Skjerfet har flotte farger.

Ønsker deg en god helg;)

Klem fra Ann-Mari

Fru Tunheim sa...

Ligner på jakke av Skappelgenser og jeg syntes det var fint å bare ha knapper øverst og ikke helt ned.

Miri Vandre blandt ege sa...

Den skal du nok have glæde af hele vinteren , så fin :)

Rubia sa...

Lekker jakke som holder deg varm på kalde dager. Det ser ut som icord i allefall.

Ufo'er snakker vi ikke alt for mye om. *ler*

Helen sa...

Syns nesten du bare skulle ha i de knappene du har, ikke sett på hele jakken....fordi i praksis, kommer du til og lukke de i helt ?
Jeg gjør sjelden det, merker, liker at den liksom henger og slenger litt rundt enn når man går.

Fine farger som matchet perfekt høstløvet i bakgrunnen.

Jasså, det erophia som tar sååå flotte bilder av DEG ! Aner vi en liten fotospire her?

Tenk ny fredag og idag kommer mannen hjem igjen, vært gressenke denne uken, så koselig og få han hjem til helgen, og nok en høstferie uke starter. Nye gjester kommer, denne gangen fra Stavanger !

Gooood helg Sylvia, og kikk dypt nedi garnlageret ditt, sikker på at du finner noe :)

Lithe sa...

Flott jakke :) Du er rask!
Katten min er en skogkatt, med det imponerende navnet Master of puppets, populært kalt P(uttales pi;)). Det spørs om ikke underbevisstheten min hadde ditt bilde i tankene når det ble tatt, kan lett se likheter her :)
Ønsker deg en flott helg :D

Christina sa...

Wow, den ble jo kjempefin! : )
Så flink du er!

Ha en fin dag!

Lin sa...

Jeg mener den kant hedder en hestetoemme paa dansk og saa synes jeg du skal beholde jakken som den er. Det giver en soed lille detalje at knapperne stopper lidt under brystet.

BrittB sa...

Så fin høstjakken din ble, nydelige, duse farger! Skal si du har fart på de strikkepinnene (og heklekrokene!)dine!!
Jeg har aldri hørt om i-cord før, så nå lærte jeg noe nytt- igjen!!
God helg! :-)

Anne sa...

Hvor er din jakke blevet flot Sylvia..og tørklædet passer så fint. Jeg forstår godt, hvordan du laver kanten, du forklarer det så fint :-)

ANNEPÅLANDET sa...

Du er en improvisasjonens mester, Sylvia! Den jakka ser u t r o l i g deilig ut, og så lekkert med Fin-kanter - det var en god ide!
Ha en riktig fin helg!

Strikkeheksen sa...

Hvor er den fin, Sylvia, blød og lækker og jeg synes også, du kan nøjes med de knapper, du allerede har syet i :-)
Hestetømme på dansk og I-cord på engelsk - hvad hedder det mon på norsk? ;-)

Elisabeth sa...

Så ut til å være ei ordentlig kosejakke, Sylvia. Litt sann Skappelaktig.
God helg da!

Anonym sa...

Så morsom jakke, tøft med rillestrikk. Kunne godt tenkt meg å strikke noe lignende en gang. Eli

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Så fin jakka ble!! Fin miks av kvaliteter om med fine kanter!! Fortsatt god søndag!!