Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 19. september 2013

Bakedag

Hvis du er sulten når du leser dette, må du bare gå videre.......

Jeg fikk ikke heklet så mye som jeg hadde planlagt i dag. Istedet har jeg bakt. Men vet du, DET er også avslapning for meg ( men ikke all oppvasken som oppstår......sukk....)
Et rykende ferskt Valnøttbrød.

Er det ikke flott? Da jeg var i København, kjøpte jeg meg denne hevebollen. 
Brødet skal ligge der i den siste hevetiden, for så å helles forsiktig ut på varm bakeplate.
Det er viktig å strø på mye mel, så den ikke henger fast.
(Og Marianne , jeg fikk med at bakebollen IKKE skulle bli med inn i ovnen)


Det ble enda et rundt brød, siden jeg laget litt mye deig.
( det broderte håndkle har jeg fått av en garnkunde. Jeg er altså såååå heldig! )

.
Brødet ble spist opp til middagen, som var asiatisk kyllingsuppe, som jeg hadde laget. Yes, jeg er et godt kjerring-emne for tiden.

Brødet er egen fantasi, med at man tager det man haver.
Her er det både rugmel, sesamfrø, hvetemel og valnøtter.

Så, mens jeg holder på med brødbakingen, kommer Sophia og sier at jeg ikke må glemme å bake en kake til i morgen, som hun skal selge i kantina på skolen.

Ooooops....det hadde jeg helt glemt.
Hva gjør jeg nå? Jeg orker ikke dra til byen for å handle. Fler som kjenner seg igjen???

Så, hva laget jeg?
.
En banankake

Har du overmoden bananer liggende, er de perfekte til å bake med. Og mens kaken står i ovnen, dufter det så godt. Jeg tar av og til sjokoladebiter i deigen også, så blir det nesten som en konfektkake.

For syns skyld, helte jeg over litt glasur, ellers hadde den sett litt kjedelig ut.
.
Og siden det også her ble litt kakedeig til overs, laget jeg amerikanske muffins (store muffins)
Da har jeg litt til kaffen i kveld.

Og NÅ skal det hekles!


14 kommentarer:

Lithe sa...

Godt middagen var fortært nå, ellers hadde jeg blitt skikkelig sjessen :) Så deilig ut alt sammen!

Miri Vandre blandt ege sa...

Håber du sidder og hækler :)
Mums, det brød ser godt ud !!

Gitte sa...

Tror da lige jeg kommer forbi :-)

Uhmmm - hvor ser det lækkert ud. Både brød og kager.

Jeg har også købt en brødkurv, men har opgivet den. Enten hænger brødet fast i kurven og jeg kan ikke få det ud (og det er inden jeg bager det....!!! - jeg ved godt at kurven ikke skal med i ovnen) - ellers også får jeg for meget mel i og det bliver tungt som en mursten.

Anonym sa...

Her var det mye deilig! De hekle rutene ble fine, sånne skulle jeg gjerne kunne lage.

Bente sa...

Flinke Sylvia, aktiv i ferien din du.
Jeg har ikke så veldig god erfaring med å bake brød, men tror jeg skal prøve meg snart igjen.

Helen sa...

Godt jeg ikke bor der...hadde spist alt, og veid sikkert over 100 kg.....

guuuuuud du kan friste, altså !!

Du er såååååå flinke, Sylvia...!!

Men, jeg er ganske flink med bilbatterier....og ikke baking....

Bare litt misunnelig :)

god kveld søte deg :))

Helle sa...

Få ting som er så godt som hjemmebakt brød. Og med valnøtter må det jo bli godt. :)

Vi kan ikke rekke alt heller, og enkelte dager svikter også inspirasjonen. Det viktigste da er å gjøre noe som vi synes er hyggelig. Og baking er da hyggelig. :)

Nydelig kjole, - men krokodille var uvanlig bryllupsmat. Har hørt at det kan minne litt om kylling? Håper det uansett smakte.

Ruths datter sa...

Det brødet ser godt ut. Du fikk kjørt deg litt da. Med kakebaking og det hele. Utrolig lekker hekling du holder på med. God helg til deg Sylvia.
Klemz

BrittB sa...

Det er så deilig med valnøtt-brød! Jeg var egentlig ikke sulten da jeg åpnet innlegget ditt, men nå får jeg nesten vann i munnen...det hadde vært godt med valnøttbrødtil frokosten! ;-)
Banankake har jeg aldri bakt, men kanskje jeg skulle prøve det en gang!
Ha en fin dag!! :-)

Barwitzki sa...

Oh du har gjørt det veldig fint. Brød og kake. Mhhhh jeg elsker valnutbrød - kanskje jeg må bake også??? I dag jeg var med sykkel på tur og jeg har plukket epler og noen plommer - nå vi har regn
og jeg
har bakt en kake med epler. Kake er i stekeovn. Jeg vil spise med mann min sent ettermiddag med fløtekrem og drikker deilig kaffe, kanskje kommer besøk enda?
Ha en fin helg. Klem fra Viola.

Strikkeheksen sa...

Det skulle være fuldstændig forbudt, Sylvia, at vise sådanne lækkerier frem til trætte, sultne bloggere, der SLET IKKE skal spise brød eller kager ;-) Jeg sidder simpelthen og savler - det ender med min pc lukker ned ;-)

Madame sa...

Uhm, hvor ser det lækkert ud, Sylvia, og jeg kan næsten mærke duften fra dit bagværk. Her hos os er det husbond, der bager - og også kager. Jeg er vist blevet lidt doven på mine gamle dage :-)
Ønsker dig en rigtig god weekend!

Marianne sa...

uhmmmm - nu blev jeg lækkersulten og må igang med selv at bage, denne gang uden hæveformen i ovnen :-)

Rubia sa...

Skal si du står på. Ett skikkelig kjærringemne. Alt ser helt nydelig ut!