Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 11. august 2013

Man får aldri nok

SJAL!!!!
Når jeg blir litt rastløs, og har lyst til å begynne på noe nytt, er alltid sjal nr 1 på lista.
Så i går, begynte jeg å strikke på et nytt sjal
Dette fant jeg ut, da jeg var på jobb. Og strikket litt bak disken, når jeg hadde kunder innom, som bare " skulle se...." 
Jeg har faktisk solg mye garn på det.
Noen lurer på hva jeg strikker på, hvilket garn jeg bruker........ Og jeg bruker det også til å vise kunder forskjellige strikketeknikker. 
Og så kommer vi så lett i snakk, og har en hyggelig stund. Det er så koselig.
Så ender det også med at kundene vil lage det samme, og kjøper med seg garn hjem.

Jeg sender stadig med denne oppskriften, som jeg laget til Silke og Cashmere-garnet vårt
Det er en enkel oppskrift, som gjør et fint sjal, som man også kan gjøre mye med, siden det har en hullrad rundt kanten, som man feks. kan hekle i.

Som dette enkle sjalet jeg laget i våres, da jeg hadde kun et nøste igjen, etter en genser jeg strikket til Sophia
Nå kan jeg bare ikke huske hva slags garn dette var, men jeg husker det kostet rundt 150 kr (50g) og at det var drøyt. Jeg kjøpte 4 bunter, og fikk altså en til overs, da genseren var ferdig strikket.

Er det Mohair og silke tro? Du kan se det er litt melert.......og det er faktisk favorittsjalet mitt for tiden.
Det er luftig og mykt og ha på ,og pynter opp et kjedelig antrekk . Og nå som jeg er brun, er fargen riktig fin til meg.
Og det morsomme er, at når jeg går med det på, kommenterer folk at det er et så lekkert sjal, og så må de ta på det. Det er jo verdens enkleste sjal!
Kanten rundt er dobbel Tynn Alpakka, bare for å " ramme det inn" med en kant.

Så om du ser på bildet av garnet jeg strikker med nå, Sort Hexa, og Grå SKY.......så skal jeg ramme det inn på samme måten.
Men det er langt ifra det beige sjalet, selv om det er like mykt.
Jeg tror det kanskje må bli en modell vi kan ha i butikken........
Her bruker jeg pi.nne nr 8 som passer til tykkelsen på garnet, og for å få det luftig. Jeg kunne saktens strikke på både 10 og 12. Det er greit å eksperimentere litt.

Og som sagt.......man kan aldri få nok sjal

7 kommentarer:

Madame sa...

Sikke nogle skønne sjaler, du viser! Det er en rigtig god idé, at du sidder og strikker i butikken, så kunderne kan se, hvad man kan lave ud af garnet og spørge dig til råds! Kan du ikke sige mig, om det norske ord koselig betyder det samme som vores hyggelig?
Ha' en rigtig god søndag, Sylvia!

Marianne sa...

Ha ha - på det punkt er vi ens... når vi er stesset og trætte så strikker vi sjaler - af garn vi lige har ved hånden.
Jeg har lige strikket 4 sjaler, der nu bare ligger pænt lagt sammen :-)

Marianne sa...

Ha ha - på det punkt er vi ens... når vi er stesset og trætte så strikker vi sjaler - af garn vi lige har ved hånden.
Jeg har lige strikket 4 sjaler, der nu bare ligger pænt lagt sammen :-)

Rosehagen sa...

Hei;)
Så fine sjal du strikker;) Jeg har også strikket noen og noen halser.
Men det som jeg har strikket mest av de siste årene er nok votter. Selbu votter og andre mønstervotter i alle størrelser og farger. Alltid noen som "ønsker seg";)
Nå skal to feriedager nytes før det er tilbake til hverdagen på onsdag;)

Nyt søndagskvelden;)

Klem fra Ann-Mari

Rosehagen sa...

Hei;)
Så fine sjal du strikker;) Jeg har også strikket noen og noen halser.
Men det som jeg har strikket mest av de siste årene er nok votter. Selbu votter og andre mønstervotter i alle størrelser og farger. Alltid noen som "ønsker seg";)
Nå skal to feriedager nytes før det er tilbake til hverdagen på onsdag;)

Nyt søndagskvelden;)

Klem fra Ann-Mari

Rubia sa...

Her var det jammen masse flotte sjal.
Og du har helt rett. Man kan ikke få for mange. :O)

ANNEPÅLANDET sa...

Fin oppskrift - og nydelige sjal! Skrev den like godt ut jeg - man vet aldri når man får bruk for et sjal! Takk skal du ha!