Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 28. juli 2013

Røde, varme striper

Det var flere som undret over hva mitt stripe-prosjekt var.
Her får du svaret
En stripetopp i forskjellig garn, strikket fra toppen og ned.
Lit større enn det jeg så for meg, men det er normalt, hi hi
Hadde jeg laget den i mindre strs, hadde den jo blitt for liten. Altså ingen mellomting!
Jeg strikket den i strs M på pinne 3.5

Oppskriften finnes i det lille strikkeheftet fra "Hendes Verden" som jeg fikk av Gitte Kreativiteter. Der heter den Luftig i hør. Men jeg har strikket den i Alpakka og ull.
Hoved-fargen er varm rød Tynn Alpakka. De mørke stripene er Wollmeise, fargen heter mørk Magnolia.
Og ser du godt etter,er det en liten lys stripe nederst på toppen, som er Holst garn, i fargen Mandarin.

Wollmeise-garnet vant jeg hos Vibeke (Vibbedille) tidligere i sommer, og det holdt akurat med 100g.
Striper er faktisk ganske kjekt å lage hvis man har litt garn av hver farge, men vil strikke et helt plagg.

Denne toppen vil nok bli mye brukt fremover ( hvis det ikke er hot hot hot....da ;) )

De som kjenner meg, vet at jeg elsker å bake. Og når det er varmt, er det supert å bake gjærdeig. Det hever ekstra godt, og man får luftige bakverk.
Siden jeg hadde fri i går, ville jeg bake
Det ble luftige kanelsnegler. Og da jeg hogg innpå med min snegle, kom Mannen  innom med friske bringebær. DET er sommer-kos, det!

Så, har du ikke noe spesielt å gjøre akurat nå, så smell sammen en gjærdeig, så har du noe godt til kaffen litt senere i dag, og kan kanskje dele litt med naboen. Det gjorde nemlig jeg. Og hvem vil vel ikke ha fornøyde naboer!
God søndag.

23 kommentarer:

Vibekes lille ullne sa...

Den var lekker og stilig! Snasen på også, og den ser ganske passe ut. Her strikkes det heller litt trangt, noe som er dårlig kombinasjon med sommerferie og god mat. Fine fargekombinasjoner. Fortsatt fin sommer! :)

Fríða sa...

nöj, lækker lækker top, og bagværk.
kh.fra Island
Frida

Madame sa...

Hvor er den blevet flot - den klæder dig supergodt og sikke en sød facon.
Du er også flink til at bage, og dine kanelsnegle ser meget lækre ud. Her hos os, er det husbond, der bager, og det nyder jeg godt af.
Rigtig god søndag!

Flowermouse Design sa...

Skikkelig flott. Herlig snitt på den og fargene er så fine sammen!!! Fortsett å kose deg masse!!

Ruths datter sa...

Denne toppen ble lekker. Du kor flott ei dame du er da.kledde den virkelig. Flinkis du er. jeg holder på med genseren. Snar kommet til fordelingen av armer og bol. Bare noen runder til så...
Klem

Vibbedille sa...

Toppen ble jo kjempelekker!!!Så kjekt at du fikk brukt wm`en til et flott prosjekt!

Kos deg og ha en herlig søndag!
Klem Vibbedille

eli sa...

Så fin den ble, lekkert med de fargene sammen. Flott model også da:) Eli

eli sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Birgitte sa...

Kjempefin topp! Den kledde du godt:)

Gitte sa...

Hvor er den bare blevet flot!!! Skøn i de mange røde farver, og den står så flot til dit mørke hår, og din flotte sommerkulør :-)

Godt at sommerhæftet kunne bruges!

Strikkeheksen sa...

Du ser super-cool ud med solbriller og striber, Sylvia - flot, flot top :-)

Bente sa...

Så fin du ser ut. Gjærbaks er veldig godt da, og bringebær nam nam. Har plukket villbringebær idag og det er godt det.

BrittB sa...

Så fin topp du har strikket! Du kler den veldig godt og jeg synes ikke det gjør noe at den er litt stor. Du ser flott ut!
Bakverket ser veeeldig fristende ut må jeg si, spesielt med de bringebærene som tilbehør!
Kos deg!

Lithe sa...

Utrolig flott :)
Fine farger sammen. Gjærbakst er bare sååå godt, bare så dumt jeg ikke kan spise hvete :(
Plutselig møtes vi i Porsgrunn en dag, det hadde vært hyggelig :D

Fru Tunheim sa...

Lekkert...både toppen og bakverket. Når det gjelder strikking synes jeg det ofte er vanskelig å få til den perfekte strikkefastheten og dermed også størrelse.

Anonym sa...

Superfin topp ,på smaching modell.Gleder meg til å se hvilket prosjekt du har med på tirs.Vi gleder oss til besøk.
Hilsen fra Brevikstranda.

Rubia sa...

For en lekkert topp!
Og helt klart dine farger det der.
Hmmm.....har noe Wollmeise liggende...

siddisisalou sa...

For en lekker stripetopp. Supre farger til deg.
Veldig kjekt mønster.
Selv holder jeg på å rekke opp gensere som jeg hadde liggende i skapet og som aldri ble brukt. I dette tilfellet bomullsgarn. Den ene er blitt to små søte gensere til to små trollunger. Den andre tror jeg at jeg skal strikke til en litt mer aktuell genser til meg. Har ikke bestemt det helt, men de tok for stor plass i et allerede fullt skap, og ble aldri brukt. GJENBRUK !

Eva Haukeberg Rinker sa...

WOW, den var utrolig fin!!
Så flink du er, digger fargene :))

Helen sa...

Skulle ønske jeg hadde deg som nabo, ja takk til kanelsnurrer....sukk....!

Super fin topp, og riktig så flott "donna Sylvia" bildet på toppen her, tro om mannen var fotograf?

Ja, jeg så den røde radioen din også....thiiiihihihi

Kos deg med sommer og sol, og masse buk av ny genser, her er det nesten litt vanskelig å kle seg, da man orker bare de tynneste klær og topper....idag +34 grader...og skal bli mer utover uken....!

Barwitzki sa...

Mh nam nam jeg vil gjerne nabo sin lekker kake og fremfor alt en riktig god kopp kaffe dertil. Herlig.
Deilig er din tunika også. Fantastisk garn og flott farger. Det ser veldig fin ut. Hertelige hilsen fra Viola til deg.

Rita sa...

Det var en flott topp ! Og du kledde den godt :)

Elisabeth sa...

Nydelig topp! Lekkert og sommerfint med røde striper :)