Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 18. juni 2013

Spiselige gaver

Jeg elsker å gi bort gaver, mer enn å få.
Og de skal helst være hjemmelagede, og passe til den som mottar gaven.
I dag er det ridelæreren som får......
....en full boks med hjemmebakte, grove knekkebrød, og en timiankvast fra terrassen.

Slike gaver har jeg gitt bort tidligere, og de har falt i god smak.
Boksen med Knekkebrød på, har jeg køpt hos KREMMERHUSET.

Jeg ser man kan få kjøpt pakker med ingredienser til å bake dine egne knekkebrød, men jeg har min egen, som jeg sikkert har brukt i 10 år. Jeg er nemlig veldig glad i hjemmebakst.
Og her skal du få min oppskrift:

Sylvias grove KNEKKEBRØD (ca 15 stk.)
1dl havregryn
1dl linfrø
1dl sesamfrø
1dl solsikkefrø
4dl hvetemel
1ts bakepulver
1ts salt
1dl olje (bruk det du har for hånden)
Ca 1 dl vann

Frøene blandes sammen med hvetemel, bakepulver og salt i en bolle.
Tilsett oljen, og deretter vann, rør til deigen er sammenhengende.

Deigen kjevles tynt ut (ca 2mm) på bakepapir til en stor firkant. Legg deretter over på en bakeplate, og skjær igjennom til passende stykker, ca 15 stk.

Stekes i varm ovn på 200 grader i 15-20 min. På nederste rille.
Jeg bakte 4-dobbel dose i dag, her går det nemlig unna når jeg først er i gang. Måtte jo ha noen selv også..........

Og så er de veldig gode å knaske på til et glass vin.

Nå skal jeg ut i solen og nyte mitt nystartede strikketøy.......yes, I did it again. Korall-jakka får vente litt til på å bli montert ferdig. Alltid mye mer morro å starte på noe nytt, enn å gjøre noe ferdig........

Noen som kjenner seg godt igjen her?

6 kommentarer:

Helen sa...

Ja, jeg !!

Hva er det som er så ekstremt fristende med den nyinnkjøpte posen med nytt garn?

Den er bare så mye mere morsomm enn det man har kommet halveis igang med...er min erfaring.

Deilig med hjemmebakt knekkebrød, men tar ikke sjansen, samt her i Italia får man jo ikke noe særlig til forskjellige kornsorter ....

Heldig den som får :)

Ciao :)

siddisisalou sa...

Takk for knekkebrød oppskriften.
Kan tenke meg at det var stor jubel over den fine gaven.
Nå har jeg flere oppskrifter å velge mellom, og heldigvis finner jeg det meste av kornsorter i flere butikker etterhvert. Tydelig at det er INN å leve litt sundere og at det ikke bare er baguetter som gjelder.
Jeg holder også på med noe nytt igjen - og det andre var laaaangt i fra ferdig. Men vi har da god tid !

Fru Tunheim sa...

Helt enig....spiselige gaver er en hit!

Helle sa...

hmm, noe mer fristende med nytt fremfor å fortsette med noe gammelt. Jo da, den traff den. - Litt for godt. :)

Ang svogeren din. Kjenner ikke til vinen hans, men skal være på utkikk etter den. Nå er Amarone sjelden helt feil. :)
Vi har egne agenturer på vin, noe jeg vil tippe at svogeren din også har. Etter litt over en mnd i jobben har jeg kun fått en overfladisk oversikt over hva vi faktisk importerer. - Mye å smake på for å si det sånn. Ikke at jeg klager. :)

Rubia sa...

Koselig gave å få.

Jeg har aldri bakt knekkebrød, men disse ser jo veldig fristende ut da.
Takk for oppskriften!

Madame sa...

Ridelæreren er meget heldig - hvor ser det lækkert ud! Hjemmelavede gaver er noget af det bedste :-)