Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 7. mai 2013

Ut på tur....

I går var vi i nabokomunen Vestfold, der min skjønne søster bor

Fra venstre, lillesøs Ania, meg og Marianne
 
Vi hadde med kakerester, det er jo snart ikke mer plass i magen til søte ting........ og hun hadde kaffe og te. Vi hygget og skravlet i timesvis. Og selv om vi hadde strikketøyet med, ble det ikke strikket en eneste maske!
Lillesøs har også blitt bitt av strikkebassillen...........jeg er så glad for det.
 
Men så ville hun vise oss sin by, og nærområde, så vi dro avgårde på turi Larvik by.
 
Her er vi på FARRIS BAD, som er et fantastisk Spa-Hotell, som ligger ved stranden. Da vi gikk utenfor, duftet det deilige dufter fra Spa-avdelingen. Og innenfor er det flott kunst fra bla Fotograf Morten Krogvold og kunstner Nicolaus Wiedeberg.
Jeg har selv overnattet på hotellet en gang, og det var helt fantastisk å våkne opp til bølgeskvulp på morningen, da vi hadde rommet på den siden.

Rundt omkring var det skrevet POESI, og Ania fortalte det kalles Poesiparken i dette området
Litt Dansk poesi var det også her, som passet så flott med Marianne. Desverre har jeg kuttet litt av noen ord, men man får sammenhengen alikevel. Er det ikke nydelig?

Så gikk turen videre til BØKESKOGEN
Dette er et landemerke i Larvik, som byen er veldig stolt av. 10% av slik skog i Norge, ligger nettopp her, så det er en stor park.
 
Før Marianne kom på besøk, hadde jeg lovet henne en tur der hun kunne se "tepper" av Hvitveis, som er typisk på denne tiden, og som jeg trodde var enestående her i Norge.
Så viser det seg at vår venninne Anne også viser til en slik blomstring i sin skog, men der hun kaller blomstene for Anemoner.
 
Er det noen som har svar på dette? Vi trodde nemlig at ANEMONE var en helt annen blomst her hjemme.
 
Turen gikk så videre til STAVERN
Her sitter Marianne og jeg ved en av byens kanoner (og jeg har Rosejakka mi på)
Og ser du godt etter, er det Tordenskiold som skuer over havet, i bakgrunnen.
 
Og før vi dro hjem, fikk vi med oss restene fra Påsken i Stavern, der barna hadde hengt opp appelsiner i trærne i byen
Takk for koselig omvisning i går, Ania. Og god tur til Italia i morgen.

Vi fortsetter ferden videre i dag. Hvor? Ja, det får du se i morgen om du har lyst.

 




13 kommentarer:

Megan sa...

Åh hvor ser det dejligt ud. Besøg fra Danmark, venskab og fine ture ud. Poesiparken. Den må jeg jo bare besøge end dag! :)

Jeg blev helt glad af at læse dine ord. Nu er jeg klar til at gå videre med min dag ...

Ønsker dig en fin dag. Knus :)

Marianne sa...

Det var så skøn en tur og i fantastisk selskab - meget flotte og skønne søstre og jeg ved hvorfor - deres forældre og bedsteforældre er lige så smukke

Anne sa...

Jeg er så spændt på, om nogen kan give en forklaring på det med anemonerne.

Hvor ser I godt ud alle tre :)

Helen sa...

Moro å se søsteren din :)
KLart du har greid å "smitte" henne med din strikkedille....hehe

Du er såååå fin i rosejakken din, tenker den blir en favoritt !

Fin tur dere har vært på, og Larvik da, Elisabeths nærmiljø !

Kos dere videre

Rubia sa...

Bøkeparken?
Så lenge jeg har bodd i Larvik har det da hett Bøkeskogen. Har den byttet navn? :O)

Men det er flott der nå.

Rita Follnes sa...

Så fin tur dere har, håper dere får en fin tur i morgen også. Dere var så fine på bildet alle sammen. ;))

Flowermouse Design sa...

Så kos!!! Og du er så fin i jakken din!!!!

Gitte sa...

I hygger gør I :-) - Herlige billeder.

Godt at se din flotte strikkede blomster jakke :-)

Anonym sa...

Heisann. Ser ut som dere koser dere veldig jenter ,heldig med været er dere også . Marianne har helt rett i at hvitveis er en Annemone . Det finnes flere slag av Annemone og hvitveis er en av dem. Danskene er nok litt flinkere en oss til å bruke de latinske og rette navnene. Hils henne fra meg :) Anne Lene.

Anonym sa...

Så pene jenter da:) Eli

ANNEPÅLANDET sa...

Hvitveis heter Anemone nemorosa på latin. Blåveis het tidligere Anemone hepatica, nå heter den Hepatica nobilis. Hvitveis og blåveis er altså ville anemoner.
Jeg har anemoner i hagen, massevis, de ser ut som store hvitveis. Jeg har bilder av dem her: http://asalmanakk.blogspot.no/2012/06/hagevandring.html

Elisabeth sa...

Heisann Sylvia.
Jammen har dere fått med dere mye fra byen "min". Vi har et nærmiljø som har mye å tilby turister. Ikke rart at innbyggertallet mangedobles på sommerstid!
Morsomt å se bildet av lillesøstra di da.

Tanis sa...

Mange fine opplevelser og fine bilder av 3 flotte "damer" som jeg sa til deg Sylvia at din spanske bestemor kalte hvitveisen for Anemone,jeg hadde også Anemoner i Hagen tidligere,og de var mye kraftigere enn vanlig hvitveis.