Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 1. mai 2013

Opplegg og tannproblematikk

Jeg nevnte sist en oppleggskant jeg ville vise, som er enkel, og gir en veldig fleksibel kant.
Hvem har vel ikke irritert seg over en ferdigstrikket genser, der oppleggskanten er stram, og kan ødelegge hele opplevelsen med et nytt strikket plagg.

Veronika, den strikkede oppleggskanten er en annen, men den gir også en fleksibel kant. Den kan jeg vise en annen gang......

FLEKSIBEL OPPLEGGSKANT
Lag først en løkke med garnet du skal strikke med
(jeg strikker her med dobbel tråd, ikke bli forvirret over det....)
Ta løkken over på pinnen.
Dette opplegget er så greit, for man trenger ikke beregne lengden på tråden man skal legge opp med, siden vi kun bruker en tråd-ende å legge opp med.

Legg den lengste tråd-enden (som skal strikkes med) rundt pekefingeren

Snurr tråden enda en gang rundt fingeren, slik at det blir et dobbelt "kryss" på tråden

....ja, her ser du det bedre.
Så tar du bare pinnen og stikker inn i masken, og vips, så har du lagt opp en maske.

Så enkelt er det. Og kanten blir altså så tøyelig og fin.

Jeg har netopp lagt opp til arm nr2 på denne turkise genseren, og -kremt- siden jeg nesten er ferdig med den, så har jeg også lagt opp til et nytt prosjekt...........

......en deilig sommertopp i silke og alpakka. Og denne gangen i MIN farge! Jeg kunne ikke la vær å velge RØD siden jeg har vært så flink til å strikke med de andre fargene i det siste. Jeg faller alltid tilbake til MINE farger.
Og så prøver jeg meg med de nye KARBONZ-pinnene. Herlige å strikke med.

Tannhistorien min er fremdeles ikke over, for i går dro jeg ut fyllingen på tanna som brakk.
Og for dem som har gått i surr, er det altså 2 tenner jeg styrer verre med, og begge har "omsider" brukket. Men heldigvis er det IKKE fortennene. Det hadde jo vært helt krise.


Jeg har mange "morsomme" tannhistorier (de er jo morsomme i etterkant, da.....he he)
En gang satt vi på en "Ranchrestaurant" i Legoland, der jeg spiste spareribs. Resten av historien kan du jo tenke deg, ikke sant! Det knakk jo en tann når jeg spiste og koste meg. Og vi var på ferie!

En Påske dro vi på skogstur med ungene, der vi skulle brenne bål og kose oss. Mannen hadde tatt med sjokolade, og den var kald og hard. (jeg elsker å spose sjokolade fra kjøleskapet)
Mens jeg gumlet sjokolade, og koste meg som bare det, kjente jeg en hard nøtt(?!) i munnen.

Jeg spurte da Mannen om det var Helnøttsjokolade han hadde tatt med. Neida, det var ren melkesjokolade. He he......så var det altså ingen nøtt, men tanna mi jeg satt og jafset i meg.
Og tannlegevakta i Påsken skrev regningen med gaffel.........

Da får vi se hvor denne tannhistorien ender tilslutt.




10 kommentarer:

Marianne sa...

Ja, det er godt man kan le av slike historier i ettertid. Alltid ergelig når det skjer noe med tennene, kjedelig å bruke penger på slikt. Takk for tips til opplegg, det skal jeg prøve neste gang:-) Blir spennende å se strikkeprosjektene dine ferdige:-) Ha en fin dag! Klem Marianne

Liv sa...

Tusen takk for tips til opplegg!! Jeg har prøvt den, og den var kjempelur. Anbefales!

Helle sa...

Tannlegehistorier gjør seg absolutt best i etterkant. De har en lei tendens til å i tillegg til å gjøre vondt også svi i lommeboken.

Å møte en venninne fast en gang i uken for å male hørtes hyggelig ut. :)Dessverre har jeg ingen i vennegjengen som jeg deler denne type interesser med. Da går det mer på delte interesser for reise, mat og vin. Så tegningen blir det nok opp til meg å vedlikeholde. Datteren og jeg har dog bestemt at vi tar med skissebøker til NY, og har planlagt vår neste tur til Amsterdam med skissebøker - hun starter på en kunstutdannelse fra høsten av.

Datteren og jeg reiser til NY 10.mai blir borte en uke. - Datteren er russ i år, så vi måtte rekke hjem til den 17. Rekker akkurat å legge inn 5 arbeidsdager i ny jobb før jeg stikker på ferie. Ideelt så hadde jeg feriert før, men nå var en gang ferien bestilt og planlagt for lenge siden. - lenge før jeg vurderte å bytte jobb. :)

Ruths datter sa...

Må merke med denne måten å legge opp på. Takk for tutorial. Alltid kjekt at en deler. Stakkars deg med tnnene da. Artig i etterkant ja,men krise når det står på. Det er min verste skrekk nå når vi er på reise. heldigvis har jeg vært heldig til nå,men er jo i reperasjonsalderen vet du.
Klem

Ruths datter sa...

Må merke med denne måten å legge opp på. Takk for tutorial. Alltid kjekt at en deler. Stakkars deg med tnnene da. Artig i etterkant ja,men krise når det står på. Det er min verste skrekk nå når vi er på reise. heldigvis har jeg vært heldig til nå,men er jo i reperasjonsalderen vet du.
Klem

BrittB sa...

Takk for tips til opplegg! Fin beskrivelse og bilder. Det blir spennende å følge med i utviklingen til sommertoppen- lekker farge!
Stakkars deg, ikke greit å plages med tennene, sikkert både vondt og ikke minst dyrt....(Bank i bordet; jeg har heldigvis fått utlevert utrolig sterke tenner)
Ha ei fortsatt fin uke! :-)

Rubia sa...

Huff, det er jammen mye tannhistorier. Synd de som regel blir veldig dyre.

Takker for kurs! Skal jammen teste den neste gang jeg skal legge opp til noe.

Eva Haukeberg Rinker sa...

Du er så flink du, full av nyttige ideer du :) Artig å følge deg og bloggen din! :)

Helen sa...

Takk snile, Sylvia, for bra tips til en "løsere" lagt opp kant.

Uff, tannleger er der dessverre likt med = koster MYE penger !
Kjedelige greier.........

Veldig spent på din hemmenlige gjest som kommer, altså....men, så er jeg er vel ganske nysgjerrig av meg...hehe

Godt å se du er tilbake til "rødt-din-farge" - hehehe


Går fremover med min lilla cardigan, dog ikke nok til ett eget innlegg, ennå...... må nok første fortelle litt hverdagshistorier..... :)

Vibekes lille ullne sa...

Denne oppleggsmetoden skal jeg skrive meg bak øret som det heter. Den er jo veldig fin når man skal legge opp masse masker og det er vanskelig å beregne lengde på garnet.

Tannhistorier er nok morsomst i etterkant ja, og ikke spesielt billige som regel. Her brakk tanna dagen etter vanlig tannkontroll! Nesten så jeg lurer på hva han gjorde på kontrollen. Ha en god helg, med eller uten tenner! :)