Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 22. mai 2013

Havskum

Som jeg såvidt viste frem i går, så har jeg strikket meg en cape

Den er strikket dobbel Kid Silk, flerfarget garn.
Og mønsteret er det kjente Havskum-hullmønsteret.

Det kommer egentlig fra Shetland, der sagaen om havfruen ble inspirasjonen til dette mønsteret.

Havfruen Ariel falt hodestups for en sjømann, og fikk lov av sin far, Kong Neptun, til å bytte fiskehalen sin bort mot ben.
På vei til sjømannen forstod hun at hun måtte kle seg som menneskene, så hun laget seg et sjal av havskummet, idet hun steg opp fra havet, som hun tullet rundt seg.

Inspirert over denne sagaen, laget strikkerne på Shetland sine egne sjal, som skulle imitere  havfruens kreasjon med havskum.

Om det er en yndlings?
Gjett om! Jeg hadde det på meg i hele går.

Ha en fin dag, tross regnværet som kom tilbake.

11 kommentarer:

Lykketrollet sa...

Herlig..

Havskum er lekkert mønster egentlig, hmm burde kanskje kopiert den der *noterer*

Kjempeflott farge til deg, blått er den nye deg

Barwitzki sa...

Storfin din sjal. Ser ut veldig hyggelig og farger er pen. Gleder meg å se. Hilsen sender deg Viola.

Flowermouse Design sa...

Veldig fint - så det i går og er glad for at du skriver om det!!!! Du kler det godt - og for en herlig plass du var på!!!

Rubia sa...

Lekkert!

Lin sa...

Fin historie og flot farve. Klaeder dig fantastisk.

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Kjempefint og praktisk for årstiden. Og veldig fin farge synes jeg ;-)

Vibekes lille ullne sa...

Nydelig "havskum" og artig historie! Fargen er som du har kommet rett opp av havet også, men ikke rød altså? ;)Legger denne inn i strikkekøen min. :)

BrittB sa...

Koselig havskum-historie!
Sjalet ditt ble kjempefint, du kler det veldig godt! :-)

Helen sa...

Utrolig fin og utrolig fin farge, me like :)

Og ikke minst, takk for saga'n du delte med oss, elsker slike story'er.

Marianne sa...

så flot den er - og meget hurtigt :-)

Marianne sa...

så flot den er - og meget hurtigt :-)