Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 4. april 2013

Snart ferdig.......

Rosejakka mi skulle vært ferdig forlengst.
Men er det ikke sånn da, at selv om det gjenstår bare litt, så sier vi bare TTT (ting tar tid), selv om det egentlig er en dårlig løgn.

Det er alltid morsomt å begynne på noe nytt (istedet for å få noe ferdig)......og det gjorde jeg også.
Men denne genseren, "Cappuchino"-genseren ER ferdig, så jeg må bare få ut finger`n, altså.

Jeg strikker stolper på Rosejakka mi, innimellom husarbeid og matlaging (derfor går det så treigt he he.....)
Valget av teknikk falt på perlestrikk istedetfor vrangbord. Og jeg strikker stolpen på Vivian Høxbro -vis. Den blir strikket på jakken samtidig som den strikkes oppover. (den siste masken og en maske tatt fra jakken strikkes sammen)
 
Da kan du regulere stolpen underveis. Hvem har ikke tatt opp masker, strikket en hel side, fellt av, og så er stolpen for slakk eller for stram?!!!!!
 
Så har jeg vært innom hos min bloggvenninne Gitte , som tipset om en grei måte å strikke pene knappehull på. Den skal benyttes på neste stolpe.
 
 
For knappene er allerede valgt ut,
lett hamrede marmorknapper i metall. Og den grønne fløyelskanten, skal monteres over sårkanten på baksiden, slik jeg har gjort det på mine forrige strikketøy. Det blir pent og dekorativt.

Cappuchino-genseren, ja......... Den har Sophia tatt med seg, så jeg rakk ikke ta noe bilde av den, ennå............. lover at det blir snart ;)


8 kommentarer:

Sommertid sa...

Kjenner meg veldig godt igjen. Når ting nesten er ferdig, ja da frister det å legge opp til nye ting.

Du kan jo gjøre både og !

Helen sa...

Håper du har blitt kvitt forkjølelsen din..?

Jakken din er jo så å si ferdig, da.... smart måte å strikke kant på !
Den må jeg huske på - når jeg engang blir ferdig med min jakke....

Fine knapper, tenker de er fra butikken...?

God kveld - og kos deg med strikking.

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Perlestrikkede knappestolper er kjepmefint!! Jeg strikket på knappestolpen på XO-gensrene etter å ha lest det tipset hos deg, men tok ikke sjansen på å gøre det på jakka jeg strikker nå, for trådene har det med å dra seg ut hvis jeg tukler for mye med de (glatt, tynt garn som deler seg...). Gler meg til å se både jakke og genser!!

Rubia sa...

Helt enig. TTT!

Stilige knapper!

Line Kristine sa...

Flere som har flere prosjekter på gang samtidig, altså? ;) Hørtes unektelig kjent ut...
God helg!

LivM sa...

Hei på deg. Nå er det lenge siden jeg var på blogge-runde. Og her var det jo mye nytt og lekkert. Både selvlaget og kjøpt ( litt tilbehør og slikt!)Spennende jakkeprosjekt.

Gitte sa...

Synes du er hårdt ramt af forkølelse her i vinter. Rigtig god bedring.

Håber det gik godt med knaphullerne. Nu venter jeg i spænding på resultatet.

Helle sa...

TTT- den kjenner vi alle litt for godt. :)

Rosegenseren din ser ut til å bli spennende. Har endelig funnet boken dikt i masker igjen, og ikke utenkelig at det hentes frem en bord eller et mønster derifra igjen. Er en stor fan av Solveig Hisdals design.

Baking, - gjør det egentlig veldig sjelden? Datteren i huset har tatt over den aktiviteten, hvor resten av familien er prøvekaniner for det meste av det hun lager. Heldigvis blir det meste veldig godt. :)