Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 21. april 2013

Min nye palett



Det beige sjalet mitt har hengt på meg siden det ble ferdig, og alle legger merke til det. Selv om det er verdens enkleste sjal å lage. Kun rillestrikk, med en heklet kant rund.

Og med disse "nye" fargene, må jeg bruke andre farger til, enn det jeg vanligvis går igjen i : sort og rødt. De er jo altfor tunge å dra på seg, nå som sommer og sol er i anmasj.

Her ser du sjalet mitt, til høyre.
Og hva er så dette i sjøgrønt/turkis? Jo, min nye genser som jeg skal gå igjen i , på sene sommerkvelder, eller en regnværsdag. La oss håpe det blir få av disse regnværsdagene, men vi bor jo i Norge, og det hører til normalen, ikke sant?

Husker du den beige genseren jeg strikket til Sophia i februar? jeg vil også ha en sånn en, selv om jeg sverget på at "Skappel-genseren" kom jeg iallefall IKKE til å strikke. Det er heller ikke en Skappel-genser, da..........men den ligner jo litt..................!

Jeg har selvfølgelig funnet en annen garnblanding jeg vil teste ut.
Røros Lamull sammen med PLUM mohair tenkte jeg kunne bli en fin kombo. Og det er det også!
Begge har en løpelengde på 250m på 50g, og da trenger man ikke mange nøster for å få en genser.
Og de har den samme fargen begge to.

Jada, jeg vet det. Egentlig skulle jeg ikke drevet med noe håndarbeide i det hele tatt fremover. Jeg skal jo forberede en konfirmasjon, samtidig som det er utrulig stress på jobben i disse dagene.
Jeg har høye, ømme skuldre, og såre føtter............men strikking er jo balsam for sjelen, og resten av kroppen også. Bare ikke for øynene mine....

For noen år siden kjøpte jeg disse "strikkebrillene". Tror de kosta 69kr, jeg, og ble mest brukt i det mørke halvåret, på kveldene. Nå sitter de på konstant, nesten........

I går var jeg på vei ut døra her, til jobb, da jeg oppdaget at brillene fremdeles satt på. Yes, jeg har gjort det samme med tøflene også.

Det er ligsom en grense jeg ikke vil gå over, men som jeg vurderer sterkt for tiden: Å bruke briller på jobb! Jeg kan såvidt lese små prislapper, tlf.nr med liten skrift, og strikkefastheten på garnbanderolene.

Og Sophia kom seg vel hjem fra Justin Bieber-konsert. Overlykkelig. Men hun hadde blitt presset så hardt mot et gjerde, så hun ble tatt ut av vaktene, siden hun måtte spy av trykket. Det var visst helt greit, for manageren til Justin hadde kommet bort til henne og trøstet litt.

Og på vei hjem fra jobb fredag, kjøpte jeg med et sengesett med Justin B til henne, siden hun lå utslitt hjemme i sofan , helt sylta med forkjølelse, men fremdeles lykkelig.
Javisst, det må være greit å være 15 år alikevel.

GOD SØNDAG


15 kommentarer:

Helen sa...

Herlig innlegg - men fine, sommer farger !

Så morsomt at du prøver "nye" farger til deg selv.

Jeg har gått til innkjøp av nye sommerbuker, GULE !! Ja, nytt for meg det, hadde ett par gule på 1990 tallet, men det er jo leeeenge siden.

Sjal får man ikke nok av, og det er vel det samme jeg har strikket? Brukte en oppskrift Elisabeth la ut på bloggen sin ifjor, heklet også en liten kant rundt.

Husarbeid på agendaen her, mye støv etter oppussingen her, mens vi var i Norge ..puuuh, kjedelig.

Men, trøsten er - lunsj ute idag, deilig å få servert maten syns jeg :)

Lykke til med alle forbredelser og alt annet du har på timeplanenen :))

Rita Follnes sa...

Hei Sylvia
Det er fine farger andre du strikker i for tiden. Deilig å høre at det er andre som ikke har slik bunadhysteri også. Jeg er helt avslappet til konfirmasjonen som blir 11 mai hos oss. Steven får dagen sin med god indisk middag ferdiglaget og levert, gode kaker som er bestilt og familie rundt seg. Akkurat som det skal være. Koselig å lese fra bloggen din. Klem ;))

Rita Follnes sa...

Hei Sylvia
Det er fine farger andre du strikker i for tiden. Deilig å høre at det er andre som ikke har slik bunadhysteri også. Jeg er helt avslappet til konfirmasjonen som blir 11 mai hos oss. Steven får dagen sin med god indisk middag ferdiglaget og levert, gode kaker som er bestilt og familie rundt seg. Akkurat som det skal være. Koselig å lese fra bloggen din. Klem ;))

Rita Follnes sa...

Hei Sylvia
Det er fine farger andre du strikker i for tiden. Deilig å høre at det er andre som ikke har slik bunadhysteri også. Jeg er helt avslappet til konfirmasjonen som blir 11 mai hos oss. Steven får dagen sin med god indisk middag ferdiglaget og levert, gode kaker som er bestilt og familie rundt seg. Akkurat som det skal være. Koselig å lese fra bloggen din. Klem ;))

Rita Follnes sa...

Hei Sylvia
Det er fine farger andre du strikker i for tiden. Deilig å høre at det er andre som ikke har slik bunadhysteri også. Jeg er helt avslappet til konfirmasjonen som blir 11 mai hos oss. Steven får dagen sin med god indisk middag ferdiglaget og levert, gode kaker som er bestilt og familie rundt seg. Akkurat som det skal være. Koselig å lese fra bloggen din. Klem ;))

BrittB sa...

Nydelige farger på strikketøyet. Det blir spennende å se genseren når den er ferdig! :-)
Briller ja..jeg kjenner meg veldig godt igjen der..
Ha en fin søndag! :-)

Turid sa...

En herlig pallett du har der - blir gjerne turkis eller lilla når æ handler , både klær og garn.
Vår i luften her å , selv om det er vanskelig å få øye på den innimella....
En god søndag til deg!

Ruths datter sa...

Nydelig blåfarge på strikketøyet ditt.Blir sikkert en fin genser.Koselig skrevet dette innlegget.
Klem

Strikkeheksen sa...

Ja, for søren - det må ha været sejt at blive trøstet af Mr. Biepers manager - så skidt med at man blev lidt mast ;-)

Fine vårfarver du har valgt. Ang. briller - hmm, tror bare du bliver nødt til at krydse grænsen. Det er vel egentligt lidt fjollet, at gå rundt uden at kunne læse det med småt - af ren forfængelighed. Siger jeg, der har nøjagtigt samme problem ;-)

Rubia sa...

Jammen godt det gikk bra med henne. God bedring!

Anonym sa...

The information were very helpful for me, I've bookmarked this post, Please share more information about this
Thanks

Sommertid sa...

Forandring fryder. Og man skal seff gjøre det som en liker også om man egentlig ikke har tid til strikking og annet "fjas"

Og du må nok bare innse at briller nok blir en del av ansiktet ditt også.Sånn er det å bli eldre, øynene forandrer seg de også.(grem)

Herlig å høre om 15 åringen din,den tiden går fort unna, snart er det bare minner. Deilige minner :)

Marianne sa...

Flotte farger på strikketøyet ditt:-) Har kikket litt rundt i bloggen din og her likte jeg meg godt:-) Legger meg til som følger:-) Ønsker deg en fin kveld! Hilsen fra Marianne

Helle sa...

Spennende når man forsøker å gå litt utenfor den faste (og trygge) paletten. Selv kan jeg nesten oppleve det litt utenfor komfortsonen å arbeide med uvante farger, men det gir samtidig ofte ny inspirasjon.

Konserter er tydeligvis ikke for pyser, men det høres ut som om sikkerhetsopplegget har fungert. Det er godt hun kom hjem i en hel del, og litt lykkeligere. :)

Elisabeth sa...

For et koselig innlegg, Sylvia.
Godt å høre at snuppa var fornøyd med både konsert og nytt JB-sengetøy.

Tenker du har travle dager med bunadstress og konformasjonsforberedelser på hjemmebane. Men vet du er flink til å gjøre det på din måte, slik at det ikke blir så stressete.
Tvi-tvi med alt. Og du, likte godt fargene på det nye strikketøyet ditt. Sommerlig! Sikker på vil kle eg godt.

Ha en finfin onsdag!