Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 2. april 2013

Apple Crumble Cake

Atsjooooo!!!!
Jeg har blitt enda mer forkjølet............fryktelig irriterende.
Jeg maser på  ungene, unnskyld, ungdommen, om at de må kle seg når de går ut (noe de ikke gjør), og så er det jeg som ender opp med å bli sauset inn med forkjølelse.

Første påskedag hadde vi gjester til middag. Vi var 10 rundt bordet, og vi serverte lammelår, som ble såååååå godt!!! nam nam....

Jeg hadde laget desserten, en smuldrepai og brownies.
Apple Crumble Cake
 
Oppskriften har jeg tatt fra Sweet Paul. Jeg elsker å prøve nye oppskrifter, og smuldrepai har jeg vel ikke laget før, tror jeg. Det ble en HIT, det var kjempegodt.
 
Da fikk jeg også brukt epleskrelleren min, som er såååå morsom, og eplene blir skrellet på no time
Her kommer oppskriften:

APPLE CRUMBLE CAKE
6 epler, skrellet og i biter
Saften fra 1/2 sitron
1 dl brunt sukker
1/2 dl hvetemel
1 ts malt kanel (her tar jeg alltid dobbel dose)
Til sitronsaften brukte jeg min herlige ALESSI- sitron- presse. Endelig et design som fungerer.

Bland sammen epler og sitronsaft i en bolle. Tilsett de andre ingrediensene, og bland godt sammen.
Ha blandingen i en smurt, ildfast form (eller i posjonsskåler)
1 1/2 dl hvetemel
80 g smør
1 dl sukker
(jeg hadde også litt kardemomme i, for å gi litt ekstra smak)

Bland disse ingrediensene sammen med fingrene, slik at smøret smuldrer seg som små klumper.
Ha blandinen over eplene, og stek midt i ovnen på 20-25 min, på 180 grader.

Jeg serverte den lunken, sammen med en hjemmekomponert krem, som jeg laget av Kesam m/ vanilje (Mascarpone er sikkert også godt) og så rørte jeg inn litt sitronsaft, fra den halve sitronen som ble igjen. Vispet opp litt kremfløte, og blandet det hele sammen.

Til Brownie-kakene serverte jeg lunken vaniljesaus, som også var perfekt til Eplekaka.

Folkens, ikke noe å tenke på, her setter du bare igang, og gleder familien din med litt ekstra til kveldskosen. (Helen, dette er enkelt for deg også ;) )





10 kommentarer:

Rubia sa...

Du må jammen se og bli bra! :O)

Smuldrepai er bare helt nydelig. Greit å lage også.

Du sa det var strikkecafe neste uke.... kom akkurat på at da er jeg på Beitostølen, kan dere flytte den tror du? Opp til Beitostølen altså?

BrittB sa...

Koselig blogg du har. Den smuldrepaien ser veldig god ut!
Tror nesten jeg må prøve den en gang.
Ha ei fin ny uke! :-)

Helen sa...

Åååh, du er vel søt som tenker på meg (som jo ikke er så flink på kjøkkenet) - hmmmm....jo, den virket jo ganske enkel å lage, men kanskje ikke like kjapp som pannacotta?

Morsomt å lese dette nå, da jeg sitter her å skal planlegge lunsj imorgen, gjester er invitert, nordmenn faktisk, så tro hva jeg skal da lage?

God bedring, kjedelig å bli forkjøla :(

Tenk vi alt er kommet i april...!!!

Berit sa...

Apple crumble er en skæn dessert! Mmmmm!

Håber, du snart får sendt forkølelsen væk! God bedring!

Berit sa...

Skæn = skøn!

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Elisabeth sa...

Mmm… Nå fikk jeg lyst på eplekake, Sylvia.
Vel har jeg fri i dag, men har bestemt meg at det må bremses på baking og kakespising. For ei stund. Fikk dosa og vel så det i påsken kan man si…
Men eplekake går vel under kategorien frukt, ikke sant?

Tvitvi med tannhistorien din videre. Og ha en finfin onsdag.

Lin sa...

Miam miam miam.
Veldigt rart at barn ( ungdommer) aldrig fryser. Har samme "problem" her.

ANNEPÅLANDET sa...

Nam, smuldrepai er blant mine favoritter. Kjempegodt med fersken også, eller pærer, ananas, blåbær - ja alt mulig. Og is til.
Forresten er jeg jo på slankekur nå, det glemte jeg helt :-O

Rosejakka di blir kjempefin, skal bli spennende å se den ferdig!
God helg!

Elin sa...

Hei!

Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


Varme hilsen,

Elin
Alleoppskrifter
http://www.alleoppskrifter.no/