Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 4. oktober 2012

Rustic

I dag har jeg bakt brød, som er skikkelig avslappende for meg. Det gjør noe med deg, det å stå der med fingrene i en lunken, myk deig, og la tankene fare. Dessuten skal brød  få lov til å få lang tid. Da blir de aller best.
Jeg vasker i leiligheten mens brødene godgjør seg. Så går også ventetiden til noe fornuftig.
Det ble to rustic brød
Ser de ikke gode ut? det skal jeg love deg at de er. Har nemlig spist opp to tykke skiver, med Jarlsbergost til.
Disse er fyllt med sterk Choritzo-pølse, finhakket oliven og rosmarin. De har stått å hevet i olivenolje, og fått et dryss med saltflak på toppen.

Deigen er en sammensurium av det jeg hadde i skapet:  det er hvetemel, sammalt fin hvete og sammalt fin rug.

Jeg har avtalt med Mannen at det blir brød, ost og vin i kveld..........

Og muligens blir det til Flygelmusikk.. Et flyttemannskap på 4, kom bærende med et gedigent flygel til naboen vår nettopp. Så får man vel belage seg på litt klassisk musikk fremover.
(de har jo måttet tåle elektrisk gitar fra oss.......men på dagtid)

Sist helg ble min deilige røde genser ferdig.
Nei, det er langt ifra "Dorte" genseren som alle strikker nå  (iallefall de som har fått tak i garn!)
Min er rettstrikket på rundpinne, fra toppen og ned, med raglan-økning. Strikket på pinne 5 med 2 forskjellige garn kvaliteter. Og den veier under 200 gram, fnugglett og myk som bare det!

Det ene er Tvinni tweed fra ISAGER, som jeg kjøpte på Sommerfuglen for et år siden, eller var det to?
Det andre er AIR fra DSA. Og med disse to sammen, blir det bare himmelsk, I tell you!
Og enda har jeg garn igjen!!!!!
Har planer om en hals som jeg kan bruke til genseren. Men i løpet av uken har jeg begynt på pulsvarmere og en jakke til meg selv. Og oppi huet mitt planlegger jeg et kunstverk av et strikke/heklepledd.
 
Så den som gidder følge med, får se....................

12 kommentarer:

snakkemunn sa...

Genseren ser bare helt nydelig ut. Brødet likeså. Nå har du fått meg på tanken om å bake brød og jammen gjør jeg det etter å ha lest litt blogger. ;-)

knitnetty sa...

Dødslekker genser! Får jeg lov å spørre om hvor mye Tvinni det gikk med? Jeg har nemlig noen rester liggende som jeg kunne tenke meg å bruke til noe lignende, men jeg tør ikke å sette i geng fordi jeg er usikker på garnforbruket.

Tovepia sa...

Nydelig genser! Har selv tenkt å prøve meg på en slik fra toppen og ned og med raglan; såå mye flottere enn den alle strikker!
Lukter bakst helt hit:))

siddisisalou sa...

Kjempelekker genser som du bare kommer til å elske. Fargen er jo din - så det er jo midt i blinken. Brødet - ja, jeg er uten ord og jeg kan nesten kjenne lukten helt hit !

Anne sa...

smuk farve ...lige dig Sylvia
Jeg er sp'ndt p[ dit n;ste projekt...aiiii ved ikke hvorfor jeg ikke kan skrive ;'[

Fru Tunheim sa...

Det var en nydelig rødfarge på den genseren..... Jeg strikker også Skappelgenser til mine døtre, men av Sandnes mini alpakka og Sandnes slik mohair...

Farmors sa...

Det så helt himmelsk ut det brødet ditt! Og lekker genser, den står det jo Sylvia på! Ha en finfin helg etter hvert!

knitnetty sa...

Hei igjen! Takk for raskt og hyggelig svar på mitt spørsmål :)
Og for å svare deg; Ja, vi er så heldige at vi har hytte i Kragerø. Nærmere bestemt på Knipodden, nesten lengst inn i Kragerøfjorden. Vi er faktisk der akkurat nå. Det er så deilig her på høsten. Vi koser oss med fyring på peisen og rødvin på kvelden og, hvis vi har lyst, f.eks. litt vedhogst på dagen ;)
De er en garnbutikk her i Kragerø sentrum som jeg liker så godt. Innehaveren av butikken er en flott og hyggelig kvinne. I tillegg til at hun er flink og serviceinnstilt - har hun et helt fantastisk hår! Har du vært der? Man kan ikke ha et bedre hår når man jobber i garnbutikk. Det er tykt og fint, grått, stort og småkrøllete - jeg får assosiasjoner til lammepels...da på en posiyiv måte så klart.
Ha en fin helg.

Elisabeth sa...

Åååå, den var superfin Sylvia. Sånn vil jeg også strikke. Er det oppskriften Opp/ned som jeg brukte på Flamegenseren? Garnkombinasjonen din virker lekker.

Skal forresten en tur til Cph i beg. av november. Gjett om Sommerfuglen skal besøkes!
Og du, det Rusticbrødet ditt var fristende. Kjenner at jeg er sulten gitt. Jobbehelg her. Må gå å ordne noe mat snart.
Sees vi snart? På tide med et treff igjen, ikke sant?

Nydelig lørdag fortsatt.

ANNEPÅLANDET sa...

Ohh, likte den røde genseren!
(Brødet så godt ut det også, men her går det kun i grovt rugbrød for tiden...).
Ha en riktig fin uke!

Frk.Badegakk sa...

Den så deilig ut! Og når jeg leste hva slags garn du har brukt skjønner jeg jo at den ER deilig også! Knallfin! Det enkle er ofte det beste!

Anonym sa...

Hei, for en flott genser, tror så absolutt jeg vil strikke en sånn. Har Drops alpaca og Plum i offwhite, men vet ikke helt om jeg har nok plum. Kan du tenke deg å fortelle hvor mye du brukte av Air. Skal prøve å finne en top-down mønster som passer til p. nr 5.

Tusen takk for masse inspirasjon fra Solveig
knitkit@online.no