Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 25. oktober 2012

Høstblader og striper

Det blir strikket og strikket her hos meg.......Grunnen til at jeg har tid, er jo det at jeg strikker når jeg setter meg ned for å slappe av.



 Et par selvdesignede votter er ferdig
Jeg er såååå fornøyd med disse vottene. Og det må jeg være også, siden prototype-votten ble rekt opp gang på gang, for å få den slik jeg ville ha den.
Ytterst på tuppen er det en liten feil, pga etpar glass rødvin, men den lot jeg være sånn, og laget nr 2 helt maken. Mulig disse må hete Rødvinsvotter? Kan du se feilen?

Jeg har laget en stripe orange på vrangborden, ved å legge opp i denne fargen, og strikke videre i neste, slik jeg gjorde med den brune høstjakka jeg strikket nylig.

(må bare opplyse om at denne jakka ble altfor stor til meg (som vanlig!) Og jeg har nok koseplagg i skapet nå, så det blir en heldiggris som får den til jul!)

Yes, så har jeg sydd fast et koselig merke på den ene votten, slik at den beviser at de er håndstrikkede.

Ser du vrangborden? Der har jeg laget små fletter over 2 rettmasker, de blir sååå fine. Man gjør det enkelt, uten flettepinne, ved å strikke vridd rett i maske nr 2, for så å strikke rett i den første masken, slipp maskene av pinnen, 2 vrang osv...... slik gjør jeg hver 2 omgang. Det gir en tett, men elastisk vrangbord, samtidig at den ser litt lekker ut.


Garnet er HVERDAGS, 50% ull og alpakka, og litt yndlingsgarn for tiden. Vrangborden er strikket i 2.5 mens resten av votten er strikket på 3. Utrulig nok har jeg begynt å like de tynne pinnestrs......men det kommer an på garnet jeg bruker. Hverdags er supert å strikke med!!

Fargene jeg har brukt er to nye farger i Hverdags, orange og en slags mursteinsrød. I love it!
Det er høstfarger på vei til jobben min nå. Jeg nyter denne turen ved kanalen. Og borti krattet der, bor det en bever. Jeg har aldri sett den her, men jeg så den svømme ved oset av elva da jeg gikk tur i fjor sommer.

Ang. OLEANA-jakka mi i blått, så må jeg opplyse om at jeg har en RØD en fra før, og ville ha en som ikke lignet på den. Noen ganger må man gjøre noe annerledes (spenning i hverdagen) derfor valgte jeg en BLÅ. Og jammen trives jeg med den på.

Så gjør noe annerledes en dag, for å komme ut av det gamle sporet! Bare det å gå en annen vei til jobb, eller å kjøpe en annen farge på et plagg. Hvem vet hvordan livet kan forandre seg?

GOD HELG

13 kommentarer:

snakkemunn sa...

Vottene er flotte, kanskje du har skrådd de på samme side. For en nydelig vei du sykler til arbeid. Jeg kjører hver dag bare 15 min.
Har vel kanskje noe med energien din å gjøre at du velger rødt (positivt)Ønsker deg en fin helg. Ps: ullstrømpebukser som klødde...

Tovepia sa...

Ser ikke noen feil jeg..nydelige votter!..og herlig farge, typisk en vinvott:))
Så synd med den jakka, jeg blir såå irritert når det ikke passer, men i det siste har jeg vært heldig med størrelsene..bank i bordet!
Snart helg, kos dæ;)

bea's blog sa...

Votter er bare lekker ☀
Klem
Beatrice

Sissel sa...

For noen lekre votter:) De var virkelig kjempefine. Kos deg med god helg og mer rødvin, det skal jeg:)

Rubia sa...

De vottene er flotte og i helt nydelige farger. Tror jammen jeg må teste hverdags snart.

Ninne sa...

Veldig koselige votter, Sylvia! Liker sånne små feminine detaljer som fletten i vrangborden, det gjør seg! :)

siddisisalou sa...

Feil ? Nei, det ser jeg ikke. Flotte votter som du kommer til å få god bruk for. Nydelig høstmotiver. Vi har nettopp kommet tilbake fra en fantastisk ferie, og vi var heldig med vœret til siste slutt. Dagen etter at vi kom hjem kom høsten både her og der vi har vœrt. Og det har regnet jevnt og trutt siden....

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Fine votter i herlige høstfarger! Tror du har lagt inne en ekstra bred stripe øverst på vottene, men det er jo selvsagt for å lage de litt ekstra spesielle. Det er jo tross alt DESIGN-votter, så noen unike detaljer må man jo ha :-)
God helg!!

Elisabeth sa...

Såååå koselig votteoppskift, Sylvia. Me like! Ekstra godt likte jeg vrangborden. Deler du oppskriften, hvis jeg stikker inom en dag? Kunne vært en super julegaveide´.

Her skal det humres i kveld. Patriarken har fått tak i 2 "beist" som ligger på benken og venter på at vannet skal koke opp. Mmm..

Nydelig helg, kjære du.

Ruth sa...

Den vrangborden var ekstra superfin, den måjeg få lov til å låne av deg en gang. Jeg kan ikke se noen feil på vottene jeg, syns de var lekre og pga fargen så er de sikkert dobbelt så varme også.

Helen sa...

Super søte votter, i "din" farge :)
Så morsom den lappen med "homemade" på er ! Fra Husfliden..?

Du har en fin turvei til jobben ser jeg, fine bilder.

Glad jeg fikk en forklaring på den blå Oleander jakken, satt her som du skjønte lett undrende...hehe (erter deg litt nå) - bare så det er sagt/skrevet, du er kjempe fin i den !


Ja, variasjoner må til, og jeg har lyst til å strikke meg en rosalyngfarget ullgenser utover vinteren.....skal bare bli ferdig med mitt mørk lilla englemaske sjal (etter at du lærte meg de maskene der, har je snart sluttet å telle hvor mange sjal har blitt heklet...hehehe)

God søndag søte deg og kos deg med strikking og kanskje no' godt og rødt i glasset, so mjeg regner med har stett?

:)

Gitte sa...

Rødvinsvanter - den er god med dig :-) - Er der en ekstra farve rød. De ser rigtig fine ud, og er det ikke dig der plejer at sige, at der skal være fejl.... :-)

Æv med jakken, der er blevet for stor! Men så har du ihvertfald en rigtig flot julegave på lager.

Ha en rigtig god søndag - ønskes du fra Danmark hvor himlen er blå og solen skinner (5 grader - så varmt er det ikke)

Strikke89 sa...

Så lekre rødvinsvotter. Og jeg digger fargene!
Husker du fargekoden?