Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 27. september 2012

Jetset-liv og Paella

Jeg lover at dette blir det siste innlegget om Spania-turen, hi hi. Nå har jeg gnålet nok om hvor varmt det var, kontra kulda her hjemme....... ;)

Tusen takk for alle de koselige bursdagshilsenene dere la igjen her til meg.
Og hva er vel ikke bedre enn å feire dagen sin i varmen, med god mat og godt selskap!

Dagen startet med en dupp i bassenget og strikking i skyggen på terassen. Før vi senere dro til byen Porto Banus, der jeg aldri hadde vært tidligere. Og for et sted!!!

Det er et Jet-set sted, med flotte biler og gedigne Yachter, der det tilogmed står tjenere parat.
De flotteste butikker fra Prada til Dior, med egne vakter i døra, slik alle slike butikker har.

Sophia MÅTTE la seg avbilde foran Louis Vuitton. Det er visst hot blant de unge for tiden.

Det er morro å oppleve slike steder, men det slo meg hvor urettferdig det er. Her blomstret rikdommen, og mange lever et ubekymret liv i sus og dus , mens flere andre steder i Spania mister folk jobbene og hjemmene sine.

Vi dro så videre til nabobyen MARBELLA, der vi skulle spise bursdagsmiddag. Og det stod selvfølgelig Paella på menyen.
Det er Spanias Nasjonalrett. Hovedingrediensen er ris, og for å få den gule fargen brukes verdens mest dyreste krydder, SAFRAN (som er griffelen/støvbæreren på en blomst )
Den blir servert i en diger Paella-panne som er glo-varm.

Vi valgte Paella med sjømat, som bla bestod av kreps, reker, skjell og kamskjell. Den blir laget forskjellig fra hvilken region i Spania den kommer fra. de kan også ha kanin, kylling og annet kjøtt, også blandet med feks reker.

Jeg klarte å få i meg tre digre posjoner, og synes det var synd vi ikke klarte å få spist den opp.
Jada, jeg er pappas jente, jeg vettu ;)....litt blekere, da.....hi hi

Sophia hadde bestillt Bruchetta, og vi trodde vi hadde fått feil, da kelneren kom med denne
Vi ventet jo oss en diger "brødblings" men fikk denne grillingsen med kylling, noe hun var superfornøyd med. Det ser du jo. Et stort glis.
 
Noe man også må spise når man er i Spania, er Churos
Det er noen stenger som er drysset med sukker, stekt i olje, ikke helt ulikt smultring/Dougnuts.
Til det, får man servert en kopp med tykk, varm sjokolade, som disse skal dyppes i.
DET er godt, det!
Men plutselig blir man mett/kvalm, og da er det stopp!

Om jeg ligner Michelin-mannen? Gjett om ;)










8 kommentarer:

Fru Kahr sa...

De skønne feriebilleder er da næsten ikke til at holde ud at se på, når regnen siler ned. På den anden side kan man jo drømme om sommer og varme;-)

Elisabeth sa...

Jeg blir ikke lei av Spania-innlegg, Bring it on, baby!
Blir skikkelig sulten av å lese om alt det gode dere har spist. Aldri smakt hverken paella eller churros.
Venter på bursdagspatriarken som skal få sin yndlingsrett Lammeskank i kveld, og noen generøse glass med rødt fortjener vi begge :o)

God helg ønskes, du, fine!

Elisabeth sa...

Michelin-man? Tullprat. Så flott atte, er du.

ANNEPÅLANDET sa...

Deilig å ha hat litt ferie og sol, når regnet pøser ned her hjemme! Vi var også innom Puerto Banus da vi var i Marbella for et par år siden. Yatcher med eget helikopter på dekket og "garasje" til bilen under dekk - det er så overdådig at man nesten ikke tror sine egne øyne. Men det er ikke så mange som lever slik, heldigvis. En håndfull jet-setere bare. Vi så også mye elendighet da vi var i Spania - de er hardt merket av finanskrisen. Det er veldig trist.

Ha en riktig fin helg!

Charlotte sa...

Jeg er kjempemisunnelig på den ferien, men unner dere den da! :) Jeg skal ha høstferie i år jeg. Akkurat nå føles det som en ren luksus :)

Gitte sa...

Jeg tror du har haft en rigtig dejlig ferie :-)
Hvor er det dejligt at i sådan har nydt det.

Og så har du fået flotte bluser og en skøn ring.

Din sorte bluse er blevet så flot! Den ser floret og meget lækker ud.

Synes alle dine indlæg fra Spanien er skønne .

Tanis sa...

Kjempekoselig innlegg fra Spaniaturen deres,og mange koselige bilder .Vi klarte 4 uker uten en regndråpe,og 30/31 gr.hver eneste dag. Men når vi reiste kom regnet,og det er ikke lite regn som kommer nå leser jeg på yr.

Helen sa...

Blir ikke lei av å lese om din Spania tur, alltid spennende å se bilder og hva du har opplevd.

Jeg tror mange digger å lese "reisebrev" !! Drømme seg litt bort fra hverdagen.....

Dog ,jeg må innrømme har vært der, Porto Banus - som jeg også ble overveldet over å se, sååå mye rikdom på en egentlig liten plass?!

Jaja, sånn er det jo - jeg syns det ofte er "uti verden" man ser bedre "pengeforskjellen" på folk, enn like mye hjemme i Norge, og godt er vel det.

Vi var innom det som vel het appelsintoget i Marbella, og spiste en middag....men, dette er faktisk 9 år siden !!

Etter det, forelsket vi oss totalt i Italia, som du vet :) hehehe