Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 17. august 2012

Snurringer, Mini og Oversized!

I går følte jeg for å bake igjen. Virkelig lenge siden nå.
Jeg laget "Innbakte pølser", "Snurringer", eller "Pølser i slåbråk". Man kan kalle dem så mye, og de er sååå gode!

Disse har jeg laget siden ungene var små, og de passer også godt i en barnehånd. Det morsomme er at de voksne liker dem også.
Siden det har vært sommervær hele uka, tar vi noe enkelt og lett. Og med litt ketchp, sennep og pølsesnacks å duppe dem i, så vips, er "middagen" klar!
Disse ble litt "sunne", siden jeg hadde litt grovere mel i deigen også.

Oppskriften
Vil du adoptere ideèn min, så lag en hvetedeig (ha en ss sukker eller to oppi, så smaker det som pølsebrød). Hev på vanlig måte. Del opp deigen som om du skal lage rundstykker, men trill lange, tynne pølser istedet, og snurr dem rundt wienerpølsa.
Legg på brett med bakepapir, og hev.
Stekes i 10-15 min på rundt 200-220 grader i ovnen.
Server gjerne med oppskåret frukt ved siden av.


Av og til får jeg besøk av en søt, liten kar. Og HELEN, nå må du følge med, for her kommer det også noe du liker
En Mini og en Oversized!
 Hunden heter Bonzo, og er en blanding av Pomeranien og Chihuahua, så han er ikke stor, men Verdens søteste hund! Noen ganger låner jeg ham for å gå tur, så får jeg leet litt på meg, samtidig som  jeg får kontakt med dyr. Jeg er jo så glad i dyr, jeg.

Og bak ser du min ene Hortensia, som jeg er veldig stolt av. Er den ikke flott?
Da vi var på ferie, hadde det jo regnet så mye, så den hadde begynt å henge (kanskje pga strs også?), og så har den mistet litt farge. Den var lillablå i utgangspunktet.

Jeg har ikke gjort annet med den enn å vanne godt hver dag; og snakke litt pent med den da :)


Og så over til tidenes DILLE, nemlig SKAPPEL-genseren
Som du kan lese her, selger vi garnet til den i butikken (jeg har byttet ut Iris-garnet med Faerytale)
Og etter at Dorte og døtrene var på Frokost-tv denne uka, har det bare eksplodert i salg av garn!!!

Lurer på hvor mange som strikker denne genseren nå? En takk til dere,  som får garnsalget til å rulle igjen. Det har vært en laber sommer. JEG strikker om sommeren i varmen, men det er visst  ikke alle som gjør det.

I kveld blir det vin i glasset, strikketøy i sofaen, der jeg sikkert sovner foran tv-skjermen. En helt typisk fredagskveld!!!!

God helg!





12 kommentarer:

siddisisalou sa...

Skappelen dilla har til og med kommet hit hvor jeg bor. Men det er i det varmeste laget for meg å begynne å strikke den i 30 varmegrader - så det får jeg vente med.

Bo med Lena sa...

Lenge siden sist. Jeg kommer innom og kjøper garn til Skappel-genseren. Har lest bloggen hennes og sett meg ut den genseren. Superfin. Hvor mye kommer den på med garn?

Lena:)

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Mmm, ser godt ut...
Bra at folk (de som kanskje ikke strikker så mye til vanlig) begynner å strikke igjen. Siden alle skal strikke den, så skal ikke jeg - sånn er jeg... Men den ser veldig deilig ut da!

mimmi-leone sa...

Så smart med pølsebrødene, sikkert noe som faller i smak her hjemme.

Hortensiaen er nydelig!

Ønsker deg en flott helg.

Gitte sa...

De ser rigtig lækre ud!
Vi forsøgte at lave snobrød den anden dag, men .... Det gik ikke helt så godt - lettere brændte udenpå og rå inden i. Foretrækker absolut din version, som sikker er lavet i ovnen?

Også god weekend til dig.

PS: Det var godt at du ikke kom til Århus i de jyske ferie. Jeg var ikke særlig selskabelig med hold i ryggen.....

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Takk for koselig kommenatar på bloggen min :-) men det var ikke jeg som spurte om prisen på garnet.
Håper du koser deg i helga!

Elisabeth sa...

De snurrepølsene ser gode ut altså.. Så morsomt at sønnen din skal på rock/metal-linje. Høres spennende ut :) Det er så morsomt at så mange strikker Skappelgenser. Jeg vil ikke ha selv, men strikker gjerne til andre familiemedlemmer ;)
Venter på garn til en i grått, har bestilt Faerytale og Alpakka. Vi "snakkes" :)

Helen sa...

Jepp, jeg fulgte med - og ja, jeg ble imponert over din hortensia !
Rå flott er ordet, det morsomme er blomstene vil skifte farge....

Mine, er kommet lengre i prosessen nå, og er nesten litt grønne i blomsterbladene...rart å se...snart er sesongen over for de her hos meg (Italia)

De pølsene med kappe rundt seg, såååå da vanvittig gode ut, ikke rart voksne liker dem, ja takk !

Fått med meg, via bloggverden faktisk, at denne Skappel genseren har tatt av...ja, hva gjør ikke ett kjent navn/fjes...og godt er vel det, at det får andre til å prøve å strikke, for modellen er super enkel for nybegynnere, som må da være topp ! Og ennå mer topp, at dere får garnsalget i gang, ijen...må innrømme, jeg også strikker/hekler lite om sommeren,blir så varmt, ihvertfall her i Italia, hvor det er knall sol og varme, hver dag....i august.....! Puuuh.....skal ikke klage, det er ikke lov sier min kjære :)

Nå, litt kontorarbeid, skal begynne med en "til leie" annonsen til finn.no, får noen naboer her i Castello, moro, minner meg om mine gamle dager i eiendomsbransjen...hihi

Turid sa...

Søndag mårra og sola skinner her hos mæ iallefall, kaffe i koppen osv.
Litt tidlig på dagen for pølse i slåbrok , har spist slike med pinnebrød deig snurra rund på samme måten , stekt på bål.....Mmmm.
Hortensian din var enorm, de er jo fine -har aldri hatt sansen for disse , før æ fikk en i gave isommer av mi navnesøster fra Gardemoen som kom hit for å besøke mæ. Den er rosa og så fiiiiiiin, det blir på en annen måte når en får i gave fra noen man liker , rar greie det der.
Så var det " Skappel"- æ e no så rar at æ ikke har sett genseren, ser lite på TV - på denne årstida- men kan jo tenke mæ at genseren er tverrstripet å da lar æ den passere ....Da får æ håpe at det går bra med sønnen , som skal flytte fra mamman og pappan- trur nok dåkk har "pakket kofferten "hans med den riktige bagasjen- lykke til-blir jo stilt når de forlater redet, men tenk så trist om de ikke kom seg til noe etter grunnskolen.Her æ bor må alle bort når de er 15-16 år, for å gå på videregående, det er tøft , men slik er det.
Nei , du får ha en super fin august søndag!

Vibekes lille ullne sa...

Lekkerbiskner! tenker de falt i smak. Rart hvordan sånne strikkediller kan ta av! Flott at den inspirerer flere til å strikke hvertfall. jeg har kosegenser så den kommer ikke på pinnene her i huset.

Nydelige bilder fra Danmark! Det er virkelig fint der, må nok feriere der mer ja! :)

Rubia sa...

Det har blitt en dille ja. :O)
Bra at garnsalget tar seg opp.

Søt hund du låner. Vil du låne min også? *ler*

Elisabeth sa...

He he..
En kollega satt i pausen og strikket på en slik Skappel-genser til sin datter. Enkel og fin, syns jeg. Skal IKKE strikke den til meg selv, tror jeg.

Er det blitt tomt hjemme, uten størstegutten i hus?

God ny uke, Sylvia kjære.