Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 7. august 2012

København med innhold

Da vi kom hjem fra Berlin, var det klesvask og strikking i vannrett stilling (fortsatt tette bihuler, og tom for energi), og så pekte nesa mot Dejlige KØBENHAVN.
NYHAVN

Det er mange veier som fører til ROMA, og nesten like mange til København.
Siden det var 5 uker siden jeg var i København tidligere i sommer, da med fly, tok vi bilen denne gang. Og ikke gjennom Sverige, som vi gjorde sist med bil, men gjennom Jylland og så Skjelland. Faktisk var dette den billigste og raskeste måten å komme dit på.

Første stopp var AMAGER hos Marianne. Så dro vi for å besøke sønnen hennes Mathias, som endelig har flyttet ut, og fått egen leilighet.
Mathias og Sophia

Etterpå dro vi andre til "Kystens Perle", en Restaurant i enden av Amager Strand, der Marianne tok meg med i sommer, før jeg dro hjem med flyet.
Et herlig sted, som ligger litt gjemt, som en skatt.
Sophia og Marianne

Det er nok mange som vet om dette stedet alikevel, for det var nesten fullt da vi kom.

Og når vi er sammen, kan det bare bli "Ballade"
Marianne, Sophia og Mannen

Vi kan altså ikke oppføre oss når vi kommer sammen!
Sønnen, meg og Jan

Etter en god natts søvn, dro "Familien Bundy" ut og gjørde København, mens de andre måtte på jobb.
Og som vanlig, er vi sultne nesten hele tiden, så ferden gikk mot vårt yndlings- Spisested i København, nemlig Atlas Bar/Flyvefisken, som ligger i Studiestredet.
Vi går alltid dit, for de har verdens beste mat der.
De blander Asiatisk med Europeisk, og er du vegetarianer, finnes det herlige retter uten kjøtt der også.
Jeg tok Lasagne denne gangen. Og det serveres med de utruligste salater som smaker bedre enn hovedretten. Og ved siden av får man servert hjemmebakt brød til.

Vi var stappmette, og måtte gå av oss maten, for til kvelden ventet det JULEMAT!
Jada, Marianne hadde arrangert JUL i Juli, for hun mente at Mannen måtte få servert Ribbenstek, et skikkelig Dansk Julemåltid.
Og siden jeg ikke er så glad i slikt, laget hun også Andestek, så jeg fikk noe jeg likte!
Og med masse tilbehør til............. men jeg måtte smake på litt ribbe, for svoren var bare "the best"!
Marianne, du er helt unik!!!

Og så var også Anne og Eddie der, og de hadde med desserten, nemlig Risalamande med hakkede mandler i, og lun kirsebærsaus til. Folkens, jeg er mett enda, jeg!!!!
Og det var pyntet til jul med juleduk, trær og nisser.

Verst var det for naboene som holdt Ramadan, men de ønsket oss god jul.

Og som jeg sa til Anne og Marianne: Hadde vi ikke blogget, så hadde vi heller ikke sittet her.
Et slikt vennskap ville jeg aldri vært foruten.

God Jul i Juli!












8 kommentarer:

snakkemunn sa...

Galne folk som har hatt det gøy. Ja, den danske maten er virkelig god. :))

Anonym sa...

Fra Tanis
Her ser jeg at det er noen som vet å kose seg enten der er "jul"i eller sommer .Den maten så jo veldig god ut .

Strikkeheksen sa...

Næh, det forstås - I ser godt nok også ud til at have det rigtigt hyggeligt :-)

Du skal holde op med alle de fristende madbilleder, én sidder jo helt og savler ;-)

Helen sa...

Du vet hva de sier:
"De gærne har det godt" !!
Dere må da være ett flott eksempel på det, ingen høytidlige miner her i gårde, nei.....:)

Bare herlige, smilende venner, såååå deilig, morsomme treff dere har hatt, Sylvia, og jeg skjønner godt du er mett ennå...tro om ikke kanskje noen kiloer tyngre? Det hadde jeg vært, og har blitt gjennom sommeræn...sukk...:(
Men, fristelser skal nyyyytes - og vi lever tross alt bare en gang på denne jord.

Morsomt å få se litt mer av "mannen" :)

Ciao

Charlotte sa...

Jippi! Du er tilbake! :) Takk for hilsen hos meg! Jeg elsker de Levina- pulsvantene. Jeg syns det er helt fantastisk at noe så enkelt kan bli så fint! Ser ut til at du og de andre Bundyene har hatt det storslagent på ferie i sommer :) Men tette og teite bihuler er kjedelige greier altså! Den jakka di var nydelig! Må jammen meg se å få strikket noe til meg selv! Skal bare.... Nå er det høstgarderoben og litt gaver som gjelder.

Rubia sa...

God jul!!!

Så masse godt! Nå fikk jeg veldig god lyst til å dra til København igjen.

Elisabeth sa...

Så herlig lesning, Sylvia. De virker til å være noen flotte, morsomme damer både Marianne og Anne. Jeg følger jo bloggene deres, sånn av og til.
Er så enig i at Køben er favorittbyen. Syns det fortsatt, selvom NYC nå er i ferd med å seile opp som en favorittby. MEN ingenting slår Køben.

Og Danmark. Javisst, himmelen er høy i pannekakelandet. Tror godt jeg kunne bosatt meg der, og flott kunne stortrivdes.

Hjemreisedag for oss i dag her fra Big Apple. Har hatt fantastiske dager. Wow for en by!

Håper vi sees om ikke så lenge Sylvia.

Anonym sa...

Hei, hyggelig at du er tilbake. Ser at du har besøkt Marianne på Amager, har fulgt også hennes blogg i flere år, men finner ikke igjen bloggen hennes og trodde hun hadde stoppet. Elisabeth over sier hun følger bloggen hennes, går det an å få vite hva bloggen heter. Mange hilsen Grethe Linda.