Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 5. august 2012

Ferien er over!

Hei og hå, så var både egen ferie og BLOGG-Ferien over for denne gang!
Blokhus

Etter at jeg kom hjem fra Strikkefestivalen, var det siste innspurt på jobb, før neste ferie-tur. Da tenkte jeg at Bloggen også kunne trenge en ferie. Derfor har jeg heller ikke vært rundt på div. besøk hos dere, men det endrer seg nå fremover.............


Siste dag på jobb før ferien, begynte med tykk hals.
Dagen etter, da jeg satt på flyet til BERLIN, var nesa helt tett, og jeg hadde selvfølgelig pådratt meg bihulebetennelse!!! Men man kan vel ha en fin ferie fordet!
Brandenburger Tor
Vi reiste med et vennepar, og det vi hadde glemt, var å advare dem mot "Familien Bundy" (som nå var kun 2 på denne turen. De 2 andre familiemedlemmene var igjen her hjemme.....)

Når vi er på tur, skjer det alltid saker og ting med oss, derfor heter vi "Familien Bundy" . Og det startet med at bilen vi dro med, måtte puffes igang ut ferga fra Horten til Moss. Det gikk heldigvis bra.
Men da vi var vel inne i flyet på Rygge, så tettet som sagt nesa mi seg, fullstendig!!! Og selvfølgelig var det Flyvelederstreik, spessiellt utsatt på denne flyplassen. Så vi satt i flyet i over 1 time før det kunne lette.

Vi bodde på et fantastisk hotell, like ved Potsdamer Platz, og det var mange severdigheter i nærheten, som bla Brandenburger Tor; som vi så både i dagslys og på kvelden.
Jeg likte kvelden best, da det ikke var tykkt av turister der, og det lå badet i et flott lys.

Helen, dette bildet tok jeg for din skyld. Det er visst ikke bare i Italia det er flotte blomster
Se bare på disse. Flotte Hortensiaer, ikke sant? (de var virkelig enorme, i gedigne potter)
Og dette kan man vel kalle en palme av lysekroner?!

Og er man i Tyskland og glad i det søte, så MÅ man bare smake på litt kake.......
som denne "Schwartzwaldertorte", som oversatt betyr Svartskogkake. Fyllt med deilig krem og kirsebær.
De på bordet ved siden av, kikket rart på oss, der vi drakk både kaffe OG øl til denne kaka. Men øl er godt til kremkaker. Har du prøvd det før? (i bakgrunnen ser du min venninnes "Sachertorte")

Det var mitt første besøk i BERLIN, og det blir nok ikke siste gang. På en helg rekker man ikke en hel by, men man rekker nok for noen få dager.
På kart og severdigheter jeg hadde lest om før vi dro, fikk jeg ligsom ingen forståelse. Men det får man bare når man ER der.

Noe av det som satte mest spor hos meg, var bilder og historier om Berlinmuren.
CHECKPOINT CHARLIE slik det en gang var. Og grenseovergangen slik det ser ut nå:
Turistinfisert, og et populært sted å knipse bilder. Ja, jeg var også en av dem..........

Det var satt opp et "ute-museum" med historier og bilder fra Berlinmuren, og dens historie over de som klarte å rømme over, bla gjemt i biler, og de som IKKE klarte det. Bilder av historiske Presidenter og landsledere, og selvfølgelig var John F. Kennedy nevnt med "Ich bin ein Berliner".
Mannen ville også være med i historien...... bildet ble nemlig tatt den dagen han ble født.
Og jeg ble plutselig en TURIST foran en glorete mur!

Tyskere vi snakket med, var ikke så opptatt av den delte byen. Da vi spurte dem om øst og vest og muren, svarte de med at det var det som VAR, NÅ må vi se fremover............. Da ble vi litt flaue.

Men her var det et synlig bevis på hva som hadde skjedd med JØDENE
Minnesmerker over dem.Her var det merkelig å være, synes jeg.

Ellers ble det jo drukket noen liter med ØL på turen.
Så SKÅL folkens!







8 kommentarer:

Rubia sa...

Velkommen tilbake fra ferie! Det ser ut til at den var topp, tross noen uhell og sykdom. Håper formen er bedre nå.

Gleder meg til å se din "glade striber". Må innom deg veldig snart. Tom for noe garn her. :O) Holder på med poncho.

Strikkeheksen sa...

Hvor er det dejligt, du er tilbage Sylvia, jeg har savnet dine indlæg, der altid oser af humor og positivisme :-)

Ser ud til at have været en rigtig dejlig ferie - og du har været i Blokhus, jamen Sylvia, så skulle du jo lige være kørt 35 km mere og besøgt mig til frokost :-)Det må du gøre noget ved en anden gang :-)

siddisisalou sa...

Velkomme tilbake fra ferie - har savnet deg ! Men ser ut i fra alle de fantastisk flotte fotoene at du har hatt en strålende ferie. Jeg skal ikke bli mormor igjen, men den biologiske klokken ringer hos mange av venninnene til min datter. Og da er det jo bare å ta pinnen fatt når de har ønsker om noe hjemmestrikket.

Line Kristine sa...

Du har hatt innholdsrike uker, skjønner jeg! Men nå var det fint å "se" deg her igjen! :)

Elisabeth sa...

DER var du jo. Har savnet deg snuppa.

Berlin er en flott by. Kun vært der en gang, men ønsker meg tilbake dit.
Og Swarzwaldertorte er digg. Har både oppskrift og Kirch (kirsebærbrennevin den skal dynkes med). Tror jeg må bake den snart gitt.

Men først... ut å reise. Sjekk bloggen min.

Helen sa...

Har savnet deg, så jeg sier først velkommen tilbake til blogglandia, søte deg :o)

Så, tusen takk for hortensia bildet, så koselig at du tenkte på meg og Italia !! Ja, disse her var like store som de jeg finner rundt i Bolsena by, nydelig blomst !

Flott tur dere har hatt i sjarmerende Berlin, moro medstorbyferie, alltids så mye spennende å se på - og de kakene....ja, helt etter min smak - super yummi :)))

Utrolig hyggelig bildet av mannen og deg her på slutten! Og klart når man er i Tyskland drikker man øl, bare ikke jeg....thiiii....

God start på ny uke, som er i anmarsj, og tro hva du strikker på nå omdagen, Sylvia?

PS, har blitt en racer på pannacotta dersserten min, takket være deg!

Megan sa...

Det lyder som en herlig og afslappende ferie. Og det er sikkert lurt at tage ferie fra bloggen også. Bare gøre noget HELT andet!

Jeg har ferie om to uger og glæder mig.

Velkommen tilbage til hverdagen, som bestemt også er fin.

Klem.

lise sa...

Se der ja, Berlin på samme tid! Dere fikk nok med dere litt mer enn oss, som bare var på noen timers besøk inne i byen. Noen kjente steder er det på bildene dine likevel, da. Det var så varmt fredagen, da vi var i byn, at jeg helst bare ville tilbake til campingplassen og airconditioneren... ;-)

Berlin i lavere temperatur, og gjerne som voksentur, frister!