Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 3. mai 2012

Se min kjole

...den er RØD som jordbæret!
"Hverdagskjolen" min er ferdig!!!

Jada, kaller den for det, jeg, siden jeg strikket med garnet Hverdags  (50/50 ull og alpakka) fra DSA, og på pinne nr 3.

Den har vært en FRYD å strikke, selv med disse tynne pinnene. Men garnet er nydelig og gir et godt resultat, synes jeg.

Sorry, men ikke noe bilde med meg inni denne gangen, men det kommer, jeg lover.

Her kan du se detaljene ved ermet og brystet.
Utringningskanten er strikket for seg, og sydd på etterpå, med et belegg bak.

Jeg kunne ikke forstå at den ble så smal, for på bildet i oppskriften, var den mye bredere.
Så sier det seg selv, at jeg raste ivei, uten å lese oppskriften skikkelig. Derfor laget jeg fletter mye oftere enn jeg skulle, og derfor ble den så smal.
Men det gjør ingenting, siden jeg hadde strikket den litt høyere opp foran, så alt stemte ganske bra til slutt.
Du lurer kanskje på alle disse "bumpene" på foran på brystet? Neida, det er ikke til en Stratos-ku med mange jur, som du kanskje skulle tro...........
Jeg har nemlig laget min egen vri, slik at brystfagre meg skal få plass inni her, uten at livet ender på brystet, slik det alltid gjør når jeg prøver tøy i slik fasong. (noen som har samme problemet?)

Ekstra ut og inntagninger,og litt vendestrikk, så passer den utmerket, iallefall til meg. Ja, den sitter som et skudd!!!!

Kanten nederst var irriterende, og rullet seg oppover. Det fixet jeg med en krepsekant, heklet fra vrangen. Yes, jeg forsøkte først, en drøy runde fra fremsiden, men det hjalp ikke mye. Så det var bare å rekke opp, og prøve igjen, fra baksiden; og dette ble jeg fornøyd med.

For deg som ikke har fulgt med på denne kjolen, kan du finne oppskriften i "Made by Me" heftet som kom ut i Mars. Og jeg kan anbefale denne på det sterkeste, for jeg har storkost meg hele veien!

Om den blir for varm på en Konfirmasjonsdag i mai, det får vi se!!!

TERASSEN BLE FERDIG i går!!!!
Flinke Mannen hadde lagt steinene ferdig ute til jeg kom hjem fra jobb. Og da jeg hadde laget ferdig middagen, ble den spist ute. Velkommen til Mai du skjønne milde!

Nå gjenstår resten av hagen, som skal legges med skifer. Og jeg skal beise utemøblene mørkere, og må gå til innkjøp av parasoll, og 2 solsenger. Har fått streng beskjed av fjortisen om at vi skal ha hver vår solseng.......eller dvs; hun og venninnene skal ha en hver, så får jeg bare ta den som er ledig i ny og ne.......
Kanskje jeg får holde meg til parasollen, jeg da?!!!



27 kommentarer:

Helen sa...

Skrabbis med "ny" kjole !!
Fy søren, DEN BLE RÅFLOTT !!!!!!!!

Moro å se at kanten på utringingen ble bra til slutt.

Gleder meg ti å se deg i den, og med den fine Oleana jakken over, må da dette være det perfekte 17 mai antrekket :)

Så fin hagen blir. Lykke til med solsenger shopping.

Ha en finfin dag, hører det er meldt dårlig vær til helgen...nei, nei, det vil vi IKKE ha no' av !

Tovepia sa...

Wow, den ble nyyydelig!! Jeg har kjøpt boka, men forløpig strikker jeg på en tunika i PT5. Jeg ble veldig i tvil på størrelsen, for jeg er M/L, mens mønsteret hadde S/M og L/XL..og da ga jeg opp...
Nyt våren hvis du har den fremdeles;)
Klem;)

Vibbedille sa...

UTROLIG LEKKER! Retten og sletten råflott! Var jo litt av et tålmodighets arbeid må eg si!
SLid`an m helsa ;))

Ha en flott dag!

Klem Vibbedille ;))

Elisabeth sa...

Nydelig kjole, du kler den nok veldig bra! Gratulerer med ny terrasse... Og solseng? Det kan jo ikke du bruke, jeg får i alle fall ikke til å strikke liggende. Det blir nok parasoll på deg ;)

Sissel sa...

Så flott kjole du har laget deg, den var nydelig. Gleder meg til å se bilde av den på;)

lise sa...

Flott kjole i den beste fargen - og jøss så fort det går med oppussing hjemme hos deg, da. Du er nok en bedre administrator enn hva jeg er..

mimouna sa...

Flott kjole med personlig vri. Og en skikkelig glad-farge. :D

Farmors sa...

Herlig kjole Sylvia! Kan tenke meg du blir sprek i den!Det må da være den helt ultimate julekjolen dette!
Med en sort topp inni. Begynte nesten å fantasere....men nei, nå får jeg strikke ferdig tunikaen jeg er halvveis på til meg selv!
Ha en strålende mai på ny terrasse!

GNIST sa...

Så fin den ble!! Håper du får lagt ut bilde av deg i den. Morsom løsning du har laget for oss "brystfagre"!

Megan sa...

Utrolig flot kjole. Og sikke en skøn farve. Nu er du klar til sommer, ferie og en masse nydelse! :)

Håber at din dag blev fin og du skal hygge rigtig i aften. Vi har jo fri i morgen, helligdag, St. Bededag, og for mit vedkommende går turen i sommerhus.

Knus

Turid sa...

Fin dame med fin kjole - du er bare dyktig med strikkepinnene!
Ute legger dere stein - her kan æ gå på ski i hagen enda , men har terasse over bakken ....å den HAR vært fri for sne..men , men til slutt kommer sommern hit å .
Du får ha en fin dag1

Charlotte sa...

Nydelig kjole! Den kommer nok til å få mye oppmerksomhet :) Jeg er også veldig glad i det hverdagsgarnet. Jeg strikker mye finere med det enn med hel alpakka, som jeg alltid syns blir så tungt. Så fint dere får det i hagen :)

Anonym sa...

Hei på deg!
Jeg har ikke blogg, sniktitter hos deg og andre kreative damer.
For en NYDELIG kjole. Du er kjempeflink!! Mannen din også. Må ha masse tålmodighet for å orke sånt arbeid. Ha en flott mai mnd. En herlig tid vi er inne i nå.
Hilsen krykkja.

Elisabeth sa...

Du altså, Sylvia er helt råååå med strikking! Den ble superfin. Jeg vet at du blir nydelig med den, med den lekre Oleanajakka over, og de røde skoene på. Smashing!

Gleder meg til jeg en gang kan ta oppskriftene på strak arm slik som du, og bare "øke litt her, vende litt der" - så blir det allikevel så bra til slutt. Ekspert er du!

Kjapp han Mannen din gitt. Fint ble det.
God natt.

Rubia sa...

Knallflott kjole! Og lekker hage. Nå er du klar for en lang sommer.

Ruth sa...

Den kjolen og en
Oleana-jakke, stort lekreste enn det kan det vel ikke bli vel? Nydelig kjole og jeg kan tenke meg den blir lekker på deg. Utrolig bra jobbet, Sylvia.

Fint blir det visst ute i Hagen også. Får håpe du finner tid til å sitte ned i den av og til også. Ha en flott helg.

Gitte sa...

Kjolen ser så flot ud. Skøn og lækker. Må vi ikke nok se den på :-)

Tillykke med terrassen.

Sidsel Sangild sa...

SÅ smuk! Virkelig lækker kjole og du ser garanteret forrygende ud i den. Tillykke med den - og terassen. Knus

snakkemunn sa...

Kjolen ble bare stilig. Det er en slik flott følelse når man strikker og klarer å designe mønsteret helt perfekt for enselv.
Gleder meg til å se deg i kjolen. :))

Helen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Helen sa...

Bare ett lite spørsmål:
- gjelder garnet Alpakka Puno, farge - lyseblå har du den i butikken ?

Tittet innom Husfliden i Tønsberg og de hadde ikke tatt inn lyseblåfargen.... tenker på en poncho med ermer som jeg fant i ett av bladene fra deg, den gangen var jeg innom...ifjor....

God helg, Sylvia :)

frøken ij sa...

Flott kjole. Og den ser ut til å være fin nok til å brukes når det ikke er hverdags også ;) Vil gjerne se kjole med innhold, gir alltid et annet inntrykk av prosjektene.

Hørtes digg ut med middag ute. Jeg har spist frokost ute i dag, i sola. Det skal også nevnes at det snødde litt senere, så man kan virkelig oppleve alle årstider på en dag i Trøndelag ;)

Håper du får en flott lørdagskveld :D

Fru Tunheim sa...

Så nydelig kjole....og angående det med brystet...jeg hadde det problemet før, men ikke nå lenger etter at jeg satte en kirurg på saken. Jeg er så liten og hadde en helt unormal stor størrelse i forhold til resten av kroppen. Det ble livet før og etter....

siddisisalou sa...

Rålekker kjole - og forstår hvorfor du har hatt vondt i armer og fingrer. For en jobb. Hagen ble kjempeflott etter at "steinleggeren" har vœrt der. Det blir nok en av favorittplassene i sommersolen.

Ninne sa...

Fantastisk fin kjole, Sylvia! Helt nydelig, og kjenner jeg deg rett, kommer det til å bli din nye favoritt! Klem fra meg til deg!

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...

For en flott kjole du har strikket, Sylvia! Alldeles nydelig. Den blir du lekker i du som er så fin i rødt.

Elisabeth sa...

Bar innom for å ønske deg god søndag, Sylvia kjære.
Håper du lever vel midt oppi travle bunadsesongen på jobb.

Elisabethklem