Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 6. mai 2012

Fridagstur

I går hadde jeg en etterlengtet fridag, og med den ville jeg gjøre noe hyggelig.
Så jeg og Sophia tok turen til Kragerø

Før vi dro, hadde jeg en avtale i boks. Vi skulle nemlig besøke min bestemor, og Sophias Oldemor.
Hun er en travel dame på 81 år, og før vi skal på besøk til henne, må vi sjekke om hun faktisk ER hjemme, og om det passer med besøk.

Det gjorde det heldigvis, og vi bestemte oss for å bli med henne på cafè for å spise frokost, slik hun gjør hver dag. Da samles hun og alle de andre pensjonistene rundt et langbord, som er spessiellt holdt av til dem, og så inntas det både frokost og lunch der.

Her er Sophia og "oldemor", med det flotteste navnet, IRIS.
Hun bor i en nedlagt Trikotasje-fabrikk, der hun også faktisk har jobbet i sine unge år. Den ble omgjort til leiligheter for over 20 år siden, og hun har utsikt både til byen og til sjøen.
Vi kan sitte på hennes balkong, og se Jomfrulands-ferja legge til kai.

Da vi var der i går, var det ikke kommet så mye turister enda, så vi hadde byen for oss selv.
Når vi spør henne om hva hun synes om alle turistene som er i Kragerø hver sommer, som gjør det slik at hun må stå i kø , når hun skal kjøpe inn melk og brød; svarer hun bare med at det er da så hyggelig med alle de trivelige turistene, som gir litt liv til byen. Hun ser det positive i alt!

Nevnte jeg foresseten at hun er vår yndlings "Mor Iris"?

Da vi kom hjem, heklet jeg ferdig et Englemaskesjal til. Det passer faktisk godt til "Hverdags-kjolen", synes du ikke?
Og det kommer snart et bilde av den med meg inni.................etterhvert! ;)
(Tusen takk alle sammen, for alle de fine ord om kjolen min)

Så er arbeidslista klar for dagen; alt husarbeidet som jeg synes jeg ble ferdig med for etpar dager siden, er det bare å begynne på igjen. Det er en runddans som aldri tar slutt. Men så er det så deilig etterpå, når alt er rent og ryddig i sånn ca en og en halv dag!

God søndag!


14 kommentarer:

Gitte sa...

Lyder til at i havde en dejlig dag. Skønt med sådan en frisk ældre damer. Det er vel også sådan vi håber at blive, når vi kommer op i den liga.

Rigtig fint tørklæde. De er så smukke de englemasker. Og skal vi altså snart se dig i kjolen :-)

Elisabeth sa...

Så hyggelig lesning om din kjære Kragerømormor, Iris. Så flott hun ser ut. Gøy med bilde. Du har jo fortalt tidligere om henne, og det aktive livet hun lever.

Puh! Disse husarbeidsoppgavene. En evig runddans. Her hjemme ser det IKKE ut om dagen. Hagen blir prioritert. Og vaskehjelpa er på ferie. Ja ja...
Tror ikke min søndag skal brukes til husarbeid. Sola skinner jo der ute.

God maisøndag til deg, Sylvia kjære.

Elisabeth sa...

Jeg har to meget oppegående bestemødre, den ene snart 90 og den andre er 78. Vi bør vite å sette pris på dem, koselig at dere drar på besøk :) Nydelig sjal til kjolen, perfekt farge!

siddisisalou sa...

Nydelig sjal i englemasker .... Du er så flittig og flink at du tar helt pusten av meg. Tenke seg til å vœre så heldig at dere har en oppegående og frisk og ikke minst positiv oldermor i familien. Dere er jammen heldige. En nydelig dame, med et flott navn

Helen sa...

Flott bildet av Iris og Sophia :)
Kos med tur til Kragerø og sikkert hyggelig for henne å få besøk også, tross en travel hverdag, moro at hun er sååå aktiv og sosial, noe som kanskje går i familien? hehehe

sjalet var nyyyydelig, faktisk helt "min farge", fikk lyst til å hekle ett i krem til sommer bruk. Ang det blå garner, er så usikker ennå, for det blir ett litt dyrt prosjekt, så man må jo være helt sikker...så du ser meg nok ikke i butikken til uken, men kanskje i juni mnd, hvis jeg da har fått bestemt meg :)

Solen skinner på Tjøme og hagearbeid venter på meg også, samme som Elisabeth holde rpå med om dagen...så uvasket gulv får bare kose seg uten meg idag, ja...

ANNEPÅLANDET sa...

Du er så flink til å utnytte tiden effektiv til noe fint, Sylvia! Kos deg sammen med Snuppa mens du kan for vips! så har fuglen fløyet :-)

En sånn blid og flott gammel dame som din mormor vil jeg også bli når jeg blir stor! Kose seg og ha det fint, det skal man når man blir pensjonist!

Og kjolen din ble flott!! Gleder meg til å se deg&kjolen sammen! Du er en racer med strikkepinnene!
Og nå skal jeg ut og grave i hagen - ha en riktig fin søndag!

Fríða sa...

vi håber vel også at vi blir så friske og aktive når vi blir gamle! til lykke med din fine kjole, glæder mig til at se dig med den på.
kh.fra Island
Frida

Tanis sa...

Det ser ut som at dere har hatt en koselig tur til Kragerø Koselig bilde av mamma og Sophia.Vi koser oss her i Spania,men følger selfølgelig med hva som skjer på hjemmefronten.Snakker jo litt med Sophia og de andre barnebarna på facebook.Sånn er det med gamle damer nå for tiden,vi er på nett og Facebook.Hi Hi.Stor klem fra mamma og pappa .

Charlotte sa...

Kragerø er en koselig by :) Jeg bodde der i mine ungdomsår, i en liten søt leilighet på øya :) Jeg kan ikke si jeg hadde like positivt syn på det med kø og sommerturister da men.. hehe...

Rubia sa...

Så koselig med tur. Og for en sprek oldemor!

Sissel sa...

Så hyggelig å få være med oldemor, ikke alle som treffer dem engang, så ta vare på tiden. Nydelig englemaskesjal du har heklet deg:)

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...

Dette hørtes kjempekoselig ut .... du kan tro jeg var irritert på meg selv for at jeg ikke rakk å treffe dere, men det gikk i hundre den dagen. Ja,her er det fult om sommeren og en går og står i kø over alt, men så er det koselig med mange turister da.

Charlotte sa...

Har dere noen Marimekkovesker i butikken om dagen eller? Har hatt lyst på det så lenge, men har liksom ikke vært så gærn at jeg har unnet meg det noen gang. Men nå har jeg fått penger av bestemora mi med ordre om å kjøpe meg noe jeg syns er fint... Så det så...

Strikkeheksen sa...

Sikken en dejlig bedste- og oldemor - lyder til at være en dejlig positiv sjæl :-)

Din røde kjole, Sylvia - jamen er den ikke bare fantastisk smuk - tillykke med den :-)