Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 18. april 2012

Sesongen er her nå

På min jobb, er det altså BUNAD-sesong akurat nå
Denne kalles "Gammel Rødtrøye fra Telemark", og er helt ifra ca 1860.
Alt på denne er håndsøm, og det er den dyreste bunaden vår

Men det som er aller mest populært for tiden, særlig for konfirmantene, er BELTESTAKKEN

Kan du se denne har et strikket Bunadsjal på seg? Populært kallt Snippsjal; fordi det er lange snipper i endene, slik at det kan krysses foran, og knytes bak. Vi selger pakker med garn, pinner og oppskrift i butikken.

Grunnen til at denne er så populær, er at man kan kreere sin egen personlige drakt, ved valg av stoff, bånd og broderi. Også ved valg av belte.

Så pynter man med silketørkler, et innenfor kragen, et utenfor(mangler her) og flere frierskjerf (det som henger ved beltet)

Mange valg av skjorte:  hvit lin eller bomull-skjorte ; og da med forskjellige former for broderi. Eller så kan man ha en farget skjorte, gjerne med mønster, i enten bomull eller silke. Det finnes over 50 variasjoner av skjorter til Telemarks-bunaden.

Disse pyntes med søljer. På Beltestakken kan man velge fritt, så vi brenner for sølv fra "Huldresølv".

Øst-Telemark "Anne Bamle" kalles disse to.
Til venstre har du Prinsesse og til høyre står Ranke. Det har noe med broderiene på forkle å gjøre.

Synes du ikke disse broderiene minner om Rosemaling ? Og i Rosemaling er jo også fargene Rødt og Grønt mest fremtredende, sammen med sort.

DU har kanskje en bunad som du er stolt av? Fortell om den, da!


Dette er jo skikkelig håntverk med tradisjon, og dette tar laaaaaang tid!!
Det er vel derfor jeg ikke syr og broderer, men holder meg til hekling og strikking, utålmodig som jeg er...............

For tiden rekker jeg ikke stort, siden "SESONG-arbeidet" har tatt over alt av fritiden min.
Men innimellom hekler jeg litt Englemasker, mens jeg strikker de siste omgangene på den røde kjolen min. Jeg tror nok jeg kommer i mål med den ganske snart..........og jeg har snart et nytt stort prosjekt på gang, hi hi ;)

Nå skal jeg sitte med bena høyt, og slappe av med strikkingen før jeg legger meg.
Og så håper jeg at jeg får litt bedre tid en dag, til å besøke bloggene deres igjen.
Takk for alle hyggelige besøk her inne hos meg.






16 kommentarer:

Tovepia sa...

Gleder meg til å se kjolen din..har ennå ikke bestemt meg for egoprosjekt ennå, men den står høyt på lista;)
Nydelig bunad og stakk; selv har jeg sør-trønderen, og den er ikke den festligste, men den jeg kan gå med;)
Ha en fin kveld, klem fra mæ;)

Helen sa...

Er du virkelig ved veis ende på den røde kjolen? Fy, søren du er kjapp altså !! Super spent på å se den, egentlig burde du bruke den på mandag syns jeg - hint :)

Koselig å se bunad innlegg, minner meg om 17 mai. Bunader er sååå flotte, og jeg er så heldig å ha arvet min etter Bestemor. Husker hun satt å broderte den selv, og fikk sydd den sammen i Fargernes. Altså den er Valdres bunad gamle typen....eller noe sånt heter den. Brukes ikke ofte, men det blir 1 gang i løpet av året.

Skjønner det er full fart i butikken nå, og godt er det ;)

Todelooooo - kos deg med beina høyt til værs med strikketøy i fanget.

Helen sa...

Fargernes er da FAGERNES, men regner med du skjønte den, ja.....går litt kjapt med fingrene noen ganger....:)

Fríða sa...

åh, de norske bunader er så smukke. jeg har en bok med bilder og forklaringer på de forskellige varianter og kan sitte og kigge i den lange stunder.
kh.fra Island
Frida

Helen sa...

Ps, award er gitt deg på min logg, om du vil "ta den videre"
avgjør DU :)

Vibekes lille ullne sa...

Nydelige bunader og over 50 forskjellige skjorter da! Har ikke bunad selv, men skulle gjerne hatt en beltestakk. Siden jeg er oppvokst i Oslo og Akershus måtte det vel blitt en Oslo-drakt eller Follo-bunad, men synes ikke de er så fine. Sønnen hadde den nydeligste Hardangerbunad da han var liten. Kanskje det blir et blogginnlegg etterhvert. Ha en fin og travel uke Sylvia! :)

Quiltefia sa...

Hei!! Jeg trenger et sånn sjal som du viser på en beltestakk!! Har ikke jakke. Men jeg vet ikke hvor jeg kan få tak i det!? Hvor er det du jobber?? Hilsen Annekari:-)

Rubia sa...

Det er så mange flotte bunader! Og jeg burde hatt en. Men kan jo ikke sy.

Det har blitt lite strikk på meg også. Denne uka har det blitt mer trim. Zumba og for første gang hip-hop!!! Lykketrollet var med og vi var ett syn for guder. *ler*

Harmonica sa...

Hei Søs. Er som du vet, den heldige innehaver av en beltestakk. Og jeg er superfornøyd!!! Føler meg veldig fin når jeg har den på ;-)
Også er det superdeilig å ta den av igjen når dagen er omme! For beltestakken er TUNG å bære!!

Fru Tunheim sa...

Bunad er fint og jeg har brodert mange, men kun Rogalandsbunader. Spesielt skjortene er det krevende å broderte syntes jeg, men veldig kjekt. Jeg liker brodering, men det er jo nesten helt ut. Det siste jeg broderte var en stor Hardangerduk for 5-6 år siden og det var veldig gøy. Den er nesten i bruk kun hver 17.mai da vi brukerne servere marsipankake og museene vin til familie og venner.

Quiltefia sa...

Hei igjen!! Så snillt av deg hvis du kan hjelpe meg med garn og mønster til sjal!! Det gjør ikke noe om det tar litt tid. Jeg er stadig i Kragerø, men sjeldnere der du bor!! Men jeg vet hvor butikken er!! Blogglotteriet var trukket så det gikk du glipp av. Dessverre. Men hvis du kan gi meg en mail adresse så kan du får navn og adresse av meg. Mvh AnneKari:-)

Ruth sa...

Bunader er uendelig fascinerende. Jeg har aldri eid en, men jeg kan jo beundre dem alikevel. Vi er flinke i dette landet til å ta vare på tradisjonene våre.

Ferdig med kjolen?! Jeg kan tenke meg den blir fantastisk på deg, gleder meg til å få se. Ha rn super helg.

Hege sa...

Flotte bunader!
Her har jentungen endelig bestemt seg for hvilken bunad hun vil ha når hun skal konfirmeres, så mamma har noen år på seg til å brodere Målselvbunad :) Skulle gjerne ha lært meg kunsten å brodere og sy sammen en bunad, men har ikke tålmodighet til det...

Elisabeth sa...

God morgen, Sylvia kjære.

Hyggelig bunadinnlegg jeg kan lese i dag.
Min Telemarksbunad fikk jeg i 1977. Står brodert på vesken. En venninne av mamma, som ikke lever lenger broderte den. Husker vi måtte helt opp til Almankås i Bø, for å kjøpe stoff, prøve osv.

Jeg har en Prinsesse av "Anne Bamble". Takk for at du fortalte meg det, for det visste ikke jeg. Min er rød.
Jentene mine har grønn.

Gleder meg til besøk av dere i morra. Velkommen! Husk å ta med den røde kjolen da :o)

Charlotte sa...

Hei Sylvia :) Nå har jeg sittet og lest bloggen din fra starten og helt til nå, og da trenger jeg vel egentlig ikke å si at jeg liker meg godt her inne :) Jeg er også veldig glad i Husfliden din. Som jeg har nevnt i bloggen min elsker jeg stemningen der inne. Det er rart for sønnen min er glad i være der han også. Han maser mindre om å gå derfra enn han gjør i andre butikker, og han er mye mindre beskjeden der enn andre steder. Det blir nok mange flere turer innom, både i butikken og her :)

HANNE sa...

Smukke smukke kjoler og sikke en herlig tradition :0)