Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 1. mars 2012

Å ha utstyret i orden

Vi som er ekstra glad i kaffe, drømmer litt om en kaffe-maskin. Men er den virkelig så nødvendig som alle må ha det til?
Jeg må innrømme at jeg har siklet på en slik en i flere år, men når jeg er i butikken og snakker med en selger, som sier "om man har selskap eller skal lage kaffe til mange, så er det nok best med en kaffetrakter........"
Og hva er da vitsen med en diger, dyr maskin, hvis den ikke kan gjøre jobben sin?

Malt av meg, acryl på lerret


Jeg husker da disse maskinene kom på utesteder og cafeèr, og vi var kanskje 2-3 venninner som gikk på cafè og skulle hygge oss. Men det tok jo altfor laaaaang tid med kaffen. Vi ble bedt om å sitte ned å vente mens kaffebryggingen pågikk, og da kaffen kom, som da var feks en LATTÈ, så hadde jeg spist opp kaken jeg skulle ha til kaffen.

Og da sistemann fikk sin kaffe, var jeg klar for en ny runde igjen. Så jeg sverger mest til den "lille sorte", jeg. Der man bare kan helle på nytt påfyll, og noen ganger er påfyllen også gratis.

Men selv om jeg ikke har en gedigen, moderne kaffebrygger, har jeg da uttyret i orden alikevel
Jeg elsker mørkbrent kaffe, og da kjøper jeg hele bønner, som er mørkbrente. De har jeg i en egen mørk og tett boks.
De maler jeg i den lille elektriske kaffemaleren min (til høyre), og da dufter det gort, kan du tro.
Maler jeg litt ekstra kaffe, har jeg det i en egen boks, og det er bare å brygge seg en kopp kaffe, når det måtte passe.
Og vil jeg ha annet enn svart kaffe, tar jeg frem den lille vispen min, på stativet her.
Først varmer jeg melka til kokepunktet i den lille kjelen, for så å helle det over i muggen, der jeg visper melka til skum.
Enten lager jeg cappuchino med brunt sukker og kanel (favoritt) i noen store kopper jeg har, eller så har jeg noen sirupsmaker stående (hasselnøtt er favoritten her) og så lager jeg en lattè.

Og det går kjappt å lage til to personer (enn med en maskin!)
Kanskje en idè til deg som også drømmer om en kaffe-maskin?

Nå skal jeg ta meg en god slurk kaffe, mens jeg avslutter et strikketøy-prosjekt, som jeg lover å vise neste gang.....................
Ha en fin dag, og en god kopp kaffe.





6 kommentarer:

Megan sa...

Uhm, et indlæg om kaffe, netop som jeg sidder og nyder min kaffe med mælk. Jeg har ikke en dyr maskine, og dog ... jeg er en god Moccamaster og så drikker jeg nescafé for resten.

Skål i kaffe og fortsat god dag.

Knus

Helen sa...

Tror det har tatt helt av med slike maskiner i Norge...Men, så er vi vel også ett kaffedrikkende folk :)

Ja, du har jo utstyret til å lage deg og en mannen en god kopp kaffe, med andre ord, du trenger ingen slik maskin, Sylvia!

Spent på hva du nå strikker på...?

Jeg måtte jo ha med ett lite, nytt strikketøy på turen min. Kjøpte nytt garn på torget i Bolsena, og fikk for en tid tilbake oppskrift av Elisabet på disse sjalene hun strikker, vettu. Så nå er jeg igang også.....todeloooooo :)

Tovepia sa...

Jeg skal i hvertfall ikke ha en maskin med kapsler, men har smakt fra Krups sin som maler kaffen samtidig som den lager..god..men når det er sagt, så er jeg så enkel at jeg vanligvis drikker pulverkaffe:O) Det går fort det!
Ha en trivelig ferd mot helg, klem fra mæ;)

Rubia sa...

Hjemme er det bare gubben som drikker kaffe, og han elsker maskinen sin. Men når vi har besøk, er det den gode, gamle trakteren som gjør jobben.

Ha en koselig helg!

Sissel sa...

Kaffe, vent litt, skal bare hente en kopp....
Der, er jeg klar... He, he. Kaffe er viktig for mange, og jeg er også av dem som koser meg med en god kopp. Jeg har også siklet på de fine maskinene, men tenker også på at om vi får besøk må man jo starte med kaffe en time før de kommer så alle kan få servert kaffe på likt, men den som da får første kopp får en kald en... Ikke lett det der. Så da velger jeg å spare (? ukjent fenomen) penger på å ikke kjøpe den fancy maskinen, men heller bruke presskannen(e) våre og kjøpe god kvernet kaffe til den. Vi er veødig fornøyd med det. Vi har også en melkesteamer som vi kan bruke om vi vil, da får man slik kaffe man vil ha.
Ikke lett å ta avgjørelser på slikt, men det var nå mitt tips. Kos deg med kaffen uansett hvilken maskin som har lagd den, og ha en fin og god helg:)

Ragnhild sa...

Ser ut som du er mer enn godt nok skodd;)!
Gubben kasta ut kaffetrakter'n for flere år siden, og nå er det bare presskannekaffe eller pulver... ikke voldsomt kreativt her på den fronten, nei;) Ha ei flott helg, Sylvia! Klem