Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 2. mars 2012

Eventyr-jakke

Nå har det vært en stund uten håndarbeidsinnlegg fra meg. Jaggu på tide, altså!

I går strikket jeg ferdig den siste armen på jakka, og fikk montert den før jeg gikk til sengs.
La meg presentere EVENTYR jakka mi
Navnet på jakka kommer fra garnet jeg strikket den i, nemlig FAERYTALE Alpakka fra DSA.
Det gikk ca 8 bunter (400g), med pinne nr 4.5. Og ja, den er i sort. Det er faktisk skjeldent jag strikker i sort, så nå ble det den fargen.

Ser du nøye etter, er den strikket på tvers; man begynner på stolpen på den ene siden, og strikker det ene forstykket, ryggen, og så det andre forstykket, samtidig som stolpen/kragen blir strikket. Og så strikker man ermene til slutt, og syr det hele sammen.

Den har vært en fryd å strikke. Veldig morro med de forskjellige variasjonene i strikkingen, og ser du godt etter, er det strikket kiler nederst under ermet (vendestrikk)

Det er en sid jakke, og egentlig ble den , som alt jeg strikker, litt stor (sukk) Men i dag tok jeg på et belte i livet, så det ser ikke igrunn så aller verst ut heller.
Siden jeg ikke har helspeil her hjemme, tok jeg et da jeg var på jobb i dag. (selvfølgelig har jeg røde sko!!!)...hater å ta bilde av meg selv!
Jakka er ganske fin åpen også, uten belte. Og holder været seg like fint som i dag, er det jo en toppers overgansjakke/vårjakke fremover. Jeg tror det blir en yndlings-jakke, jeg.

Vil du strikke maken, er oppskriften å finne i DREAMLINE heftet til DSA, men der er den strikket i det nye garnet, 2 forskjellige kvaliteter sammen. Men jeg regnet ut at Faerytale gikk fint an å bruke istedet, siden jeg ikke kler pasteller noe særlig bra.
Jeg strikket den minste strs S/M

Jeg sitter fremdeleles med en haug med sort Faerytale, siden Sophia har bestilt en jakke i det samme garnet. Det er jo bare å strikke ivei, når ungdommen bestiller. Pinner og garn er parat!

Så vil jeg bare si tusen takk til alle som er innom og kommenterer, det er såååå koselig. Må dere ha en riktig fin helg, alle sammen.

14 kommentarer:

Fríða sa...

wow, lækker jakke! den bliver nok en favoritt.
kh.fra Island
Frida

Sidsel Sangild sa...

Uha, den er godtnok flot. Og den klær dig godt.
Håber du får en dejlig solrig weekend. Det var virkelig sjovt at læse om jeres ferie :-)

Kh Sidsel

Tanja sa...

Så flott du er, Sylvia! Nydelig jakke:) Jeg kjøpte meg Dreamline-boka i dag. Og garn til en hals... selv om jeg egentlig bare skal strikke av lageret mitt i år. Men så kjedelig da gitt! Håper jeg får besøkt butikken du jobber i igjen. Likte meg der:) Ha ei fin helg:) Kanskje vi sees utpå vårparten.

Vibekes lille ullne sa...

Flott jakke, kan tenke meg den er myk og god å ha på, skikkelig kosejakke. :)Fint bilde av deg også.

Men det Faerytalegarnet er jo så vondt å strikke med, det er jo "takkete". Godt gjort å strikke en hel jakke.

Ha en fin helg! :)

ANNEPÅLANDET sa...

Lekker jakke!!! En sånn en kunne jeg godt tenkt meg - og jeg vil heller ikke ha pasteller. Faerytale er et deilig garn, jeg har strikket et par skjerf til Dattera, og de har holdt seg forbausende godt, tross flittig bruk.
Og nå er våren her - hurra! Ha en riktig fin helg!

Elisabeth sa...

DEN jakka likte jeg, Sylvia. Jammen kledde du den godt! Syns jeg ser deg når du sprader fint nedover Storgata med den.

Ta en Larvikstur en dag da vel. Så tar vi en kaffe sammen. Hadde vært superkoselig. God helg.

vår lille verden sa...

Nydelig fin og den sitter som et skudd flinka!
nyt lørdagen,idag blir det skogstur og grilling her:))
klem

Berit sa...

Du er fantastisk ud og med røde sko, så er det jo helt i top!

Anonym sa...

Hei Snuppa ;) Så fin du er, jakka er flott, akkurat som henne som eier den. Du er flink Sylvia, og ikke minst flink til å inspirere oss her. Vi snakkes en av de nærmeste dagene. Klem

Anonym sa...

Der klarte jeg det jammen. Endelig.Blei anonym, men det gjør ingen ting hi hi. Klem Rigmor

Rubia sa...

Knallfin jakka da! Du kler sort også.

frøken ij sa...

Å, det er deilig å bli ferdig med store prosjekter. Jeg ble ferig med Still light i forrige uke, og fikk tatt bilder av den i helga. Gleder meg til å vise den fram, og til å bruke den (selv om det begynner å bli litt for varmt i været for en ullkjole). Og snart, eller aller helst i går, burde jeg lagt opp til mitt nye store prosjekt; nemlig en jakke til meg selv i selvkomponert mønster.


Kos deg med jakka! Håper du snart får brukt den som vårjakke ute :D

Marianne fra ønskeøen sa...

Du smukke kvinde.... min smukke veninde....du bringer mig ind i drømmeland. Smuk som en Diva, med sjæl som en gudinde. Når jeg ser på billedet af dig så savner jeg dig... så det smerter..

Ragnhild sa...

For ei herlig jakke! Sitter heeelt perfekt :)