Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 9. mars 2012

"Bønder i by`n"

Hei, kan du gjette hvor jeg var i går?
Ja, i Oslo. Og her er jeg like ved AKER BRYGGE.

Jeg og ei venninne tok oss en jentetur i går, siden vi hadde fri, begge to. Man må jo unne seg litt kos i hverdagen.
Vi tok bussen, Sørlandsekspressen, der vi satt og strikket på turen. Det er jo "raka vegen", så man bør ikke følge med på veien for å unngå å bli kvalm.

Men etter en lang busstur på 2.5 time, smaker det alltid med litt kaffe og noe å bite i
Nemlig her, på Bare Jazz, oppe i cafeèn i 2 etg. (1 etg er "platebutikk") et sted jeg og Mannen oppdaget en gang vi hadde en weekend i Oslo, og tilfeldig snublet inn i bakgården.

Et kjempekoselig sted, med kun servering av div. kaffe, kaker og smørbrød, eller "Blings" som det står på menyen. Compagnert av deilig Jazzmusikk fra 1 etg., og en hyggelig stemning.
Det kommer og går folk hele tiden, så man finner seg en plass uansett. Selv om det er et lite sted.

DESIGN FORUM
er det flere butikker av i Oslo. Vi rakk innom 2 av dem, og her ser du den ene.
Det sprudler over av farger og herlige plagg. Man blir virkelig inspirert av å bare gå og se.
Og det var det vi gjorde.

Turen var mest for kos, og ikke shopping. Fant vi noe vi ville ha. kjøpte vi det, men det var ikke hovedsaken for turen.
Jeg kjøpte faktisk bare småting, som feks en dekkstift, såper og noe te; ting jeg fint kunne ha kjøpt her hjemme, men som var greit der og da.

Her står vi, min venninne Eli, og jeg, ved Tjuvholmen på Aker Brygge. Vi surrer og tar bilder selv, og det blir ikke alltid like bra. Ingen av oss ver fornøyd med håret i går. Det var flatt og statisk, ja du vet, BAD HAIR DAY. Men pytt!

Litt frosne var vi også, og jammen var vi blitt sultne igjen, så nå var det avgårde for å finne en restaurant. Med 40 restauranter på "brygga", var det masse å velge imellom, og det kan nesten bli for mye av det gode. Men vi fant et hyggelig sted, Albertine Cafè & Bar.

Vi tenkte at vi ville ha et smørbrød istedetfor middag, men med vin til, og så fikk vi dette smørbrødet
Mør og rosa biff på deilig brød, med stekt sopp salat, varm bernaise og pommes Frites.
Gjett om det smakte!!!! Og vinen var Spansk, mørk, fyldig og god, akurat slik jeg liker den.

Ved siden av var det fyr på peisen, og jeg satt i en dyyyyp og myk skinnsofa. Nå var jeg nesten kommet til himmelen!!!

Da vi dro, var vi varme og røde i kinna, og litt dovne i kroppen.
Vi rakk litt butikk-titting til, og en Lattè, før vi satte oss, slitne og førnøyde, på bussen hjem.

Det kaller jeg kos i hverdagen, og anbefaler dette til alle jenter der ute!
Ha en herlig fredag, jenter!




11 kommentarer:

snakkemunn sa...

Det ser ut til å ha vært en veldig fin dag. Slike venninneturer er helt topp. Pytt hvem bryr seg om håret på en slik tur, men dere ser helt fin ut. :))

Anne sa...

aiiii Sylvia...sikke en dejlig dag I har haft...tænk om Marianne og jeg engang tog Oslo-båden og du bussen..så kunne vi hygge igennem i Oslo??
God helg :)
Eddie og jeg skal en smut til Jylland i morgen..vi skal besøge Eddies bror og dennes kone :O)
Jeppe og Ditte passer hus og hund :)
Hils din familie :)

Anne sa...

aiiii Sylvia...sikke en dejlig dag I har haft...tænk om Marianne og jeg engang tog Oslo-båden og du bussen..så kunne vi hygge igennem i Oslo??
God helg :)
Eddie og jeg skal en smut til Jylland i morgen..vi skal besøge Eddies bror og dennes kone :O)
Jeppe og Ditte passer hus og hund :)
Hils din familie :)

Berit sa...

Sikke en skøn by-tur med veninden!

Man må jo forkæle sig selv lidt en gang imellem :-)

Helen sa...

For en herlig "jentetur til storby'n" !!

Kjente igjen Aker Brygge, med engang...koselig gjensyn.

Slike kose-dager er gull verdt og viktig å gjøre på en helt vanlig (fri) ukedag. Kjempe påfunn, ser dere for meg, der dere sitter på bussen og strikker Porsgrunn-Oslo...hehe...

Har forresten føyd til i mitt siste innlegg, at det er DU som har laget oppskriften til "minisjalet", ja du vet fargen var jo hel tmeg...hehe...og den har til og med en supertynn gulltråd i...gjør det litt knot å strikk med, men fint blir det nok.

Kooooos deg med Amarone rødvinen fra Italia, vet den er veldig god !! Morsomt at du prøver den - fo rjeg vet du elsker Spanske....:)

S K Å L !!

Eivor sa...

Uten tvil en fantastisk dag, og heldig er dere begge som er så gode venner og samtidig har fri samme dag. Det gjelder om å ta vare på sånne dager, og nyte hvert et øyeblikk !

Lin sa...

Det er liiige saadan en dag man har brug for en gang i mellem. Herligt.
God week-end.

Tanis 48 sa...

Hei vennen min,så koselig venninnetur dere har hatt. det er sånne turer som alle venninner skulle ta på sparket.Det er jo alltid koselig med en skikkelig bytur en gang i blandt.Ha en fin helg .klem

Rubia sa...

Tror jammen Lykketrollet og jeg må kopiere den der. Takker for tipset!
Det så skikkelig koselig ut.

Helen sa...

PS, glemte å si til dette innlegget, jeg syns det er så hyggelig å se bildet av ditt smilende DEG, og søte venninne, som hadde et veldig fint skjerf på seg, så jeg ..... er i en litt blåperiode, vettu ;)
Hilsen Helen

eli sa...

Fy deg du har lagt ut bilde uten mitt samtykke:( Skal si det er lenge siden jeg har vært innom her nå. Vi sees for ofte, så det blir bare gammelt nytt, haha.