Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 24. februar 2012

Warszawa, Polen

Hei og hå, så er vi hjemme igjen fra vinterferie!
Og som overskriften tilsier, har vi vært i Polen, nermere bestemt hovedstaden Warszawa.
Her ser du torget i Gamlebyen, som var veldig sjarmerende, hadde det ikke vært for kulde, yr og slapseføre.
Var vi lei av kulda her hjemme, ble vi ikke kvitt den i Warszawa heller. Jeg er glad jeg tok med både ullongs, lue, sjal og votter, for været var surt, og det var ganske vått. Det gikk vel ikke en dag uten å bli våte på beina.

Av kulde blir man sulten, og vi gledet oss til hvert måltid vi skulle ha. For her var det kjempegod mat!

Vi ble "sjarmert" inn i et av disse husene på bildet, og geleidet opp i 2 etg. der vi kom til en annen verden. Hvite duker, mange vinglass på rad, sammen med sølvbestikk, kandelabere og Gobeliner hengende på veggene
Denne restauranten hadde virkelig sjel. Og maten vi spiste her, var noe av det beste vi spiste på hele turen. Og som jeg sa tidligere, så fikk vi god mat overalt.

Sophias kyllingsalat




Min rett, Andebryst med en superdeilig rødbete-salat

Dette var virkelig "Gormet Cousine "mat, og morro å oppleve.

Rundt denne "Gamlebyen" var det en gedigen mur, som da var laget for å holde fienden unna. Av en av eierne av denne restauranten vi spiste på, ble vi fortalt at i løpet av 2 mnd ble hele området her bombet sønder og sammen.
Warszawa ble utslettet i verdenskrigen, og det var veldig triste områder flere steder. Men overalt ble det bygget nye, digre, moderne bygg, så byen er iferd med å reise seg igjen.
To be continued...............


6 kommentarer:

lise sa...

Spennende reisemål!

karna sa...

Spennende! Var i Polen da muren falt i -89 og har aldri glemt.

Helen sa...

Først VELKOMMEN hjemme igjen, søte deg ;)

Så - elsker å lese reisebrev - og ekstra moro når det er sted jeg selv IKKE har vært, og her hadde jeg ikke vært før.

Flotte bilder, som viser staselige bygg, og den restauranten: Me love !
Er jo såååå gøy å oppleve, hvite duker, masse glass, og stash og eleganse på høyt nivå, ja...rett og slett litt luksus på ferien.
Rettene så bare såååå godt ut - yummi !!

Synd med været, men er det en ting man ikke kan rå over...tjaa, så er det nettopp VÆRET !

Ser frem til fortsettelsen....til da: God helg !!

Nå en tur uti Castello'n og innom lille Enoteca for ett glass med noe godt i, samt treffe endel andre utlendinger som er her denne uken.

Elisabeth sa...

Heisann. Se der du, er dere tilbake.

Vi fløy til Warsawa i høst, når vi skulle besøke mellomste. Fikk bare litt tid her, før toget suste videre. Forsto at her var mye å se. Må bli en annen gang. Moro å se bilder fra turen din da.
Mellomste som studerte i Polen, sier at det er j..lig kaldt der på vinteren. Kulda fra Sibir trekker dit sies det.

Venter besøk av min venninne fra Kristiansand i dag (søstra til din gamle nabo). Gleder meg.

Ha en god helg, Sylvia søte.

vår lille verden sa...

Hei og velkommen hjem:)
Der har jeg aldri vært men var på en tur i høst i Krakow,der var maten ikke så god..
Så fin restaurant,godt og lunt ser det ut som:))
Ble vel litt shopping også kan jeg tenke meg..
fin lørdag til deg:)
klem

Rubia sa...

Det er skikkelig spennende å oppleve andre plasser og kulturer. Og den maten så skikkelig god ut også.