torsdag 16. februar 2012

Strikking i billedkunsten

I går hadde jeg en fin dag på jobben.
Vi hadde nemlig besøk av Annemor Sundbø.
Vi hadde endelig fått henne til å komme og holde en tema-kveld hos oss.
Hun holdt et foredrag om Strikking i billedkunsten, etter boken hun gav ut i 2011 (du ser såvidt coveret på boken på skjermen her)

Kort fortalt snakket hun om mønsteret, gensere og trøyer, som var strikket, som billedkunstnerne hadde malt med i maleriene sine. Flere av disse hadde jo også en historie bak seg, som hun fortalte oss. Og jeg elsker jo kunsthistorie! Det å dypdykke i et maleri, og få flere aha-historier om det, er jo virkelig spennende!
Annemor har gått enda lengere. Hun har konstruert mønsteret etter det hun så på bildene, og faktisk strikket disse genserne/koftene på nytt. Da er man virkelig dedikert til strikkingen! Hun er mer ivrig enn de fleste, kan man si. Men det er jo så spennende.
I boken har hun laget et målskjema, der man kan regne ut hvor mange masker man må ha, for å få strikkefastheten til å stemme, til et hvilket som helst garn.

Jeg var så heldig å få snakket med henne en hel time , siden hun kom litt for tidlig. Og da snakket vi faktisk om dette her. For det er mange kunder som kommer til meg og spør: Hvor mange masker må jeg legge opp når jeg skal strikke en sokk?

Da må jeg jo svare at det kommer jo an på garnet, pinnetykkelsen og strs. Det mange ikke forstår, er jo dette, og da får jeg bare til svar: Det er med helt vanlig garn, og jeg skal bare ha sånn ca hvor mange masker jeg bør legge opp!
Kan du se jeg river meg i håret, og forsøker å se behersket ut, eller.
Som et maleri, viser hun dette mønsteret i boken: SKJEBNEGUDINNER
Og dette er vel virkelig FLOWERPOWER-damer, siden dette mønsteret fortsatt er like udødelig!
Annemor skrev hilsner i alle bøkene som ble solgt, i går. Og har du lyst på en signert bok, har vi fortsatt fler i butikken.

Jeg har enda en bok som er signert av henne Usynlege trådar i strikkekunsten , som jeg faktisk måtte sende moren min på en Strikkecafe, for flere år siden, siden jeg ikke kunne komme fra jobben jeg hadde da. Dette fortalte jeg Annemor, og da lo hun godt.

Etter foredraget var det servering av kaker og kaffe, og vi hadde et bord som bugnet av godsaker. Alle oss ansatte hadde bakt, og alle er jo enige i at hjemmebakst er best!!
Desverre fikk jeg ikke tatt et bilde av dette bordet, men jeg har da et "friste-bilde" av det jeg bakte, nemlig vaniljesnurrer
Og gjærbakst er aller best når de er lunkne........og jeg spiste maaaaange den dagen da de var helt ferske. Mmmmmmm.... (men nå er det stopp for kakespising på en stund, siden det har vært ekstremt mye den siste uken)

Så er det bare for meg å pakke kufferten, for nå skal familien ta en velfortjent liten ferie. Hvor det er vi skal? Det får du svar på neste gang.

OBS: Dette at du må bevise at du ikke er en ROBOT når du skal sette inn en kommentar, er noe Blogspot har rykket inn med, og ikke oss som eier bloggen.
Jeg har forsøkt å redigere det bort, men det kommer tilbake igjen. Det er fryktelig irriterende, og tegnene er vanskelige å lese også.
Er det noen som har et tips om hvordan man får fjernet dette fra bloggen, sier jeg tusen takk for svar.

15 kommentarer:

Tovepia sa...

Dette var sikkert interessant, kunsthistorie og strikketips og bok, kan ikke bli bedre;)
Jeg er blitt litt vårslapp her inne...og her ute også, for den saks skyld:O) Har så lyst å begynne på et nytt plagg, men skal holde meg i skinnet:)
Ha en fin dag, klem fra mæ;)
ps. før jeg sender, fyy for en ordbekreftelse, prøver 2. forsøk...

Tanja sa...

Hei Sylvia:) Så interessant strikkecafè dere har hatt! Og ikke minst koselig ser det ut som:) Jeg skulle veldig gjerne hatt ei signert bok.... Men dere sender kanskje ikke? Skulle nok ha vært der selv og smakt på gjærbaksten din.. Ser himmelsk ut:) Ha en riktig god ferie:) klem Tanja.

Ruth sa...

Deette høres både morsomt og interessant ut. Det skjer alltid noe spennende rundt deg.

Håper dere får en super ferie hvor det nå enn er dere skal. Kos deg masse.

Enig med Tovepia. Ordbekreftelsen din er skikkel FÆL.

karna sa...

Veldig inspirerende å høre på folk som kan og er engasjert i sine saker.
Ha en fin tur, klem

Sylvia sa...

Jeg tror jeg har klart å få fjernet ordbekreftelsen nå!!! Sylvia

RigmorNY sa...

Så hærlig å ha slike kvelder. Det må ha vært en opplevelse. Ha ei riktig flott helg.;)

berit.. sa...

utrolig spennende å møte slike mennesker som lever og ånder for en sak : )

baksten ser enda bedre ut : )

ordbekreftelse... Ingvill skrev til meg :
Jeg leste på en blogg at du måtte gå tilbake på det gamle grensesettet for å få trykket det bort.

vet ikke helt men irriterene er det.. har gitt opp å prøve å komme gjennom hos mange i dag.

Elisabeth sa...

Skikkelig spennende dag på jobben ja! Kunne tenkt meg noe slikt i stedet for de møtene jeg har med jobben på kveldstid.....

Lin sa...

Lyder som en kanonhyggelig aften. De kager mums.
Ja det er godt nok irriterende hihi. Foer skulle man kun skrive et ord, nu er der soerme to. Suk.
Rigtig god ferie. Vi rejser op til onkel i morgen.

Anita sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg. Tar gjerne imot oppfordringen med å strikke ferdig Genova omslagsjakken, ja :-)

Holder på med arm nr 1......jeg har ikke bestemt meg helt for hvordan min jakke skal bli på toppen. Mulig jeg tar et av de andre gensermønstrene, mulig jeg tar det originale. Vi får se hvor garnet bærer meg :-)

Rubia sa...

Tusen takk for en skikkelig koselig kveld! En flott måte å feire bursdagen på. Annemor er helt fantastisk.

Riktig god tur!

Elisabeth sa...

Synd jeg ikke fikk den kvelden med meg, Sylvia.
Men man siden jeg skulle til Skien på konsert kvelden etter, måtte jeg prioritere.

Og ja, baksten på strikkekafe'en hos dere kan jeg skrive under på er både fristende og god.

Riktig god tur til Polen! Var det Krakow dere skulle til tro?

Helen sa...

Dette så ordentlig moro ut !
ARtig med forelesninger holdt av engasjert folk, og strikking...hallo...må da ha vært interessant for alle som deltok :)
Aia var jeg der......da hadde jeg jeg ihvertfall spist 2 boller med krem....kremt...

Velfortjent ferie på gang,så deilig, tro hvor dere skal? Elisabeth nevner en by i Polen...er det dit?

God tur, også håper jeg kamera er med?

Ciao fra Italia :)

Strikkeheksen sa...

Spændende indlæg, Sylvia, det har garanteret været en god aften :-)

Fjernelse af ordbekræftelse: Se min blog

Ragnhild sa...

Ååååå, så heldige dere er som kunne ha ei så spennende dame på besøk! Der skulle jeg gjerne vært!!! Hun fikk jo t.o.m. tildelt statens kunstnerlønn i fjor for alt arbeidet hun har gjort innen strikkekunsten! Vel fortjent!