Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 26. februar 2012

Kunst & Kultur, del 3

For meg som er opptatt av Kunst og Kultur, er det viktig å få litt av dette med seg når man er på tur.
Noe jeg hadde gledet meg veldig til, var Kulturpalasset i Warszawa

Warszawas Kulturpalass

Dette var landemerket i byen, og vi så alltid etter hvor tårnet var, da vi skulle orientere oss på hvor vi befant oss.

Det var Lenin som befalte at det skulle bygges et slikt tårn i byen, for han var misunnelig på Amerikanernes Empire State Building i New York. Så han sendte sine delegater dit for å se tårnet i nærmere ettersyn.
Siden han ikke hadde så mye penger, ble ikke Kulturpalasset like høyt som Empire State Building, kun 30 etg hadde han råd til. Men det ruver jo litt i landskapet, men ikke fullt så høyt som mange av de nye byggene som de bygget rundt om i byen, da vi var der
Her feks, her ser du et kjempetårn de holder på med å bygge. Og nå ser man jo hvor stor byen Warszawa ER, når man har tatt heisen opp de 30 etg, og får oversikt over byen på platået ved toppen.
Vi hadde lyst til å se rommene innenfor også, og gikk først inn en diger dør. Plutselig var vi Familien "Bundy", for da kom det noen og sa at her fikk vi ikke lov til å være, så vi ble geleidet ut igjen.

Så vi fant en ny dør, og gikk fra rom til rom, og så kun saler som dette på bildet. Ikke et møbel, ikke et speil, og ikke vedlikeholdt. Gulvene smuldret opp, det var flotte mosaikk-gulv i tre, som sikkert bare ble vasket med vann.
Vi så for oss selveste James Bond her, vi. Som lusket rundt og så etter fienden.
Vi gikk opp digre marmortrapper, og det var lysekroner og flotte avsatser. Men ikke et menneske å se, og Sophia synes ikke det var gøy lenger, siden vi var Familien "Bundy" på tur, og ville helst gå ut igjen.

Siden dette innlegget handler om kunst og kultur, viser jeg her den flotte OPERAEN
Og her, den flotte broen over elva, med den splitter nye Fotball-Stadioen i bakgrunnen, der VM- i fotball skal arrangeres til neste år.......var det ikke det da? Jeg følger ikke med i Fotball-verdenen, jeg. Men selvfølgelig må de bygge digre stadion`s for fotballens skyld. Sikkert viktig.


President Palasset




Så får vi se hvor Familien "Bundy" reiser neste gang.

Takk for at du ble med. :) 









9 kommentarer:

karna sa...

Takk for koselig lesing fra Warszawa, fin tur dere har hatt med opplevelser ,-)Litt sånn der som jeg tenker det er, utifra historie og utvikling.
aase sydokke er fra S&S og kan regulerers. Er så fin med prosjekt på. ha en fortsatt fin søndag, klem

vår lille verden sa...

Så spennende men rart at det bygget ikke blir vedlikeholdt!Så synd..
Mange flotte bygninger du viser,tusen takk..
Blir spennende og se hvor "Bundy familien"havner neste gang:))
Nyt søndagen..
klem

Strikkeheksen sa...

Har altid tænkt - Polen, det gider jeg ikke, men det er da lige før, du frister mig. Sylvia. I hvert fald har du skruet en spændende beretning sammen :-) Så er det jo godt, jeg ikke har tid til at rejse nogen steder ;-)

Sissel sa...

Takk for koselig reisebrev. Alltid gøy å dra på tur og få ny inspirasjon og se seg litt rundt i verden:)

Ninne sa...

Alltid koselig å bli med på tur med deg, vet du! Jeg blir gjerne med flere ganger jeg! ;) Når jeg ser palasset lurer jeg jo på da, om den samme stakkarslige grå heisførerinnen sitter der fremdeles! For en jobb! Men det er i hvert fall en jobb, og det er det jo ikke alle som har i Polen, så kanskje damen var kjempefornøyd?
Hvem vet??

Rubia sa...

Tusen takk for turen!!!

Helen sa...

...og ikke minst, tusen takk for at "vi" fikk bli med !!

Som du vet, elsker jeg å lese reisebrev, med BILDER til, molto importanten (regner med at du ikke behøver å kunne italiensk for å skjønne den?)

Synd med forfallt av slike vakre bygninger, og rart at de ikke kan bruke sin "Empire state building" til noe ? Utstilling.... ? Jaja, kanskje engang....

Moro å se, og om jeg kommer dit noen gang...tja.....

Er på en øy for tiden, og håper å lage innlegg om det ikveld....

Ha en flott, ny uke, og tro hvor dere skal på sommerferie?

Helen

Ragnhild sa...

Takk for turen, Sylvia! Artig å se/lese:) Jeg har bare vært i Polen én gang, sammen med yngste datter på tur med De hvite bussene. Det var jo ganske spesielt, og verre ble det fordi vi var der akkurat da tvillingtårnene ble angrepet... Så vår minnestund i Sachsenhausen falt sammen med de to stille minuttene. Krakow var en fantastisk by - og besøket i saltgruvene bare MÅ man få med seg! Klem

Anonym sa...

ser ut som dere hadde en utrolig fin tur, og stilig att du har så mye informasjon, men vil bare kommentere en liten feil om Warszawa palass, det var josef stalin sitt initiativ å bygge Warszawa palass og det var en gave fra sovjetiske folk til det polske folk. :)