Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 24. januar 2012

Tynne pizzabunner

Disse Pizza-bunnene er enkle å lage. Da det er melk i deigen, blir den lettere å jobbe med når du skal elte den. Men som jeg har sagt før; Lag en løs deig og bruk heller mer mel når du elter. Jo mer du elter, dess smidigere blir den, og til slutt trenger du ikke melet når du elter.
Jeg elter best for hånd , men du kan godt bruke en kjøkkenmaskin.
OPPSKRIFT, tynne pizzabunner (6 bunner)

3.5 dl varmt vann
2 dl melk
50 g fersk gjær, eller en pose 25 g tørrgjær
1 ts salt
ca 1 kg hvetemel

3ss olivenolje

Bland kald melk og varmt vann sammen (da trenger du ikke varme melken i en kjele)
Har du vanlig gjær, løses den opp i væsken, har du tørrgjær, skal den blandes i melet.
 Bland dette sammen (husk saltet også) og elt godt til en smidig deig.

Ta 3 ss olivenolje i bollen, når deigen er klar for heving, men ikke gjør noe med den.
Hev deigen i 1 time, og elt så inn olivenoljen i deigen.

Del den opp i 6 like emner, og kjevle dem til runde bunner. Bruk godt med mel, og legg dem på en plate med bakepapir. (jeg steker en og en bunn av gangen)

Forstek pizzabunnene på 250 grader i ca 3 min. (De vil da boble seg litt, men ikke la dem bli brune.)
Avkjøl dem på en rist.
Du kan lage dem i den formen du liker best. De skal ikke være perfekte.

De er kjempefine til å fryse ned, så hvorfor ikke lage et lager med pizzabunner i frysen, så har du alltid noe du kan lage hvis du får uventede gjester.
De tiner mens du gjør klar fyllet, og ovnen blir varm.
Stek ferdiglaget pizza på 225-500 grader  på kort tid, så vil grønnsakene holde seg sprø.

Lykke til!

8 kommentarer:

Berit sa...

så smart .. det har jeg ikke tenkt på ! takk for tips.

Elisabeth sa...

Jeg lager også tynne pizzabunner, men jeg er ikke flink og lager opp mange slik at jeg kan fryse dem ned :)

Eivor sa...

kjempebra oppskrift - skal prøve den neste gang vi skal ha pizza - tusen takk !

Helen sa...

Sylvias bakeri er igang skjønner jeg, og ikke uten grunn, du er super flink !!

Ja, du den snømannen (???) i forrige innlegg ... enig, litt fallent fallosymbol....hihi

Snøen måtte vel komme, til slutt....enig, ikke veldig glad i snøen jeg heller. Men, den ligger vel kanskje der når jeg kommer innom Norges land engang i februar...og kanskje jeg må komme innom deg en tur å kjøpe garn, og høre om mønstret sjal... ;)

Ønsker deg en fortsatt flott uke, med baking og strikking...

Lis sa...

Uhm lækkert med hjemmelavet pizza og når bunden så ser så tynd og lækker ud, så tror jeg min lykke er gjort.
Det må jeg prøve en lørdag hvor vi skal hygge.
Tak for opskrift.

Kh. Lis

Rubia sa...

Takker for oppskrift!!!

Lin sa...

Den skal afprøves fredag. Fredag er nemlig vores pizza-aften.

Elisabeth sa...

Yummi!
Så smart dette så ut da. Må jeg prøve ut.

Var som snartest innom butikken i går. Lånte garnvinna. Vurderte nytt garnkjøp, men så manglet en av fargene.

Godt formen er bedre, Sylvia. Du drar kanskje på messe til helga?