mandag 26. desember 2011

Pausestrikking

Hei alle sammen. Håper dere hadde en fin julefeiring. Det har jeg hatt, og jeg nyter fridagene fremdeles.

Da vi ventet på julen, fant jeg frem en gammel UFO, som lå godt gjemt i en kurv, med masse garn over seg, men jeg visst at den lå der................
en russesokk, til Sønnen.
Påbegynt før jul for over 2 år siden. Garnet er STERK, som er nydelig å strikke med. Og det Selbu-inspirerte mønsteret er gøyalt å strikke, selv om tunga må sitte godt i munnen mens man holder på.

Jeg tror jeg gav opp, fordi det tok lengere tid enn antatt, og SOKKER, ja, det er jo ikke min sterkeste side heller..... Men de blir jo så flotte!! Jeg MÅ bare bli fedige med de. Og som du ser, har jeg begynt på sokk nr 2, så jeg er på god vei.....he he

Men RUSSEsokker synes jeg er et feil begrep. Det heter vel RUSSERsokker; pga måten helene blir strikket på?

Disse er faktisk mine første Russersokker, og de er langt fra feilfrie. Helen er en historie for seg, men den blir jo tråkket på, og skjeldent sett, pytt, pytt. Men noen av mønsterrapportene har jeg strikket to ganger, og da forskjøvet mønsteret. Men det bryr jeg meg IKKE om! Skjønner du?

Som jeg har sagt før, og sier igjen: Et hjemmestrikka plagg SKAL inneholde feil. Det er jo det som gjør det så sjarmerende! (De blir skjelden sett )

Dette holder jeg på med nå
En DOBBEL-HALS til Snuppa i PUNO Alpakka. Jeg bruker heklenål nr 10, for å få den luftig og fin.
Jeg hekler bare rundt og rundt i fastmasker, og skifter farge når det måtte passe.

Som oppleggskant har jeg brukt Sidsels måte å gjøre det på, og det kan du se video på her
Da blir det en fleksibel kant, som ikke strammer, som det fort blir med kun luftmasker.
Sidsel tipset meg om dette, da jeg hadde heklet votter, og måtte klippe opp oppleggskanten, siden den strammet. Man lærer noe nytt hele tiden.

Resultatet på halsen kommer snart.........(det går jo så raskt å lage)

11 kommentarer:

Tovepia sa...

Kjenner jeg har neon ufoer selv med mønstervotter..huffja:O)..men de blir flotte dine sokker!
Nyt romjula videre, klem fra meg;)

Elisabeth sa...

Godt med avslappende strikking nå i julen. Vi har vært bortreist, men nå er jeg endelig hjemme og kan ordentlig nyte juledagene :) Fortsatt god jul til dere!

Rubia sa...

Du er flink som henter frem gamle UFO'er. Jeg var like flink, men den ble ikke ferdig denne gangen heller. Jammen godt det er noen fridager denne uka. :O)

Og hva jeg strikker akkurat nå? Sokker. Er i gang med 3. paret. Helt enkle, kjedelige sokker.

Og takk for julegaven. :o)

Gitte sa...

Kære Sylvia'
En forsinket glædelig jul til dig og dine samt et lykkebringende nytår med masser af strik.
Håber jeg bliver lidt mere flittig med kommentarerne i 2012 - det er bestemt ikke fordi jeg ikke følger med - tid har bare været knap.

Skønt at se dig i real life på Fanø. Måske vi ses igen i Saltum......

♥ Hannele på Hisingen sa...

kanske ska ja börja sticka, i skolan fick det aldrig vara fel, man fick sprätta upp....

Elisabeth sa...

Godt å høre at du lapper av i juledagene, Sylvia. Det trenger du.

Russesokker har jeg strikket flere par av. De er så flotte. Har gitt dem bort i gave ved flere anledninger.

Helen sa...

God Jul, Sylvia !
Du strikker og du strikker, herlig å se hva du alltid finner på, altså ;)

Deilig med noen late dager nå i romjula.

Jeg var så heldig å få hele 3 strikke bøker til jul, blant annet Strikkekuler av Arne og Carlos, så til enste jul blir det strikket kuler fra meg til venninner tenker jeg...hehe

Har ennå mitt blåmannsteppe, men det ligger i Italia og nå savner jeg det ;(

GODT NYTT strikke ÅR til deg, med klem fra meg...(rimte jo...hhehe)

RigmorNY sa...

Innom for å titte og ønske deg en riktig godt nytt strikkeår. Måtte du får mange fine strikkeprosjekt kommende år. ;)) Godt Nytt år. ;)

Ninne sa...

Så flink du er som får unna en gammel ufo! :) Jeg har et par på lur jeg og, men de ligger så innmari dypt ned i kurven!

Ønsker deg og dine et riktig godt nyttår, og takker for det gamle med masse inspirasjon og hygge både på bloggene og i det virkelige livet!

Klem fra meg :)

Farmors sa...

Vil bare ønske deg og dine alt godt i 2012, og takk for all inspirasjon i året som har gått! Om ikke kommentarene alltid er der, så er jeg hos deg ofte!

ceciliegrut sa...

Hei. Kikka gjennom gamle innlegg i bloggen min og fant en gammel kommentar fra deg.. MÅTTE jo ta en tur hit! Så koselig det var å kikke gjennom bloggen din. Håper du har hatt en fin jul og nyttårsfeiring!

Klem