Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 15. desember 2011

Nyttige gaver

Jeg har jammen rukket mye i dag, men ikke det jeg egentlig hadde planlagt. Loftet og julepynten rakk jeg ikke, så det får bli en annen dag.

I dag har det blitt bakt i heimen. Både "julesaker" og "hverdags-saker".
Og så ble jeg ferdig med en julegave, en spiselig sådan
Jeg bakte en posjon med "mine egne knekkebrød", som jeg har bakt i årevis. De er skikkelig gode. Og de har jeg oppi en Knekkebrødboks som jeg har kjøpt på Kremmerhuset.
Det blir en julegave som er nyttig og spiselig, til "den som har alt".

Ellers ble det etpar Danske Rubrød igjen, som Mannen ba meg så pent om å bake. Det er nemlig hans favoritt, hele året selvfølgelig. Og nå som det er julesild å få........nam nam
Men dette gir jo ingen assosiasjoner til jul, tenker du nå. Og det gjør det heller ikke. Før du kjenner duften av JULEKAKE med rosiner og godt smør
De ble kjempedigre, og hang fast i hverandre. men så er jeg god på bakst, da vet du. Ettersom jeg tidligere jobbet som Baker/konditor, og vet hvordan deigen skal være.

De fleste lager altfor tørr deig når de baker gjærbakst. Da blir resultatet tørt, og i verste fall rått, med en smak av gjær.
Jeg bruker tørrgjær, som er LIKE BRA som fersk gjær. Trust me! Men bland alltid tørrgjæren i melet og ikke i væsken. Fy fy!!

Jobb lenge med deigen, og etterhvert blir den myk og smidig, slik at du kan elte den dem hånda, uten at halve deigen fester seg i fingrene. Bruker du melk i deigen, blir den mer smidig. Og prøv med melk i deigen neste gang du skal bake pizza. Kanskje du kan klare å arbeide deigen på benken til en stor runding uten å bruke kjevla?

Mine JULEKAKER har godt smør, faktisk Kvitseidsmør. Det er noe av det som gjør hele kaka, synes jeg. Og så har jeg selvfølgelig rosiner, men IKKE sukat. Hvem i all verden liker sukat???

Erstatt den med noe annt godt isteden. Jeg hadde FIKEN, som jeg grovhakket, og hadde i sammen med rosinene. Nå er det jo lett å få tak i dadler også, så bruk noe av det du får tak i. Kanskje tørket annanas også smaker godt? Eller syltet appelsinskall? Prøv deg frem.
Og bruk masse kardemomme. Da dufter det helt nydelig!

Et så skjeldent syn her i huset, at Snuppa resolutt tok apparatet og tok bilde av meg da jeg sydde.
Ja, jeg gjør også ting jeg ikke kan, he he......

Men dette er ikke vanskelig, men bare å sy rett frem (og uansett, så krøller tråden seg = hvorfor jeg sjelden syr)

Resultatet får du neste gang (hvis jeg rekker å få det ferdig. Skal sy på trykknapper, som tar TIIIIID!!!)

18 kommentarer:

Jane sa...

Rugbrød med sild er bare guf, og der skal masser af karrysalat ovenpå :-)
Jeg er vild med sukat, så i min julekage skal der masser af sukat i, så har jeg den også i fred, for ingen andre i hustanden kan li´ sukat ;-))

Berit sa...

du har da virkelig vært flittig i dag.. så knakende godt ut all baksten !

sild og rugbrød er noe med beste med julematen.. jeg elsker det : )

men kan vi få oppskrift på julebrødet ? har dessverre ingen oppskrift hverken etter mamma eller svigermor..

kos deg med kvelden..

Vibekes lille ullne sa...

Flinka! Så mye godt du har bakt til jul og knekkebrødboksen var jo midt i blinken. Kos deg videre i førjulstiden og lykke til med syprosjekt! :)

vår lille verden sa...

Ja må si husfruen får gjort mye på kort tid!Kan tenke meg husfar er fornøyd med brødet sitt:)takk for at du deler nyttig info..klem

Megan sa...

Hold da op, du har været flittig. Her har jeg været begravet i gode 2012 planer og har (næsten) ikke opdaget, at det er ved at være jul! ;) Nu må jeg ud af starthullerne!

Ha' en dejlig dag.

Rubia sa...

Det var jammen masse god bakst!

Det skal en del sukat i julekaka ja. Alle hjemme liker det. Særlig pappa som er veldig lei seg for at man ikke får kjøpt hel sukat lenger. Han spiste dem som epler.

Sidsel sa...

Nej heller ingen sukat til mig. Puha. kan næsten dufte julekagen herned! Mums.

Helen sa...

God morgen Sylvia.
Skal si jeg er imponert over alt du rakk igår !!
Misunner deg dine bake kunnskaper, jeg kan ikke bake og har nesten gitt opp, når kaker kommer ut flate som pannekaker, blir man ikke særlig motivert.

Utrolig festlig den knekkebrød bokse, også fyller du den med HJEMMELAGET knekkebrød, heldig den som får.

God helg kjære deg, så håper jeg du rekker å gjøre det du ikke fikk gjort igår :)

karna sa...

Håper det går bra med deg etter fallet, og tusen takk for koselig hilen. Blir spennende å se hva du og symaskinen har funnet på. Kos deg videre i adventstida, klem

ANNEPÅLANDET sa...

Flink du, Sylvia! Da jeg spurte familien hva de ville bake til jul, ville de bare ha julekake og godt brød. Jeg har bakt Ingrid Espelids julekake/ambrosiakake i alle år, den er så god. Og den forsvinner som regel før jul.

Duraglitt husker jeg fra min ungdom, da vi pusset russebil (!!!). Hvor får man tak i det, tro? Biltema? Bensinstasjoner? Har i hvert fall ikke sett det i matbutikken... Heldigvis har vi ikke så mye å pusse, da. Ønsker deg en fortsatt fin førjulstid!

Ruth sa...

Rugbrød er nydelig, de selger en melblanding på Ikea. Har vann oppi boksen og rister godt. Steker i form og så bli det rugbrød av det. Jeg bli like imponert over meg selv hver gang. ;)
I dag sner det masse her og det set utrolig julete ut. Da trenger ikke jeg bedrive så mye pynting. Kos deg masse, Sylvia.

Elisabeth sa...

SÅ koselig med en liten "snakk" da jeg var innom deg, Sylvia. Du er alltid så blid og skjønn.

Jeg kommer innom om ikke så lenge igjen. Nå er nemlig Marius pakket og klar til yndslingssønnen. Fant et nødstrikk i full fart i går kveld. Kanskje blir det også julegave...

Haha... ler av innlegget ditt om "englehjem". Hadde nok ikke funka her i huset, for å si det sånn. Selv om ikke partiarkens sterkeste interesse er gardiner og interiør.

Fru Tunheim sa...

Hmmm....jeg ELSKER SUKAT!!!! På,søndag skal jeg bake en krydderkake (eldgammel oppskrift) og den er fylt med rømme, smør, rosiner, SUKAT og mye deilig krydder. Den er tung og best når den får stått og godgjort seg noen dager. Ellers så baker jeg av og til kjempegode ambrosiabrød, det ligner sikkert litt på dine julekaker. Godt å høre at du er baker/kondittor....da vet jeg hvor det kanskje finnes råd når ikke resultatet blir som planlagt ;o)....

Gitte sa...

Kære Sylvia.
Jeg er håbløst bagud på din blog - hvor du dog får lavet mange ting.
Og spændende hvad der kommer ud af symaskinen.
Til næste år bliver det bedre. Jeg får mere tid igen.

Knus og god weekend.
Gitte

Helen sa...

Hei kreative-Sylvia !
MÅ bare fortelle deg, at i ettermiddag er da panna-cotta laget etter din oppskrift, og det var LETT - min første gang dette er, og tror den muligens blir servert julaften...må jo liksom at bittelitte italiensk innslag.

Takk skal du ha for hjelpen ;)

Ciao bella !

Frk.Badegakk sa...

Å den julekaka så god ut. Og er sååå enig med deg ang sukat. Hvem liker det liksom?!=S

♥ Hannele på Hisingen sa...

Dina kakor försvinner väl med en gång :)

Marianne fra ønskeøen sa...

Jamen dog.... Sylvia ved en symaskine :-) - dine julebrød ser dejlige ud og jeg ville gerne kunne spise dem med sukat ....Jeg får helt lyst til juleboller akkurat nu...savner dig helt forfærdeligt