Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 20. desember 2011

Julekos

I går kveld hadde jeg arrangert en jentekveld, med alle venninnene, hjemme hos meg. Synes at vi trengte det nå, bare noen dager igjen til jul, og ta en "time out" og gjøre noe annet. Feks å spise varm risengrynsgrøt med SMØR, sukker og kanel i, og drikke varm gløgg med nøtter og rosiner. Og så ha litt smoooth julemusikk i bakgrunnen.
DET VAR KJEMPEKOSELIG! Og jeg oppfordrer dere andre til å gjøre lignende.

Men Helen, jeg hadde ikke rødvin i gløggen, for alle kjørte, og skulle på jobb i dag, inkl meg. Så det får vi ta en annen gang.

Men jeg hadde sydd all juleputene ferdig, til jentene kom, så det ble litt julestemning i kjellerstua, der vi skulle være. Og så hadde jeg all mat og drikke i hobbyrommet, så det var bare å gå og forsyne seg selv.
Desverre rakk jeg ikke å ta bilder, men det var altså hyggelig stemning, og masse prat. Alle mine venninner er helt forskjellige, og det er så herlig å mixe alle sammen, og se hvordan kvelden utarter seg med diskusjoner og meninger. Verdens beste jenter!

 Bildet er av alle putene jeg har sydd av LØPERE! (ja, det er etpar sokker som ligger der.......må alltid låne ut sokker til de frosne jentene, vet du. Og ÅSE, jeg trenger fler ;) )

Dette er avlange puter i forskjellige strs. Og det jeg gjør, er å kjøpe løpere (nå er de jo på salg overalt! Se feks på Kremmerhuset, Kid, Princess.....jeg kjøpte mine på sistnevnte butikk, til 1/2 pris.)
Så bretter du dem med retten ut, der sømmene allerede er ferdigsydde, så det er bare å sy ca 1 cm innenfor ytterkanten, på langsidene. Og i åpningen, syr du feks knytebånd ,eller trykknapper, som jeg har gjort.

Det kan jo ikke bli enklere enn dette!

Og så har jeg et eget "juletre" i kjellerstua. Mitt design er vel det
Dette er reinsdyrhorn, som jeg fikk av Turid, med bloggen STRIKKETUR. Hun går masse turer, og er en slags Askeladden, der hun finner de snodigste ting, på sin vei. "Jeg fant, jeg fant", sier hun.

Og noe jeg har sett hun finner, er reinsdyrhorn. Det må jeg ha, tenkte jeg, og spurte Turid, og jammen kom det reinsdyrhorn i posten i høst.
Jeg har de rundt omkring i kjellestua, som dekorasjon, og nå har de altså blitt samlet til et JULETRE.
(Kandelaberen er gammel, og kjøpt på auksjon. Er den ikke lekker?)

På lørdag var jeg og en venninne i byen og spiste frokost, for så å rusle rundt i butikker for å kjøpe julegaver. Og tror du ikke yndlingskåpa mi (den røde, gamle, ca 10 år gammel!!! Men den BESTE!) gikk i stykker i glidelåsen, da!!!!
Ved hjelp av en sikkerhetsnål og et digert sjal, kom jeg meg velberget hjem, uten å fryse ihel. Men det verste er at jeg ikke kan bruke kåpa, før jeg har fått meg ny glidelås!!!! Den skal nemlig ikke kasseres, for den skal jeg bruke helt til den ramler sammen i en fillehaug!

Ha en superduper dag. Og i kveld, rett etter jobb, skal vi opp i stallen, hos hestene, og spise pepperkaker og drikke gløgg! Jippi, det gleder jeg meg mest til i dag!

7 kommentarer:

Siddis back home sa...

Så koselig! Igår bakte jeg julekakene dine, skal blogge om det seinere idag, ha en fin tirsdag!

vår lille verden sa...

Så koselige bilder fra kjellerstua:)Grøt med jentene og timeout var sikkert et kos avbrekk i førjulstria..vet ikke åssen jeg får gjort om på de kommentar greiene..vet du?Har hatt endel problemer med det og det er flere som har klaget..klem

Berit sa...

Du forstår at hygge!

Sikke en skøn rensdyrs-dekoration.

Glædelig jul til dig!

Rubia sa...

Så koselig! Man trenger noen sånne dager i julestria også.

Turid sa...

Herlig kose innlegg fra deg- viktig å ta tia tilbake , sier æ. Du må tru æ vet å finne på ting for å samles , torsdag f.k. snur sola - det markeres på onsdag kveld med bål og gløgg for "toill kjærringer "- det er vel den mørkeste dagen ...
Reinhorn juletreet var flott pynta, du kan tru at æ kose mæ me genseren , forteller alle om hvordan den ble til....Ha fine dager frem mot jul -fortsett å ta tia tilbake!

Helen sa...

Kan bare tenke meg stemningen i kjellerstuen din, SUPER KOSELIG må dette ha vært :)

Og ikke minst, å få dette til sånn rett før julaften !!

Selvsagt, alle kjører ;(
Så du får ta gløgg med rødvin i sammen med MANNEN, kanskje.....
Her i huset er det også faktisk min kjære, som steker ribben, okey..så gjør jeg resten, men deilig å ikke ha ansvaret for ribben, og tror du ikke han får den perfekt hvert enest år?!??

Putene dine ble super fine, og får en god ide, tror jeg muligens må titte nærmere på løpere til salgs, etter dette tipset...hehe

Kos deg de siste dagene, God Jul !

Berit sa...

så flink du er å ta pustrom og finne kvalitetstid sammen med venner.. for jeg aner at du holder et høyt tempo og har tusen jern i ilden.. du er tøff du Sylvia !

men så surt med den kåpa ! håper du får den reparert..

var innom Coopen i går og jammen fant jeg smør ! importert fra Frankrike : )) det lå så gjemt mellom alskens at jeg kunne forsyne meg grådig : ))

ønsker deg en koselig dag.