Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 18. desember 2011

Halsvarmer, og oppskriften på julekake

Jeg kjøpte med meg hjem 2 nøster PUNO Alpakka sist uke, og tenkte at nå ville jeg lage noe til meg selv igjen! Mens jeg holdt på med strikkeriet, gikk tankene dithen at dette ble kanskje en julegave, kanskje......men jeg MÅTTE bare beholde denne selv, og kjøpte julegave til den jeg tenkte på.

Så er den altså MIN
Deilig, bløt og varm er den. Og ikke alle liker denne fargen, trøstet jeg meg med, siden jeg var Egoist, og beholdt den selv. Den er okergul, og heeeeeelt MIN farge!!!!
(den passer ikke til klokkeblomst-kjolen min, som jeg har på, men jeg måtte jo ta et bilde i farta!)

Kanskje ikke lett å se, men jeg har 3 rader med fletter, og vrangmasker imellom; noe jeg bare strikket der og da. Den skal jo bare snurres rundt halsen, så om det bare var vrangmasker, hadde det gjort samme nytten. Men jeg ville ha noe litt ekstra, jeg, da!

Og det har blitt spist julekake, her i huset, nam nam. (den ene gav jeg bort, så gledet jeg noen også)
Berit, her kommer oppskriften, så sett igang å bake. Håper du får tak i smør, for DET er veldig viktig i en slik kake.

JULEKAKE
250 g godt smør
6 dl melk
25 g tørrgjær eller 50 gr fersk gjær
1 kg hvetemel
125 g sukker
1/4 ts salt
1 ss kardemomme
En stor neve rosiner, bruk så mye du liker
Sukat
-en erstatning for sukat, er feks, grovhakkede dadler, fiken, syltede appelsinskall ol
1 egg, til pensling

Smøret smeltes og melken lunkes.(har du fersk gjær, blandes den godt i melken)
Alt det tørre blandes i en bolle, og den tørre gjæren skal oppi her.
Elt godt, og ha mer væske i om deigen blir for tørr. Rosiner og det du har valgt, blandes i til slutt.
Form deigen til en stor bolle, og la heve under klæde i ca 40 min (vask gulv sålenge....;) )

Elt deigen godt på benken, og del den i to. Kna godt så du får to runde kaker, og sett dem på brettet med bakepapir. Legg et klæde over igjen, og hev i ca 30 min, eller til den er hevet godt nok.

Pisk egget godt, og pensle begge kakene godt, før du setter dem i varm ovn, nederste rille, på ca 200 g i ca 35-40 min. De skal få en fin, blank brunfarge.
Avkjøl på rist

(for å sjekke om kaken er gjennomstekt, bank litt på undersiden, og har den en hul klang er den ferdig. Må du steke den litt til, legg et bakepapir over kaken, så blir den ikke brent.)
Serveres gjerne lunken, med godt smør til.Mmmmmm.....

10 kommentarer:

GNIST sa...

Kjempefin hals - ser veldig myk og god ut! Og ofte er det viktig å være egoist :-)

Rubia sa...

Knallfin hals! Puno er ett skikkelig kosegarn.

Takk for oppskrift!

Eivor sa...

Kjempeflott hals du har strikket - fargen er bare helt topp i en mørk vinter ! Og de julebrødene/kakene har jeg veldig lyst å prøve meg på. Hjemmebakt brød til jul må vel vœre toppen ....

Elisabeth sa...

Hei Sylvia.

Takk for oppskrift. Noe uteble. Hvor mange dl melk skal det være?

Lekker den snurrehalsen. Fint med flettene, pyntet litt ekstra.

Kos deg med jentegrøt/gløggaften i kveld. Og god solsnu-uke!

Marianne fra ønskeøen sa...

Sikke en fin halsedisse... den er lige dig. og man skal huske at være god ved sig selv :-) Akkurat nu får jeg lyst til at bage. Hvergang jkeg kommer ind på din blog så emmer her af kager og brød... du frister alt for meget :-)

Siddis back home sa...

MMMM, deilig, jeg skal jammen prøve meg på julekaken din, takk for oppskriften! Halsen din er helt nydelig! Ha en flott mandag!

Helen sa...

Deilig å strikke noe til seg selv, etter å kanskje bare strikket "gaver"? Fin ble halsen og helt klart; DEG !

Jeg lever lenge på min pannacotta, takket være deg, så våger ikke å begi med utpå julekake, dog den ser såååå fristende ut, dette kan DU, helt klart, har sine fordeler å ha vært innom konditor faget ser jeg.

Jeg blir akkurat ferdig med en hals, som faktisk er gave til min kjæres datter, så derfor kan den ikke legges ut på bloggen, for hun leser den.

GOD JUL - tenk få dager igjen, og jeg gleder meg, veldig !!

PS; have fun tonight, tenker du har litt rødvin i den glggen du servere dine gjester...skål ;)

vår lille verden sa...

Så deilig de julebrødene så ut!Hadde det ikke vært for at jeg allerede har bakt skulle jeg prøvd dine:O)klem

LivM sa...

Lekker hals iflott farge til deg:-)
Ønsker deg og dine en riktig GOD JUL!

Berit sa...

tusen takk ! jeg skal prøve den i romjula når jeg er alene.. har spart på bremyk men det er ikke det samme som smør.. som vi forøvrig ikke får tak i her nord : (((

nydelig halsvarmer !! her har pinnene ligget urørt en stund.. mistet liksom gnisten : )

håper du klarer å slappe av mellom øktene på jobben !