Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 15. november 2011

Blomster på pulsen,

.....og en snabel midt i fjeset!
Kom fra tannlegen for etpar timer siden, og bedøvelsen sitter fremdeles litt i. Da jeg gikk derfra, følte jeg meg som elefantmannen, altså med en snabel midt i fjeset, og jeg synes det var merkelig at ingen på venterommet kommenterte det, he he

Men en ny tann er bygget opp, og jeg er noen kroner fattigere, men kan nå leve et helt normalt liv igjen, uten å se ut som verken en heks eller elefantmannen.
Da jeg satt og heklet blomster til strikkecafeèn sist uke, dukket det opp en ny "oppfinnelse" her hos meg.
Disse blomstene du ser her, satt jeg og laget i en annen farge og garn, BLÅTT, som da ikke er meg. Men så dukket ideèn opp da blomsten var ferdig heklet, stor og fin som den var.
Hvorfor ikke gjøre den om til en PULSVARMER tenkte jeg. Og fant frem yndlingsfargene som lå slengt i en bolle med restegarn.

Så laget jeg to like, og sydde på noen perler, pluss trykknapper på noen av kronbladene, og kneppet dem fast på håndleddet. JIIIIIHAAA!!!

Ble det ikke tøft, eller? De er heklet i alpakka og silke, så jeg skal si de varmer bra, og er nydelige å ha på. Og så kan de lyse opp en trist hverdag, hvis man har det.........ikke at jeg har så mye av det, da. men kanskje jeg kan glede noen andre med blomstrende håndledd, hi hi

Og hvis du vil gjøre det samme som meg, kommer oppskriften her:

ROSETT
Del1: hekle 6 lm som settes i en ring med en kjm i 1 lm.
1 omg: 3 lm (= 1 stav), 15 st til i ringen, avslutt med 1 kjm i 1 st.
2 omg: 1 fm i første st, 3 lm,* hopp over 1st, 1 fm i neste st, 3 lm *  Gjenta fra * til * = 8 lm-buer, avslutt med 1 kjm i første fm.
3.omg: Hekle i hver lm.bue slik: 1 fm+1 st + 5 dblst + 1 st + 1 fm

Del 2:  Hekle 16 lm som settes sammen til en ring med en kjm i 1 lm
1 omg: 3 lm(= 1st), 31 st til i ringen, avslutt med 1 kjm i 1 st
2 omg: 1 fm i 1 st, 6 lm * hopp over 3 st, 1 fm i neste st, 6 lm *  Gjenta fra * til * = 8 lm-buer, avslutt med 1 kjm i 1 fm.
3.omg: Hekle i hver lm-bue : 1 fm +1 st + 8 dblst + 1 st + 1 fm

Sy rosettene i hverandre, så de henger sammen, og pynt med feks perler i midten.
Sy trykknapper på noen av kronbladene, slik at blomsten kan kneppes rundt håndleddet.

Så kan du jo bruke de fargene du vil, eller bare ha dem ensfarget.
Lykke til!

7 kommentarer:

Rubia sa...

Knalltøffe er de!
Takk for at du deler mønsteret!

Tovepia sa...

Skikkelig et smykke!!
Godt du kom helskinnet fra tannlegen, med bedøvelse føler man seg litt rar:O))
Ha en fin dag videre, klem fra meg;)

Berit sa...

knallstilig !! har et par pulser jeg ikke har noe pynt på.. tror bare jeg lager en stor rosett og fester på de..

håper tanna ble ok.. noe dritt det der.. med tannleger ! jeg skulle vært der en tur men utsetter alltid besøket så lenge jeg kan..

nyt kvelden !

Turid sa...

Lekre disse for lekre damer ...minner litt om ringen du viste tidligere i høst -stor rød (selvfølgelig ) blomst.

Ruth sa...

Gøyale! Jeg driver også å lager blomster for tiden i et forsøk på å bruke opp litt restegarn - oppskriften din blir lagt til den også nå. Takk for den.

Er det ikke deilig med hel tanngard? ;)

Elisabeth sa...

Godt du fikk fiksa tanna di, Sylvia. Akkurat det der er min skrekk. At tennene mine skal brekke. Jeg er ikke glad i tannleger. Og dessuten blir det jo så dyyyrt!

De blomsterpulsene var virkelig dekorative. Takk for oppskrift. Kanskje prøver jeg meg? Skulle ønske du kunne ta et heklekurs med meg snart. Jeg er håpløs med heklenåla.
:-(

Helen sa...

Helt deg de blomster-pulsene !!
Og ikke minst helt din farge - hehe

Du er så kreativ og flink, er fryd å kikke innom hva du har laget i løpet av en uke...;)

Her går det sakte meg sikkert i nok ett bølgeteppe...får vel ta et bildet å legge ut en dag....ciao