Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 20. oktober 2011

Marimekko lue

.......som jeg kaller den, eller Poppy-hue, som den heter på Dansk.
Kit`et kjøpte jeg av designeren Marianne Østergaard, da jeg var på Fanø. Og det kan kjøpes på hennes nettside, RUSTIK by MarianneEn lett og fin lue, som man blir i godt humør av.

Strikkecafeen i går gikk fint. Vi var ikke så mange, men desto koseligere. Og jeg fikk skravla hele kvelden, noe jeg er glad i, he he.
Det var mange som lærte seg å Hakke, som bare synes det var SÅÅÅ morro. Og noen lærte seg å Pjone. Men jeg tror hakkingen var mest populær!

Her viser jeg rundhakking, med to-kroks nål
Det er litt merkelig at man kan lage runde ting med en rett nål. Men man hakker bare rundt og rundt.
Her har jeg brukt to forskjellige garntyper, for å få litt effekt.
Det brune er MITU (Alpakka og ull 50/50) , det gule er Faerytale Alpakka, som er mer rufsete.

Det brune bruker jeg å hakke PÅ masker med, mens det gule hakker jeg AV med(på vrangen) Og da følger de hverandre, og det går rundt og rundt.

Dette arbeidet skal bli til en enkel hals, tenkte jeg. Og det er altså Snuppa som har overtatt dette.

Har du hakkekrok og kabel, kan du rundhakke med det, hvis du skrur på en hakkenål i hver ende.
Og har du et tykt garn og et tynt garn, bruker du en tynnere nål på den ene siden, til det tynne garnet.

Jeg bare lover deg: Dette blir du fort hekta på, altså!!!

17 kommentarer:

Sidsel Sangild sa...

Oj, det må jeg straks i gang med!
Har lige fået min pjotnål og må hellere også få købt en hakkenål. Trænger til sådan et halsrør... ;-)

Ruth sa...

Jeg har hakkenål og kabel jeg også, men ikke om, jeg får til noe fornuftig av det. Jeg må være for dum tror jeg. ;)
Gøyal lue. Den likte jeg.

Konstant Strikkekøe`s Hobbyblogg sa...

WOW, for en lekker lue, Sylvia! Nå kan du tro jeg ble helt gira her og dura rett inn for å bestille, men finner det ikke .... prøver igjen. Skikkelig artig den lua der.

Berit sa...

hmm.. jeg mener jeg har prøvd hakking en gang.. er ikke helt sikker.. kunne vært artig å se om jeg fikk til nå.. kan jeg bruke en vanlig krok ?

Anonym sa...

Hei igjend.Den ene pulsen fra i går er ferdig,de er så kule,kjempegøy altså.har fundert på ossen du kunne få til en rund hals på en rett pinne,men den nåla er jo genial.Ikke før har du inspirert til en ting,så dukker det opp noe nytt,den lua var jo også kjempefin.Du er så kreativ:)
Hilsen fra anne lene

Berit sa...

Det er så flot, så flot, Sylvia.

Huen er meget sød og hakningen er jeg imponeret over.

Lis sa...

Yndig og lækker hue. Jeg er vild med blomster i strik, så det er lige mig.

Hakning er det, det samme som tunesisk hækling ? Spændende ser det dog ud.

At få lov til at snakke og hygge sig er altid godt.

Kh. Lis

Elisabeth sa...

Det er en kul teknikk, den hakkingen. Blir så fin effekt med 2 farger.

Og lua er supersøt. Takk for linken!

Helen sa...

Kjære deg, jeg er helt imponert over hvor kreativ du er, hvilken strikke kapasitet du har - og i tillegl baker du !!??

Nå skal jeg se å bli ferdig med den "halsen" min, som du nok hadde strikket på 2 kvelder...hehe...
Til forsvar, her er det jeg som må lage middag hver dag - gjelder det som unnskylding, tro..? Hehe

Like spent på hva du NESTE GANG viser oss, DU har LAGET ;))

Stå på og lykke til !

Siddis back home sa...

Å, det ser gøy ut, må prøve, men akkurat nå er det sokkestrikking på programmet, to små fryser på beina og vi har hverken snille tanter eller bestemødre som kan strikke, så her må jeg trø til og strikke mellom slaga...;)
Den lua var kjempefin også! Ha en flott høstkveld hos deg!

Ninne sa...

Skikkelig kuuul lue :))

Sisselshverdag sa...

Skikkelig herlig lue, lue å bli glad av :D
Har såvidt prøvd hakking, men er ikke helt bitt av basillen ENDA.. får prøve mere etterhvert for det ser jo moro ut :D

Ha en strålende helg :D

Gitte sa...

Super lækker hue! Den er bare så smart - og så til din nye røde jakke ;-)

Glæder mig mere og mere til det kursus......

Lin sa...

Det ser vanskeligt ut. Lua er blitt saa flot.

Marianne sa...

Hold nu op..... først lærer du mig en hakkenål at kende og så viser du en med to ender :-) - det er da fantastisk.... jeg har hakket endnu to par pulsvarmer :-)

badegakk sa...

Gøøøy lue! Digger den!!!!!

Anonym sa...

Hei jeg prøver å få tak i en to kroks nål, vet du hvor jeg kan få kjøpt en? (tg.lov@hotmail.com)