Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



tirsdag 4. oktober 2011

Kaffe, med Kanel

Jeg strikker nå på en vest, fra Annette Danielsens bok "Strikk en stund", som hun kaller for KAFFE. Selvfølgelig fallt jeg for den, og var nødt til å legge opp masker med èn gang jeg kom hjem fra DK
Men jeg valgte ikke Kaffe-farger, men fargene av brent Kanel.

Hovedfargen er brent Orange, en nyyyydelig farge. Men jeg var ikke helt sikker på fargene jeg skulle ha på mønsteret; helt til jeg kom over en kurv full av garnnøster på Sommerfuglen i København.

Der lå de, i en pakke med 9 garnnøster, assorterte farger, til kun 100 dkr. Og de stemmer Såååå godt sammen med den brente orange!!!

Så langt har jeg kommet til nå (strikker litt hver dag)
Men det begynte litt treigt, for jeg måtte rekke opp hele 3 ganger, pluss litt plunder frem og tilbake, i begynnelsen.
Den 3 dje raden med mønster, er nesten helt lik hovedfargen, og om kvelden er det litt vanskeligere å se forskjellen på de to. Da var det om å gjøre, å telle riktig.........noe jeg ikke klarte, tydeligvis.

Nå er jeg snart ferdig med mønsterstrikk, og skal dele til ermer, foran og bak. Dette blir ikke plankekjøring fremover, skjønner du. For så er det vendestrikk som gjelder! Men jeg gleder meg.

Jeg har begynt å kose meg med strikkingen, og ikke bli fortest mulig ferdig. Dessuten har jeg begynt å like det med å strikke på tynne pinner. Og det sier seg selv; det går mye tregere. Men duverden så avslappende og koselig!!!!
Du ser vel at bladet har de samme fargene som vesten min?

Er det noen som har tenkt på at å strikke er medisin?
Jeg snakket med en kunde her om dagen, som er lege. Hun fortalte at mange av hennes pasienter satt og strikket på venterommet, og det virket så beroligende , sa hun.
" Hva med å dele ut garnnøster, istedetfor medisiner", sier jeg, OG MENER DET!!!!!

Det er uten bivirkninger, og gir energi og glede. Flere som er enige med meg i det????

17 kommentarer:

paakrogen sa...

Garn er dog stærkt afhængighedsdannende...
Den ser flot ud din efterårs"kaffe"!

Eivor sa...

For en lekker vest - gleder meg til å se det ferdige resultatet, men har god tid å vente. Så kos deg med strikkingen !

Anne sa...

Helt enig..strik er medicin. Din Kaffe bliver smuk Sylvia, jeg gælder mig til at se det færdige resultat :)

RigmorNY sa...

Nydelige farger.
Jeg kunne fortalt mye om min erfaring med å bruke strikking for å komme tilbake til livet. Tar det veldig kort her. Etter et halvt år med en utbrendt kropp som ikke klarte å "hjelpe" seg selv, brukte jeg sokkestrikking til igjen å mestre små ting. Så jeg er helt enig med legen strikking er medisin, uten bivirkninger. ;))

Helen sa...

Jo, du er jo innpå noe der...sier jeg som akkurat kommer fra kiropraktor, som har knekt på nakken og bekkenet mitt...og nakken bar stiv KUN pga strikkingen, sa han...opps....

Men, gudskjelov ikke no' vondt sp jeg slipper medisiner, og må bare ta litt mere pauser innimellom pinnene...

Det er virkelig noe beroligende ved å strikke, jeg har som du vel vet, dilla for tiden på striper i disse bølge teppene, det er sååå moro - at jeg tror endele venner får tepper til jul...haha

Nydelige farger på ditt siste prosjekt.

Ciao - till next time ;)

Berit sa...

Strik og garn er medicin. Det er blevet brugt til posttraumatisk stress syndrom f.eks. ifm. 11. september-ofrene.

Jeg strikkede mig igennem en "krise" sidste vinter.

Så fin din Kaffe bliver. Nu får jeg helt lyst til at lave én til mig.

lise sa...

Kaffe med kanel er sunt, har jeg hørt. Pent også, det kan jeg se på bildene. ;-)

Siddis back home sa...

Så nydelig strikk du holder på med, den boka hørtes fin ut! Ha en fortsatt kreativ uke!

Ruth sa...

Nydelige farger Sylvia, det der bare MÅ bli lekkert.
Klart det er medisin. Jeg pleier si at strikking og meditasjon er det samme. Men som med andre nervepiller, du kan bli avhengig. :)

Ellen sa...

Fin efterårs bluse. Der findes en bog
http://www.bogpriser.dk/isbn-9788756780421/?gclid=CKjA4cbyzqsCFYK-zAodCCN0Tw
Så strik helbreder besetemt.
God dag.

Turid sa...

Herlige gla farger på ditt strikketøy-liker fasongen også, blir nok en favoritt.
At strikking er avslappende er helt sant og vanedannende til de grader!

kari laundal sa...

Enig at strikking er go medisin, men har nå erfart at det ikke hjelper mot lungebetennelse desverre. Heldigvis hjelper det mot å gå i frø!Kari

Lin sa...

Aah ja, helt enig. Fant en veske paa en blog hvor det sto "KNITTING INSTEAD OF KILLING". Saa det er jo en slags terapi.
Kaffe-modellen har jeg ogsaa i tankene. Den brente kanelen din blir kjempefin.
Tusin takk, Moete paa Fanoe om to aar,veldigt gjerne, jeg skal proeve aa faa det til.(smil).

Marianne sa...

Jeg får helt lyst til også at strikke Kaffe - i dine farver. Jeg er spændt på resultatet

Elisabeth sa...

Å strikke er terapi. Har erfart det selv. Godt å ha noe å samle seg om, mens tankene kan sveve, om alt eller ingenting. Godt å være kreativ.
I dag har jeg strikka på tog og på flyet. Fint, kjeder meg ikke.

Eeelsker høstfargene i genseren din. Tar du den med på torsdag så jeg får tatt en titt?

Rubia sa...

Strikking er terapi, meditasjon og medisin. Mye bedre enn piller. Nydelig vest du strikker.

Irene sa...

Garn er helt sikkert medicin! Hvis jeg ikke kunne strikke, ved jeg ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg strikker i hospitalets venteværelser og jeg strikker, når jeg har ondt - for så glemmer man indimellem, at man har ondt:-) Ærgerligt at jeg ikke nåede at hilse på dig, men jeg var simpelthen så træt den dag. Din "Kaffe" bli`r flot!