søndag 2. oktober 2011

Fanø Strikkefestival Del 4

.........og sannsynligvis den siste delen. Men mulig jeg får sneket inn noe litt senere, hi hi ;)
Jeg var på strikkekurs, ellere KURSUS, som Danskene sier. Denne gangen med Annette Danielsen ,som jeg også var på sist gang jeg var på Festivalen, men da var det om vendestrikk, som er hennes spesialitet.
Denne gangen hette kurset Strikk en ø , og jeg hadde sett for meg at vi alle satt å strikket hver vår øy, med palme på. Kan du se for deg det, eller?
Heldigvis ikke, for hun hadde foredrag om sin siste strikkebok, som hun har kalt Strikk en ø.
Hun har reist rundt på øyene i Danmark, og tatt bilder, og blitt inspirert av øyen, og laget oppskrifter og modeller etter det. Hun fortate oss mange morsomme historier.

Ja, bilen hennes var fint pyntet, synes du ikke? I ren James Bond stil!

Vi fikk selvfølgelig autografen hennes på "taskene" våre, og vi måtte også foreviges sammen med Anette. Fra venstre ser du; meg(sjekk nåla mi, da), Anne ANNETTE og Tine, som jeg fikk hilst på for første gang.

Jeg fikk mer enn èn autograf, for jeg kjøpte -kremt- noen strikkebøker på kurset, som hun skrev en hilsen i.
Heftet helt til høyre kjøpte jeg hos TANTENE, da vi hadde et pit-stop i Odense, på vei til Fanø. Men Annette har faktisk en veldig flott modell i boken også.

Og så skulle vi strikke prøver fra boken. Her sitter jeg sammen med Marthien fra Holland, som kun snakket Engelsk!!!! Hva hun fikk ut av kurset, forstår jeg ikke? For Annette holdt foredrag i en time, og hun forstod kun noen få Danske ord, sa hun. Men strikke var hun flink til, og hun lurte nok på om JEG i det hele tatt kunne strikke....hi hi....For jeg gjorde masse feil, og måtte rekke opp hele tiden.

Kan jeg unnskylde med at det var veldig varmt der? Og vi satt på øverste sal, med et annet kurs i første, som bråket veldig til tider. Og vi var faktisk 50 stk her oppe, og jeg kokte av varme.
Se de flotte modellene som henger bak på stativene? De var fra nesten alle hennes bøker. Fra venstre ser du barnemodellene, for hun har laget etpar strikkebøker med barnemodeller også.
Her ser du begynnelsen på min lille strikkeprøve, som ikke ble til noen verdens ting, ha ha !!

En annen jeg hadde avtalt å møte på festivalen, var Strikkedesigner Marianne Østergaard (RUSTIK by Marianne)
Vi har "kjent" hverandre etpar år nå, og det var også hyggelig å treffe henne IRL
Her står jeg med begge Marianner, men det er designeren i midten. Hun og jeg er faktisk fan av Marimekko, og jeg MÅTTE bare kjøpe et kit kun hadde med, som var en lue med valmuemønster. Hun har også noen lekre pulsvarmere du kan strikke (har dem også), så de er strax på pinnene.

Så var Festivalen ved veigs ende
og i år slapp vi unna med 45 min i ferjekø, i motsetning til de 4 timene vi ventet sist gang.

Om jeg skal tilbake? Selvfølgelig!!!!

                                         God søndag!

12 kommentarer:

ANNEPÅLANDET sa...

Nå får du det travelt, Sylvia! Artig å lese om strikkefestivalen. Blir spennende å se hva du strikker fra bøkene etterhvert også. Ha en fortsatt fin søndag!

Anne sa...

Suk..det var så dejlig en weekend, brun-osten nyder jeg stadig :)
( og den kan Eddie også godt lide)

RigmorNY sa...

Du forteller slik at man skulle ønske å ha vært der. Hvorfor har vi ikke slikt her i Norge???? Det oser jo inspirasjon fra alle bildene dine. ;))

Ellen sa...

Købte Strik en ø i går i Ho. Var til strikkehygge der. Skal til wookshop med Anette Danielsen 19 november. Har også bogen Strik en stund. Skønne modeller der er i dem begge.Glæder mig allerede til at komme til Fanø igen, med alle de dejlige mennesker jeg mødte.

Helen sa...

ÅÅhh, dette har vært så morsomt å lese ;)
Ikke rart du vil tilbake neste år også. Masse fine bilder du har tatt, og den bilen med tråd på panseret og den morsomme teksten - helt herlig !

Har forresten sendt mail til Elisabeth, og bedt henne sende den videre til deg...

Ja, du briller er dyrt !! Men, du har jo fått kjøpt deg noen fine nye strikkebøker, som du kan hygge deg med i sene høstkvelder.

Ny uke, nye muligheter - spent på hva Elisabeth, du og jeg kan få til....ang strikkebloggetreffet.

Elisabeth sa...

Sylvia, kan du sende meg din mailadresse? Send til:

elisabeth.raastad@larvik.kommune.no

Skal videresende en mail fra Helen til deg, ang mulig minibloggtreff

Tovepia sa...

Hva du får med deg av inspirasjon!! Hørtes virkelig trivelig ut.
P.s. jeg er vekt og ikke jomfru:O)
Nyt ei ny uke, klem fra meg;)

Tine sa...

Dejlige billeder du har taget!
Og som sagt før, super hyggeligt at hilse på dig.
AD's bil er simpelthen fantastisk ;-)

Lis sa...

Dejligt at læse din positive oplevelse af Fanø strikkefestival. Min var også positiv og jeg kommer også tilbage igen. Stol på det.

Du kan jo evt. læse min beretning på min blog.

Kh. Lis

Rubia sa...

Så snilt å ta oss med på turen. Det har vært skikkelig artig!

Berit sa...

bare den stemningen der nede må være en opplevelse.. strikkekyndig eller ei : )))

som Rigmor NY sier.. hvorfor har ikke vi slik her ?

takk for turen : )) og fin mandag til deg !

Turid sa...

Kjempe trivelig lesing dette her - neste så æ føle at æ også har deltatt.....tror fortsatt at du og æ vil treffes LIVE før eller senere.... Skal til hovedstaden helga 21-23 okt. for en finnmarking er jo ikke avstanden til Porsgrunn noe , men det er den tida - i forhold til arbeid å sånne andre dumme plikter en har.... Ang. strikkefestival , som flere av de andre etterlyser her i Norge hadde det nok hatt no for seg .