Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



onsdag 7. september 2011

PUFF og Fluff

Dette er en PUFF og ikke en kråkebolle, men det ligner.

Ja, sååå stor er den, altså. 1 kg garn og 2 dyner, så den veier litt, kan du si. Men flott er den.
Ideèn fikk jeg herfra, men gjorde den litt om, siden jeg benyttet garn fra Butikken. Slik gjorde jeg:

1 kg POLAR, 100% ull. Pinner nr 12.
Legg opp 45 masker med dobbelt garn/tråd, og strikk rillestrikk til alle nøstene er strikket opp (spar en liten ball til sammensying )
Sy sammen kortsidene, og snurp først sammen på den ene åpningen, før du fuller den med 2 dyner som du pakker godt sammen i hverandre. Sy sting i annenhver maske, og snurp. Sy så i de andre maskene, og snurp. Bruk dobbel tråd, men en hyssing holder best. Sy sammen på den andre siden, på samme måten.

Modellene på dukkene er strikket i PUNO-Alpakka. Og vi har fått inn de nye fargene nå. Endelig, for det er så mye jeg har lyst til å strikke med "smør-garnet"(= er som smør å strikke med) og alle fargene passer ikke helt for meg.
Men disse nye, i høstfarger, Oh..la la
Den brune i midten er "gammel", da, men gikk så fint sammmen med disse to "yndlingsene". Og ja, man får litt 70-talls tendenser av disse, men er det ikke RETRO-tider da???
Melange betyr at de er litt melerte, men ikke sånn "bråkete" melert.
Det er  3 farger til som er nye, men de fikk jeg ikke med. Men SORT er det også blitt, og den er super å kombinere de andre fargene med.

Ellers er ikke badet ferdig ENDA!!!! Du vet, håndtverkere, de kommer når det passer dem.




12 kommentarer:

Helen sa...

Åååh, jeg storkoser meg hver gang jeg finner håndarbeid-butikkbilder-innlegg hos deg, da leses det to ganger og alle bilder studeres nøye.

SUPER morsom strikket puff, har sett lignende i ett interiørblad i høst, og da jeg klikket på linken til til hvor du hadde funnet den, var det nesten samme bildet jeg hadde sett ett eller annet sted, moro!

Likte begge modellene du viser bilder av, tenkte den kort til høyre må da gå fort å strikke? Tykke pinner...?

Tro om ikke jeg må komme meg til Porsgrunn engang...? Hehe

Lykke til videre med badet - og tro hva du nå strikker på?
Fru effektiv-strikker-dame;)

Helen sa...

PS, den strikkekåpen til venstre, er ikke det samme modell som ELisabeth (ord over grind) har strikket? Men, jeg mente hennes hadde en krage..?
Husker jeg feil?

Ciao igjen ;=)

karna sa...

Så tøff puff, artige de men ikke noe for meg. Tror jeg ,-)
Så fint dere får det kjellen, blir spennende å se det ferdig.
Og med et godt smil eller pen håndskrift kommer en lang fram ,-) Ha en fin kveld, klem

Strikkeheksen sa...

Den er da super sej, den puf :-) Og de nye farver på hylderne er vist lige dine farver :-) Godt jeg kan strikke, nu hvor de blå forsvinder ud af modebilledet - men man kan jo ikke altid få det som man vil ha´ det ;-)

Vibekes lille grønne sa...

Råtøff puff! Hvordan går det med armene når du strikker på så tykke pinner? Kråkebolle ja, kanskje man skulle lage en lilla en og lage kråkebollestriper?

Har to nøster Puno liggende, mykt og godt! Men hva skal jeg strikke mon tro? :)

Berit sa...

steike, her var det masse fint !!

puffen skulle jeg gjerne prøvd meg på.. snuppa ønsker seg noen til det nye rommet hos sin far.. så en på Jysk.. den kostet 700..

de fargene på det garnet bare roper på meg iallefall : ) nydelig !! forøvrig en spennende butikk du arbeider i.. tror ikke jeg hadde fått utbetalt lønn en eneste måned ; ))

skulle kommentere at kåpa var den samme som Elisabeth har strikket men ser Helen også har lagt merke til det : )) den er bare så flott !

Håndverkere er en egen rase man må ha kurs for å bli klok på.. skjønner irritasjonen !!

god natt, eller morgen alt ettersom når du leser dette : )

Elisabeth sa...

Artig den puffen gitt. Tenker det er tungt å strikke med pinne nr 12?

Og ja Helen, du må ta deg en tur til butikken i Porsgrunn. Anbefales!

Lekre de nye Punofargene, smørgarnet er godt beskrevet. Kåpa mi er som smør å ha på også :o)

Er det mulig å handle på Strikkecafeen?

Elisabeth sa...

Og ja, Berit og Helen. Kåpa er den samme som jeg har strikket. Det var hos Sylvia jeg ble inspirert. "Farlig" å ta turen dit...for lommeboka iallefall...

Rubia sa...

Skikkelig kul puff! For en jobb å strikke!

De nye Puno-fargene så lekre ut. Og det er farlig for meg som har lyst til å strikke den jakka til venstre i bildet ditt.

Sylvia sa...

Hei Jenter!
Dere spør så mye denne gangen, så her kommer det svar til dere: ;)

HELEN: For det første, så MÅ du til Porsgrunn en gang, og besøke meg i butikken!
Capèn til høyre er lettstrikket. det er jeg som har strikket den, på tykke pinner.
Og Elisabeth svarer jo selv, at det er kåpen til venstre, som hun har strikket, ja. Min er også med krage, men sjalet skjuler litt...
PS: Garnet har hun kjøpt av meg i butikken.

VIBEKE: Helt forferdelig tungt å strikke på, denne puffen, med tykke pinner og dobbelt garn. Jeg strikket på den innimellom, for jeg har da andre prosjekter liggende!! ;)
Av 2 nøster Puno kan du faktisk strikke et par pulser med fletter og ei lue. Får du tak i et Puno-hefte, så finnes det oppskrifter(du kan også bruke VAMSE oppskrifter)

ELISABETH: Takk for gratisreklamen, hi hi!!!
Yes, det er bare å handle ivei på strikkecafeen. Klær, ting og tang, og garn of course!
Og så har jeg og kollegene bakt deilige kaker, med nykokt kaffe til, kr 10 pr stk.
Gleder meg til å se deg!

Eivor sa...

Kjempefin puff. Jeg har også strikket en lignende din, men den ble ikke så stor, så den bruker jeg som pute...

Anonym sa...

Kjapp hilsen fra tenerife. Masse nytt her, kul puff! Ut å bade nå snakkes.