Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 14. august 2011

Smaken av ull?

Alle som kjenner meg, vet jeg er glad i vin. Og den skal være RØD. Blodrød, nesten lilla, med masse smak.
Jeg er ingen kjenner, men hvet hva jeg selv liker. Og smaken er jo som baken, totalt forskjellig.

I går smakte jeg på en spesiell vin. BARISTA, en 2010 Pinotage fra Sør Afrika
Bare navnet forteller jo at det har med kaffe å gjøre. Og så var etiketten litt fin, synes jeg. Ja, helt enkel.
På etiketten bak står det:
A burst of intense rich coffee and chocolate aromas with ripe nuanses of mulberry, plum and Marachino cherries.

Den første munnfullen var       ja.......riktig, med smaken av kaffe! Veldig rart med en gang, men etterhvert kommer de andre smakene med, og dermed var vinen ganske god. Til sitt bruk!

(denne har jeg lånt av WUMO, tidligere Wulfmorgenthaler) Trykk på den for å lese teksten.

Denne stripen minner meg om hva en venninne, som "ligsom" trodde hun kunne vin, sa en gang vi var på tur. Hun satt og leste  en vinanmelder i en avis, da hun uttrykket seg:
Hæ, hvorfor tilsetter de både aske, lakris og tobakk i vinen, da? Er det noe godt?

Det forteller vel det meste om å være en "forståsegpåer" av vin!!
Jeg bare drikker den!
Skål!

13 kommentarer:

Tovepia sa...

Hoho, den var god:O))
Jeg er ei vinsjur selv, men har mine litt lettere typer; det går på Robertson og Vidigal..så slår jeg til med tyngre "ullprodukter" til enkelte typer mat:O)
Kos deg, klem fra meg;)

Berit sa...

joda.. jeg rister ofte på hodet av slike viktigperer.. vin er til for å drikkes.. sier nå jeg : ) enten er den god eller så smaker den ikke i det hele tatt.. men kaffesmak.. nei, den tar jeg helst etterpå : ))

god natt !

Megan sa...

Jeg er også vældig glad for rødvin. Men det lyder lidt mærkeligt med kaffesmag. Kunne godt tænke mig at smage. Hvad spiste du til?

Ha' en fin dag. Her regner det videre ... hm. Knus.

Rubia sa...

Jeg vet absolutt ingenting om vin. Bare at min skal være ravgul og over 12%

Jeg får lære meg til å like den røde etterhvert......til helga kanskje.

Lis sa...

Jeg drikker den også bare. Nogle er gode ander er ikke så gode.

Din sydafrikanske vin lød som dessertvin i smagen

Kh. Lis

Jane sa...

Jeg har ikke meget forstand på rødvin...andet end at det kan drikkes he-he, men rødvin der smager af kaffe lyder lidt underligt, men måske det bare må prøves engang :-)

Eivor sa...

Mange morsomme komentarer angående vin, men ingen tvil om at det er god og ikke så god vin.

Elisabeth sa...

Jeg er ingen vinkjenner selv, på tross av at vi et et lite vinsmakekurs i Chianti i sommer. Ha ha..
Men jeg liker vin.
Mine venner ler av meg når jeg smaker på vin, rundt et bord sier jeg som oftest: "m-m-m deeilig vin".

vår lille verden sa...

det er aldri feil med et glass vin!Simpelten elsker det!:O))

Lin sa...

Jeg er bestemt ikke nogen vinkender. Som dig ved jeg hvilken smag jeg kan lide og saa er jeg totalt ligeglad med om det er en châteauneuf eller hvad det er. Og jeg maa le ad de saakaldte "kendere" som finder den og den aroma i. Men tak for en god latter.

Sidselsidserk sa...

Herlig innlegg! Jeg er som deg vinen må være mørk og fyldig - det er mitt eneste krav. Men i nøden ja da glir de lette ned også:0))

Helen sa...

Hehe - herlig kommentar fra din venninne...ja, uttrykkene som brukes i beskrivelser er..tjaa...av og til litt merkelig, jeg tenker som deg, enten liker jge vin eller ikke !

Men, min favoritt, som du vel har skjønt, er italienske bobler - beste som fins, slår fransk champagne !!

Nyt din vin - skål !

Harmonica sa...

Jeg er sikker på at du liker de tunge,spanske vinene, som f eks inneholder tempranillo-druen. Kraftig god smak, gjerne litt krydret. Og med mørk farge. Mmmm, nå fikk jeg nesten lyst på et glass... Merkelig det med smak,husker jeg leste et sted at en vin hadde smak av kjønn.... vel, kanskje ikke dèt en hadde tenkt seg,når man skal nyte et glass vin... eller...?