Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 28. august 2011

Sennep og Karry

En farge jeg alltid har likt, og som jeg faktisk også kler ganske godt, er Sennep eller Karry- fargen.
Heldigvis for meg, er det også en av høstens "mote-farger" i år.

Forstå meg rett, men jeg er ikke typen som følger moten, men synes det er godt når årets motefarge er en jeg kler, og da er den jo å få kjøpt overalt. Jeg husker fremdeles det året jeg ikke fikk tak i den rette rødfargen på tøy, og det var ganske frustrerende. Eller når alle farger skulle være i pastell.......hjelpes!

Men det jeg skulle frem til, er at nå strikkes det i Sennep og karri
Dere dansker kjenner nok denne oppskriften, tenker jeg!!
Hva med deg, Gitte ? Jeg så du startet på denne før sommeren, men har fremdeles ikke sett noe ferdig resultat. Kun en masse andre lekre kjoler. Hva ble det til??

Dette er en tunika/kjole som heter Frk Klokkeblomst og kommer fra et hefte fra Hendes Verden (DK)
Originalen er strikket i lin, og man starter med pinne nr 8, for så å gå ned til tynne pinner etterhvert som man kommer oppover i mønsteret. Genialt, for så slipper man å tenke på når man skal felle inn, og la det passe inn i hullmønsteret.

Jeg forstod raskt, at til mitt garn, nytter det ikke med pinne 8. Da hadde den blitt til en hullete helsetrøye, og sikkert i strs xxl. Jeg har jo brent meg med dette garnet tidligere........
Hils på Karry og pepper kjolen, som min mor fikk for etpar år siden

Den ble strikket i dette garnet (som ble kjøpt på Fanø, da jeg var der for 2 år siden....) Jeg strikket det sammen med STERK for å få stripene, og jeg tror jeg husker rett da jeg strikket med 4 eller 4.5 pinne.

Den er strikket ovenifra og ned, som er genialt, for da kan den prøves underveis.....noe jeg også gjorde, og tenkte at den passer nok. Helt til jeg var ferdig og strs var blitt til xxl, mens jeg hadde lagt opp til S/M strs.

Vi hadde da en super maskin på jobben, som kunne krympe og forstørre ullplagg. Jeg krympet det jeg maktet, men alikevel satt den som en sekk til meg. Helt til min mor dukket opp, og gikk rett inn i den. Og så har hun vært den lykkelige eieren av den siden, og faktisk brukt den masse også. Ikke sant mamman min? ;) Og fargen, ja, den er jo perfekt til henne, det ser man jo.

Dette garnet er utrulig drøyt (et 2 tråders ullgarn fra Ullstedet i Saltum) og jeg håper nå på endelig å få eid en kjole i denne fargen.
GITTE: Jeg strikker den på pinne 5, nå 4 for så å avslutte øverst med pinne 3.5.
Kanskje det er best å prøve den underveis....??? ha ha

Noe annet som jeg også driver på med nå, er litt interiør hekling
Ser det spennende ut?
Ja, men så får jeg vise den sammen med puffen, når den blir ferdig!
Og jeg er som sagt ikke arbeidsledig på håndarbeidsfronten.

Ha en fin søndag, alle sammen.

11 kommentarer:

lise sa...

Enig angående fargen. Her kommer det flere spennende oppfølgingsinnlegg, skjønner jeg. Gleder meg til dem!

Megan sa...

Sennep og karry er ikke gode farver til mig. Det passer ikke til min sommertype! ;) Men den brune, jeg købte, er jeg rigtig glad for. Den er god, synes jeg.

Kan dog godt forestille mig dig i karry og sennep. Efterårsfarver i varm glød.

Ha' en fin søndag videre. Her står den snart på kaffe og pandekager, for vi får gæster på visit.

Knus

Strikkeheksen sa...

Karry er også flot til dem, der kan bruge det - jeg ligner f.eks én, der er meget syg, hvis jeg optræder i den farve :-)

Tror at det var garnet til Klokkeblomst, jeg købte af Gitte ;-)

Din mor ser fantastisk ud i den fine kjole :-)

Helen sa...

Ja, det får'n si, du er ikke arbeidsledig, det er helt klart - du holder på å strikke enpuff, en kjole, hekle på noe nydelige blå-greier...og innimellom lite skjerf og pulsvatner - og alt dette i samme uken? Jøsses !!

Herlige høstfarger, men ser jeg bruke de sjelden selv, syns jeg blir så blek i sånne farger ... lilla, og muldvarp farger, samt ispedd lys rosa, ja det er nok mer mine klesvalg farger ;)

Ciao - og lykke til med alle prosjekter, snakk om rivjern !!!

Elisabeth sa...

Jobber du tirsdag, Sylvia? Trenger litt bistand på Confetti.

Lis sa...

Jeg er også vild med den nye Carry farve som er fremme i år, men heller ikke jeg kan have den direkte mod huden, så jeg får mig højest et par bukser fra NOA NOA i den farve.
Din kjole bliver sikkert rigtig flot i den farve og du kan garanteret også bærer farven med dit skønne mørke hår.

Kh. Lis

Rubia sa...

Spennede å se kjolen ferdig.
Nydelig farge er det i allefall.

Ninne sa...

Utrolig så mye fint du lager for tiden, Sylvia! Kjempesøtt lite skjerf, søte pulsvanter og deilig sennep! ;) Og med litt sjokolade og hvorfor ikke et og annet glass rødvin i samme slengen ? ;))
Det er litt deilig med høst også da :))

Anonym sa...

Dette blir lekkert altså!Eli

Anonym sa...

Jøss, er det et nytt teppe du holder på med??? Du er en reser altså.Eli

LivM sa...

Denne kommer til å bli lekker til deg. Fint at du kan ha noe annet enn rødt da!! Kanskje du kan ha det fargerike sjalet mitt også! Jeg blir vist ikke kvitt det :-)
Det er en stund siden jeg var på bloggrunde, så nå har jeg kost meg med din blogg (og sjokoladen!)
Klem!