Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 17. juli 2011

Jordbær-kurv

"Ta et strå og træ dom på" synges det i visa til Alf Prøysen. Da er det jordbær jeg snakker om
Våre jordbær henger "høyt på strå", nemlig i en kurv på veggen uti hagen.
(legg merke til sola, bildet er altså tatt i finværet i går. I dag er det mest vått!!!)

Mannen fikk kurven i bursdagsgave i sommer, og hvem er vel ikke glad i jordbær!!!
Men disse er et helt annet slag enn det vi kjøper i kurver. Blomstene er rosa, ikke hvite, og bærene er lange og flate, ikke runde og lubne. Noen som hvet hvilke slag det er?

Ellers er jeg veldig glad i LAVENDEL
De er både pene og se på, og dufter noe alldeles nydelig! Dessuten er det jo en nyttevekst også og ikke bare til pynt.
Da jeg var 14-15 år, kjøpte jeg lavendel i løs vekt på apoteket, for å ha på rommet mitt. Jeg husker ikke om jeg også sydde små poser til å ha det i, for Lavendel er jo kjempefint å bruke under puta, hvis man har vanskeligheter med å sove.
Og et tips til alle som strikker, er lavendel et middel mot møll, de hater duften av det. Lag søte små poser med lavendel, og legg mellom ullgenserne deres, så slipper du hull i yndlinsgenseren din.

Dessuten er duften mye bedre enn de gammeldagse Møllkulene. Ja, for du husker vel det luktet litt rart hos gamle mennesker? De hadde møllkuler i klesskapene sine. Hadde de kanskje ikke hørt om det gamle kjerringrådet med LAVENDEL? Nå vet VI det!

Hva som er i sinkbøtta? Deilige persilleblader som jeg har sådd. De må bare vokse 30 cm til......!

7 kommentarer:

Helen sa...

Så herlig jordbær kurv !!
Aner dog ikke hvilken sort dette er...

Savnet lavendel buskene mine i Italia, da jeg så dine..ja, det lukter godt, og i fjor samlet jeg sammen en hel bakebolle full av bare blomstene.lukter himmelsk. Skal gjøre det samme i år også, tenker jeg.

Ja, var flott vær i Sandefjord igår, og idag regner det på Tjøme, altså er jeg hjemme igjen...jaja..sånne er nå norsk sommer !

God søndag og lykke til med hekleruter til teppet;)

Megan sa...

Flot jordbærkurv, men jeg kender ikke sorten. Lavendel er en smuk plante og godt for/mod mange ting. Den virker også beroligende ja.

Med hensyn til Skagen, så er det også et elskested for mig! ;) De gule huse, havet og det helt specielle lys, der er deroppe. Efter du skrev om det hos mig, har jeg fået STOR lyst til at tage derop igen. Måske en tur til efteråret!

Dejligt at det snart er ferie og egentlig hyggeligt, at I endnu ikke har besluttet hvad I skal. Spændt på hvad det bliver til! :)

Strikkeheksen sa...

Først må jeg lige sige: De krus er da helt fantastiske - nej, hvor er de fine :-)

Jordbær i kurv - så praktisk, så der ikke kommer snegle og så kan der vel egentlig hænge mange i højden ;-)

Det hæklede tæppe bliver så fint, så fint - så godt, at du har fundet det frem af kurven :-)

Helen sa...

PS, meg igjen, ja, jeg håper da at bildet min venninne har malt, ville inspirer deg til å "komme igang" igjen ;) - selv kan jeg ikke male, men syns det er så morsomt hvordan folk setter sammen fargene...

Lykke til !

Ja, du regn og norsk sommer, overlever den, har jo hatt sååå myyye soool FØR jeg kom hjem, så lever på det ;))

god kveld !

Vibekes lille grønne sa...

Det var jordbærne sine det! Fantastisk gode ser der de slynger seg ut av kurven. Lavendel er nydelig, men her har de ikke overlevd de siste kalde vintrene. Prøver igjen, så får vi se! :)

Ragnhild sa...

Nei, nå er det jammen lenge siden jeg har beveget meg rundt i bloggverdenen! Takk for titten her hos deg, med jordbær, lavendel, hekletøy til både deg og datter, strikketøy, strikkekrus, høner, Jomfruland, gardister og Operatak.... Stor klem!

Rubia sa...

Det er i allefall ikke Senga Sengana som vi hadde på åkrene.

Men det kan være ananasjordbær eller en type som heter Panda.