Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



fredag 22. juli 2011

Bli med på sykkeltur

I kveld tok jeg meg en liten sykkeltur, den 2 denne uka. Blir du med?
I forrige innlegg skrev jeg om da jeg ikke fikk sove. Vel, jeg hadde enda en slik dag denne uka her, natt til i går. En nabo-unggutt hadde venner på besøk, og det synes jeg er veldig koselig, når jeg hører folk hygge seg, det tåler jeg, til ganske sent, faktisk. Men denne gang var det helt til morgenen, og det er ganske slitsomt når man skal på jobb. (og det var var rett ovenfor mitt soverom........hjesph)
Men jeg overlevde, og det har vært stille fra naboen etterpå, så alt er glemt.

Noe som hjelper når man er trett, er å få ny energi, og sist gikk jeg meg en tur, men i dag syklet jeg altså. Turen gikk i nærområdet, i dette området
Nei, det er ikke byen vår, men Norsk Hydro på Herøya. Det er takket være dette for at byen vår lever. "Alle" i Porsgrunn jobbet på Hydro en stund, og det ble faktisk bygd en mengde boliger, rundt om i distriktet, slik at arbeiderne hadde et sted å bo. Vi bor i en slik leilighet nå, bygget til arbeiderne på Hydro.

Selv om det ikke er mye fint med fabrikker, er det flott rundt her alikevel. Jeg må f.eks sykle over denne fine broen, over en kanal
Den sorte prikken, er en båt som kom min vei.

Og så er det litt historie på veien, se her

Jeg trodde først det var en bunkers, til jeg leste skiltet (Norsk Hydro på Herøya, var et yndet mål for Tyskerne under krigen. Hadde de klart å bombe det, hadde hele byen blitt sprengt i filler)

Dette tårnet var altså 30 m høyt, og ruvet nok litt på sletta. jeg har nok sett det, men ikke tenkt over det. Gjør vi ikke alle det? Over ting vi ser ofte, eller går forbi?
Det er fint her, ikke sant? Jeg koser meg veldig på denne sløyfen av en tur. Ikke mange oppoverbakker, som jeg var vant med der vi bodde tidligere. Etter 2 harde bakker, var jeg alltid kjempesliten da jeg kom hjem.
Her er den eneste bakken jeg har på denne turen, i dag tok jeg den i et helt drag. Det hadde jeg bestemt meg for!!!(jeg snur meg på toppen av bakken når jeg tar bildet.....dette er en oppoverbakke!)
Jeg er ikke så verst sprek alikevel!!!

Om jeg har blitt preget av de Norske prestasjonene i Tour de France? Kanskje litt, men jeg sykler i vanlige klær og ikke i en tricot. La bare DET være sagt!
Ble du også litt svett?








12 kommentarer:

Ruth sa...

Du er jammen meg en forståelsesfull nabo - jeg tror ikke jeg hadde vært like blid etter en sånn natt. Men det ble jo en koselig sykkeltur da - alikevel.

Håper du får sove nå og at helgen blir fin.

Helen sa...

For ett fint innlegg, jeg liker sååå godt å se bilder fra byer hvor "Bloggiser" bor !

Takk for fin tur og fortelling.

Ja, DU ER FLINK som sykler, bra trim og bra for utholdenheten - synd at du har sovet dårlig, jeg er aldri helt meg sjæl når jeg har en dårlig natts søvn, må liksom få tatt det igjen, sove litt på ettermiddagen, eller legge meg tildlig neste kveld.

Håper du får en god natts søvn og en ennå bedre HELG !!

PS, skrivende stund - regner her....;(

Rubia sa...

Takk for turen! Koselig sånn om morgnen når en står på jobb og ser på regnet ute.

Turid sa...

Så morsomt at du viser bilder fra der du bor- trudde ditt kamera kunne ta bare strikkebilder...he he. Litt historie fikk vi å med oss- alt hva man ikke vet om det langstrakte landet vårt, det klart Norsk hydro har man hørt om , men dette tårnet...Føler jo at æ kjenner deg å bittelitt mere etterhvert som du deler bilder. Håper du slipper med mere nattevåk- det e kjedelig! Mine turer går til der moltebære vokser .Akkurat no kl08.50 på mårran ser det ut for at solA SKAL SKINNE PÅ OSS IDAG- har hatt en fin sommer - kanskje ikke de skyhøye temperaturene , men MASSE sol. Du får hiv på deg trikoten å skikkelig slå til med en laaaaaang tur i helga...hadde vi bodd litt nærmere hverandre kunne vi ha sykla mot en annen. God sommerhelg Sylvia!

Ragnhild sa...

Takk for rundturen :) Synd med ødelagt nattesøvn, men det går jo over...
For noen år siden hadde vi et utleiehus i Sør-Frankrike, et lite byhus vegg-i-vegg med andre. En gang var huset vårt fullt av unge gutter (ikke min sønn!), og de holdt et voldsomt festliv ei natt. Så ble det stille utpå morrakvisten, helt til vår (vanligvis) hyggelige, franske nabo snudde høyttalerne sine inn mot veggen og skrudde dem på full guffe... Da kom gutta luskende ut med øyelokka nedpå haka ;)
Denne historien fikk jeg fortalt av franskmannen lenge etterpå - med et stort glimt i øyet, mens vi og andre franske naboer samlet oss i gata til en fredags-apéro :D
Ha en fin siste arbeidsdag før velfortjent ferie! Klem

Elisabeth sa...

Takk for sykkelturen Sylvia. Gjetter på at du bor på Herøya nå kanskje?

Syns Porsgrunn er en fin by, med elva som slynger seg oppover og skaper liv langs sidene.
Jeg er vokst opp med mor fra Porsgrunn og far fra Skien. Har alltid vært en diskusjon hjemme hos oss, om hvem av byene som er best/finest. Min far mente P bare var en cowboy-by. Ha ha..

Ja, jeg var innom deg på jobb. Dumt du hadde fri. Hadde vært hyggelig å møtt deg.Måtte ha en nytt nøste Superior. Rødt denne gang! Til give-away.

Ønsker deg en riktig god ferie, Sylvia! Har notert den 12/9, men vi sees kanskje før det?

Megan sa...

Skønne billeder, dejlig cykeltur. Det er så fint at cykle rundt. Tak fordi du tog mig med! ;)

Det bliver vist ikke til meget cykling her i weekenden. Det regner. Meget. Det bliver noget med regntøj og gummistøvler og så får jeg i øvrigt besøg af en god veninde hele weekenden, så vi skal finde på alternativer til solskin og udeliv i haven :)

Eivor sa...

lTakk for turen - kjekt å få litt historie med i samme slangen !!
Ha en fantastisk fin helg .... og håper naboen har festet fra seg for denne gang. Neste gang er det kanskje din tur med en fest til morgenkvisten. Tror du naboen er like forståelsensfull som du er ?

Harmonica sa...

Næmmen,jammen tror jeg sykkelen min lever ennå!! Wow, så hyggelig at du bruker den. På tide at du kommer deg ut av strikkestolen...
mobb mobb... ;-)
Jeg blir gjerne med deg på en sykkeltur, hvis du har en å låne bort da..

Tina - omme i London sa...

Sylvia - jeg sender tanker til Norge og dens smukke folk i disse dage. Stort knus til ((((((((((dig)))))))))). Jeg haaber du og alle dine er i god behold.

Marianne sa...

Godt nu nåede denne cykeltur inden helvede i Norge brød løs.....I København græder vi sammmen med jer....

Elisabeth sa...

Koselig med rundtur i byen din. Er jo litt kjent der, men mine slektninger bor på vestsida og jeg har gått mest derfra til sentrum :)