Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



lørdag 5. februar 2011

Hakkapelliitta.....

...neida, det er ikke dekk jeg skal snakke om her, men ferdige pulsvarmere. Men mønsteret kan vel kanskje minne om et dekkmønster
Mine første hakkede pulser er ferdige, og jeg er igrunnen fornøyd med "mesterprøven" min. De to lappene ble til noe.

Jeg begynte med restegarn, men endte opp med å kjøpe enda et nøste. Men det er selvfølgelig helt normalt, og jeg sitter fremdeles igjen med et nøste det er "tatt av". Men jeg fortviler ikke, for det er i et av mine yndlingsgarn, nemlig Baby Silk fra DSA. Det orange garnet er en rest fra Levina-sjalet mitt, som jeg strikket i Geitegarnet fra Telespinn for etpar år siden. Jeg har fremdeles et bittelite nøste igjen....

Til pynt ble det heklet på perler i en piqot-kant rundt, og et lite orange perlemorshjerte midt på.
Disse pulsene er tykke og kjempevarme, men myke som smør! Jammen sa jeg smør!

For tiden er det alderen som tynger. Ikke nok med at det har kommet noen grå hår på toppen, men nå har jeg fått lange ermer når jeg leser avisen. Ja tilogmed strikketøyet må holdes på en ermlengdes avstand. Og jeg som trodde jeg ALLTID ville kunne træ i en sytråd i en nål. Gjett hva jeg har strevet med?

Briller kommer ikke på tale...enda!!! Først når jeg må lese en avis liggende på gulvet, og jeg stående over, DA skal jeg sjekke synet. For jeg er da rundt 29 år enda, i kropp og sinn.................sukk! "Hakkapelliitta!!!"

10 kommentarer:

Ruth sa...

PHØ!!!! Alder! Du? Det er ikke når du trenger lange armer for å se hva som står i avisen som betyr alder. NEi, det betyr bare at du har blitt litt langsynt. _Det skjer i de beste familier det. Nei, alder er når du IKKE ser at armene du strekker ut for å holde avisen har flere meter med hud som flakser rundt uten å ha noe tilsynelatende tilholdsted. Du har mange år igjhen før du kommet dit.

Annepålandet sa...

Hei hei! Hakking er gøy! Jeg har hakken en del, både med en og to farger, rundhakking og med strikkestruktur - gøy alt sammen! Men nå er det lenge siden sist, og siden jeg nettopp fant en fin hals inne på Ravelry + ble inspirert av deg her, er det like før jeg begynner å hakke igjen.
Tips: Jeg ser du hakker med metallnål. Den er tung og det er fort gjort å få vondt i håndleddet - jeg anbefaler trenål, som er mye lettere. Det hjalp i hvert fall for meg.

Det der med synet er så individuelt. Begge mine foreldre var avhengige av lesebriller da de var rundt førti, mens jeg er snart femti og ser som en ørn. I hvert fall gjorde jeg det i fjor, haha. og man kan faktisk operere, har jeg hørt, mot langsyntheten. Koster skjorta, men men.

Ha en finfin søndag!

PS: Prisverdig at så mange har strikket VM-mansjetten - men fy søren så stygg den er da! Vottene er mye finere! Men smak og behag osv...

Eivor sa...

Så flink du er - tenke seg til å kunne hakke.
Og pulsvarmerne ble jo kjempefine - nydelige farger !Briller har vel ingenting med alder å gjøre !!!!
Tenk på alt du går glipp av.

Mayen sa...

De ble utrolig fine!Lurt med de små hjertene på, lekkert blikkfang! Har brukt briller hele mitt voksne liv, pugga tavla til synstest for å slippe å få briller i ung alder.. men det er samtidig helt greit, for idag har æ mange farger og varianter. Progressive akkurat nå for å se både nært og fjernt.. Og linser på trening. Husbonden begynte nylig å bli langsynt, han shopper briller på Rema og Europris for 30-50 kr stk og er veldig fornøyd! Mine koster desverre mye mer pga styrken...Og man e ikkje eldre enn man føler seg :-)

Strikkeheksen sa...

Hmm, sådan er det også gået her og jeg har været nød til at købe et par 20-kroners "forstørrelsesglas" til når jeg taber masker ;-)

Hvor er de fine de pulsvarmere - jeg vil også så gerne lære tunesisk hækling - synes det bliver så fint :-)

Gitte sa...

Wauv - hvor er de flotte!! Skønne farver.

Og så har du gang i VM udstyr ;-) Skønne vanter. Kan godt se at undlader man den blå stribe - ja - så havde det været passende udstyr til VM i Håndbold ;-)

Jeg er også mega afhængig af mine birller. De små bogstaver på diverse pakker, er umulige at læse hvis ikke jeg har briller på.....

Ragnhild sa...

Ha'kke puls, du eller ;)? Kunne ikke dy meg! Flotte pulsvanter! Og VM-vottene er jo skikkelig norske... skulle hatt et par sånne, kanskje? Jeg har hatt briller siden jeg var 20, men bare når jeg leser o.l. Stor søndagsklem

Vibekes lille grønne sa...

Kjempefine pulsvanter! Veldig avansert med hakking, jeg som ikke klarer å lære meg hekling engang. Fint blir det, ingen tvil om det! :)

Siddis back home sa...

Hakking er det lenge siden jeg har prøvd meg på, nå ble jeg inspirert til å prøve meg igjen!

Rubia sa...

Så nydelige de ble!

Det er ikke synet som blir dårligere, det er armene som blir kortere.