Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 2. januar 2011

Biblioteket i stuen

Jeg har alltid vært glad i å lese, og jeg har mange bøker. De måtte selvfølgelig være med på flyttelasset. Men , det var litt av en jobb. Fredagskvelden flyttet vi alle bøkene i kasser hit, og så brukte jeg hele lørdagen på å få bøkene på plass.
Her skulle det være en viss orden, pluss at alt av støv skulle bort. Men jeg synes resultatet ble skikkelig bra!
Håper det er noen som kjenner igjen den digre Best-lite lampa mi. Den passer perfekt her. Den var faktisk favorittlampa til Winston Churchill, så det er en "gammel" design-lampe.

Her måtte vi plassere kjøkkenbordet vårt, siden det ikke var plass nok på kjøkkenet......ja, det så du jo i det forrige innlegget. Vi skal kjøpe enda et, så vi kan be venner på middag her. Men vi har mye mindre plass her vi bor nå, enn det vi hadde, så vi må være lure når vi innreder.

Hvordan det så ut her før? Ja, det skal du få se, vettu
Endeveggen var malt mørk grå. Det samme var døra i gangen, der jeg nå har Marimekko-gardina. Og nå er den svartmalt!

etterbildet ser du forandringen.

Parketten ble pusset lett, og har 2 strøk med matt-lakk. Det har fått en skikkelig glød etterpå.

Bak vggen med bøker, befinner kjøkkenet seg. Min plan er å ta ned veggen, slik at det blir en åpen kjøkkenløsning. Vi vil ha en kjøkkenøy, med en slags forlengelse som bunner ut i et langt spisebord i stua.

Jeg har heller aldri vært tilhenger av en "pen" spisestue til utstilling. Det skal brukes! Her kan man tegne og male, sitte med pc`n, drikke øl og vin og grise litt. Vi har såpass liten plass, at alt må kunnes brukes daglig.

Og go`stolen ble det også plass til. Det er her jeg sitter mesteparten av tiden, med utsikt til alle "facilitetene" her hjemme.

Siden det er murvegger, har vi ikke fått hengt opp bilder enda, så det ser litt tomt ut her nå. Men jeg må få tak i lange lister, slik at jeg kan bytte på bilder, om jeg vil.

Om jeg er fornøyd? VELDIG! :)

19 kommentarer:

Eivor sa...

Så kjekt at det stadig skjer noe hos deg - dere er jammen flittige !

Harmonica sa...

Ble så fint så. Syns dere kan være stolte av innsatsen deres, og resultatet! Det blir et personlig og hyggelig hjem å komme til. Også er det alltid noe godt i kjøleskapet ;-)

Gitte sa...

Jeres lejlighed bliver så fin og lækker med alle dine kreative detaljer.

Du kan tro at de fingerløse vanter med perler blev et hit. 2 veninder har fået dem i julegave. Faktisk havde jeg lidt svært ved at slippe dem, for jeg synes det blev rigtig lækre. Det var noget skøn garn!
Det grå garn ligger og venter, og de er til mig ;-)

Du og dine ønskes et rigtig godt nytår.

Gitte

marianne sa...

HVor ser det hele fint ud..... jeg glæder mig til at se det IRL.... er lidt trist for tiden, derfor er jeg ikke så aktiv...

lise sa...

For en herlig atmosfære!

Megan sa...

Der ser virkelig fint ud i jeres nye omgivelse. Som dig elsker jeg jo bøger og jeg synes dine reoler ser flotte og indbydende ud! :)

Jo da, jeg glæder mig også til at få mere plads, men vi er slet ikke så langt med huset at en flytning er nært forestående. I øjeblikket går maleren og arbejder på 1. salen!

God dag til dig. Klem.

Vibekes lille grønne sa...

Den Bestlite-lampa er helt rå! Vi har to stk her også, men ikke i den størrelsen nei :) Fortsatt misunnelig på godstolen og det ser ut til å bli veldig fint hos dere! :)

Rubia sa...

Dere er jammen flinke. Er et ikke gøy å se hvordan det blir når man får ting på plass. Kos deg!

Bente Presterud Røvik sa...

Gratulerer med innflytting i flott leilighet :-)

Veldig gøy at du viser oss rundt i det koselige hjemmet ditt - og ekstra moro at du viser før- og etterbilder!

Ønsker deg & familien et flott nytt år - håper 2011 blir like fint som leiligheten :-)

- og så håper jeg vi sees i løpet av året!

Klemmer herfra

Lin sa...

Boeger er saa dejlige. Og jeg maa sige at I har faaet det fint. Et stort spisebord til lille plads hrm.... Foer havde vi en lang traeplade i kaelderen som vi lagde over det lille spisebord naar vi fik gaester. Saa havde vi pludselig et kaempebord. Kunne dt vaere en idé????

RigmorNY sa...

Så flott, men en ting vil jeg nå bare si og det er at jeg ikke tror på det du skriver, om at du sitter for det meste i den sorte go-stolen. Ut fra det jeg "kjenner" av deg i blogglandia så sitter du ikke ofte iro. ;) Men når du sitter der håper jeg du har et glass vin i hånden. Jeg liker det jeg ser av den nye leiligheten deres. ;)

Line Kristine sa...

Du har all grunn til å være veldig fornøyd også. Det ble jo et helt annet rom! Koselig :)

Ruth sa...

Åh så herlig. Det kommer til å bli ordentlig koselig hjemme hos dere. Og jeg er så enig. Alt skal brukes og hjem skal leves i - det er derfor de er der (det mener nå jeg) :)

Håper du får kost deg masse meg bildeopphenging og "rydding på plass", det syns jeg er den hyggelige delen med flytting.

Ragnhild sa...

Så fint det blir i det nye hjemmet deres! Helt enig i at du kan være fornøyd med resultatet, og du blir sikkert bare mer og mer fornøyd etter hvert som dere bor dere til! Fortsatt godt nytt år og stor klem

Elisabeth sa...

Veldig koselig krok! Strikking, data og bøker i nær rekkevidde er virkelig bra :)

Strikkeheksen sa...

Men pyhhh, hvor er flyttekasserne med bøger tunge - godt at de nu er støvet af og på plads :-)

Der begynder da at se mere end hyggeligt ud hjemme hos jer :-)

Siddis back home sa...

Så flott det blir hos deg. Flott blogg du har, jeg vil legge deg til som følger på bloggen min om det er greit, god helg!

skb sa...

Flott leilighet. Spesielt likte eg go'stolen. Perfekt til både strikking og lesing.
God sundag.

MayaB sa...

Bokhylla har så mye å si!!! Jeg var ikke "hjemme" her i London før bøkene våre kom fra Norge og jeg fikk opp bokhylla. For en glede å organisere, gjøre reint og få bibloteket på plass!