Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



søndag 3. oktober 2010

Helgens MENY

I går kveld hadde vi noen venner på besøk, og vi bestemte oss for å servere en 3-retters meny. Høsten er fin til å frådse i god mat, synes jeg. Siden jeg er best på baking, stod jeg for desserten, mens mannen, som er hovedkokken her i familien, stod for resten av menyen. O`la la, noe så godt!

For deg som er på slanker`n, anbefaler jeg å IKKE gå videre....siden maten inneholder kremfløte og masse smør........nam nam
En kremet høstsuppe med ferske kantareller, toppet med bladpersille.
Den er laget fra bunnen av, og kun med kremfløte som jevning. Den var bare nyyyydelig!!!


Tagliatelle med laksebiter, kremet saus (fløte og smør), toppet med fersk ost og persilleblader. Så drysset vi chili-pulver over, for dem som ville ha det!
Etter den mektige suppa, var det ingen av oss som klarte å spise opp alt på tallerkenen..........

Mannen har en tendens til å lage for mye mat, og vi fikk altfor mye på tallerkenen. Men det er veldig greit å ha nok, hvis det plutselig dukker opp uventede gjester. Det har reddet oss mange ganger.
Men jeg prøver  å lære ungene å spise opp alt på tallerkenen sin, og gjorde det altså ikke selv i går, uff!

Etter en laaaang pause, hvor vi glippet med øynene hele gjengen, var det endelig tid for desserten, sammen med kaffen.

Sjokoladekake med vaniljekrem og jordbær.
La meg legge til at denne kaka er bakt fra bunnen av, i motsetning til den forrige jeg viste frem her inne. Men faktisk ble "Juksepavekaka" bedre!!! I går bakte jeg nemlig med sulten gnagende, og glemte noen ingredienser i røra, og så hadde jeg for liten varme på.........den ble litt tørr; men jeg reddet desserten med vaniljekremen.
Neste gang skal jeg spise før jeg setter igang!

Husker du den enslige grå sokken jeg startet på? Vel, i helgen ble den andre også ferdig, og jeg brukte vel etpar uker på et par sokker. Sååååå morro synes jeg det er å strikke sokker.Men så vil altså Sønnen holde seg varm på beina i vinter
Det er PAN-garnet (geitebukk og dalasau) til Telespinn som er brukt. Og grunnen til at jeg valgte GRÅTT var at det hadde så fin glans, nesten som SØLV. Og så har jeg liggende mer av dette garnet, bare i GRØNT, så jeg må visst igang med sokker igjen ganske snart.

Yes, jeg skal bli flinkere til å bruke fra LAGERET. Så slutter kanskje Mannen å røyke? Hvem vet?

Nyt søndagen!

4 kommentarer:

Megan sa...

Det var dog en utrolig lækker menu, I serverede i går. Rich, som man siger på engelsk. Den svampesuppe kunne jeg godt bruge i dag! Den lyder fantastisk god!

Ja, det er godt med en dag i ugidelighedens tegn. Ikke desto mindre har jeg tvunget mig selv til diverse gøremål såsom indkøb, hundetur og løb. Og selvfølgelig opgaverne på mit skrivekursus. Rengøringen må vente. Sådan er det bare! :-)

Ha' en dejlig dag videre ...

Rubia sa...

Fantastisk meny! Jeg er jammen glad for at jeg akkurat har spist nå. :O)

Ha en flott søndag kveld!

Ruth sa...

Enda bra at jeg faktisk nettopp har spist middag - den menyen der høres så veldig alt for god ut. Farlig sånt. :)
Så fantastisk å ha en mann som er en sån superkokk du. Du deler vel ikke? (Nei, tenkte meg det)

Ha en helt herlig helg.

Elisabeth sa...

Bare nydelig å se på, regner med at det smakte enda bedre i tillegg. En perfekt meny for meg som ikke spiser annet kjøtt enn kjøttdeig fra Gilde ;)