Kunsten å være lykkelig, består i at man gjør sine gleder enkle



torsdag 23. september 2010

Juksepavekake

I dag har jeg bakt en Juksepavekake. Ikke hørt om den kaken før? Vel, de finnes i sånne esker i butikken, der man kun tilsetter olje og vann...."kremt". Det er for meg JUKS, det. Kaker skal helst lages på den "naturlige" måten, altså fra bunnen av. Men i dag hadde jeg veldig lyst på sjokoladekake, og da jeg handlet i butikken, fallt denne esken ned i kurven (jeg forstår ingenting......)

Etpar minutters mixing i en bolle, og rett inn i ovnen. Hvor enkelt kan det bli??
Om det smakte? Nam, nam, sier jeg.....og hører ungenes ekko baki her. Gjett om de var fornøyd med nybakt kake da de kom hjem fra skolen, da!!!

(og den slankekuren er det ikke tenkt noe mere på.....)

Sjalet jeg fikk i gave, blir flittig brukt......ikke bare av meg, ser det ut som.
Jeg lette etter det i stad, der jeg hadde lagt det fra meg, men der lå det ikke lenger. Gjett hvor det var havnet?
Ja, ser man det, ja!

I helgen var det stevne på rideskolen, og snuppa var selvfølgelig med.

Alltid like morro og spennende hver gang. Og det gjelder ikke bare å vinne, men å delta!

I dag var mannen innom da jeg tørket støv her hjemme. Jeg fant en diger dott, og kommenterte den; da mannen svarer "Ja, for du vet vel ikke hvor den kommer fra....?"
Han ser seg rundt i stua, der jeg har et påbegynt strikketøy i hver krok, og "litt" garn her og der.

Så sier han alvorlig at han har sett hvor jeg bruker mest penger , og det er spessiellt et sted......(der hvor det er garn, of course..)    Og han spør om jeg kan være så snill å bruke av alt garnet her hjemme nå, før jeg kjøper noe nytt.

Da svarer jeg, som sant er : "Jeg røyker ikke!"
"Nå ble jeg svar skyldig, " sier han og forsvinner ut døra.

Så den dagen han slutter å røyke, strikker jeg opp garnlageret mitt!!!

21 kommentarer:

Tovepia sa...

Ikke vær for hard mot mannen, (jeg både strikker og...huffameg).
Du er så flink til å lage slike hverdagsgleder, kaka så herlig ut!

Kos deg mot helg og klem fra meg;)

Megan sa...

Ja, jeg er altså faldet pladask for den kage, hjemmelavet eller ej. Den ser god ud! Sender du mon et stykke til min aftente? ;-)

Kan godt forstå ungerne blev lykkelige, da de kom hjem til "hjemmebag" :-)

God aften og klem fra mig.

Gitte sa...

Ha, ha - uha - det er da lige før jeg ville blive nervøs hvis jeg var dig. Tænk hvis han holdt op med at ryge.....

Uha - du er en rolig mor. Jeg ville blive nervøs hvis min datter skulle springe på hest over de forhindringer.

Uhmmm - måske man skulle overraske ungerne en dag med kage efter skole. Og DET ville virklig være en overraskelse.

Jane sa...

Uhm...jeg kunne også sagtens finde på at bage "juksekage" :-)

Oh skræk og gru hvis din mand holder op med at ryge....tænk på dit garnlager ;-)

Annepålandet sa...

Ja, eskekake er juks - men GODT!
Her i huset har vi ikke diskutert dette med garnkjøp enda, heldigvis, men skulle temaet komme på bane, har jeg ingen gode argumenter, for her er det ingen som røyker. Best å lage en kriseplan... ;-)
Ha en fin helg!

snakkemunn sa...

Tyr til de kakene jeg også når lysten på noe godt kommer så plutselig. :))

lykketrollet sa...

Å den kaken så god ut.. *sikle* og jukepavekaker er en genial oppfinnelse synes jeg.. *ler*

Så bra gaven er i bruk, hehe av fler, håper bare hun ikke bruker resten av gaven også..

He he er det ikke fint vi ikke røyker, og at gubbene gjør det.. akkurat det argumentet bruker jeg og, og det fungerer hver gang.. men iiik tenk den dagen de virkelig slutter å røyke *biter negler*

Sidselsidserk sa...

Ja, kjøpekake er juks:-) Det ble nesten sånn at jeg ønsket at mannen din aldri skulle slutte å røyke, men helsa tatt i betraktning så er det bedre at du strikker opp det du har hjemme...... sorry altså:-)

RigmorNY sa...

Gratulere med ny blogg, ja ikke kunne vel jeg vite at du hadde flyttet. Du må da sparke meg skikkelig i grandleggen når slikt sjer. Kremt...ser ikke at jeg er kommet på blogglisten din, hvorfor ikke?????
;)
Ang garnlager, jeg holder på å strikke opp restene min, men tror du ikke jeg fikk 4 omg for lite av en farge, ja da var det bare å kjøpe nytt. Så restalageret minker den ene timen, for så å åke i neste. Helt enig med deg ang garn og tobakk. ;)

Rubia sa...

Så flott at gaven blir brukt!

Juksekake er lov innimellom det da. Og flere av dem er gode også.

Ha en deilig helg! Vi skal skru sammen flatpakket kjøkken!

Elisabeth sa...

Den kaken så god ut uansett juks eller ikke :) Når ikke mannen heller røyker kan jeg da kjøpe garn for to? Mulig han ønsker å bruke sin del på sine hobbyer ;) Ha en virkelig flott helg!

Ruth sa...

Man skal ikke diskriminere - uansett. Juskekaker er kaker de også - med samme følelser som andre kaker og noen ganger med like god smak. I hvertfall nesten. ;)

JEg vil gjerne ha bloggadressen til din maskinstsrikkende venninne. For her går det trått. Jeg har ike negang greid å finne ut av hvor alle dise forbaskede hullkortene skal dyttes inn hen.

Ha en fortfreffelig helg.

Hobbygåsa sa...

Alltid godt når man kan komme med en god kommentar tilbake :-) Den kaken så goood ut!

Anonym sa...

Et rikholdig garnlager er så og si en livsnødvendighet for kreative damer! Og dessuten er det mye god isolasjon i ullgarn:))
Jeg ble så inspirert av juksekaken din, så nå skal jeg en tur innom butikken og kjøpe en pakke. Da blir det fredagstaco med dessert:))
ønsker deg ei strålende helg!!

Klem fra Kristin Helene

Heidi sa...

Hm, så veldig god ut den sjokoladekaka, spørs om ikke det er det jeg må bake neste gang. Har nemlig bakt eplekake i dag, og det er jo minst like godt det;)
Skal bli spennende å følge den nye bloggen din, regner med den blir like koselig som den gamle:)
Ha en fin helg, og gratulerer med dagen på etterskudd:))

Marianne sa...

Ha ha.....godt du gir igen :-) Juksekage....bare du ikke også køber en strikkemaskine.... du er da gået helt ned SYLVIA.....

Elin Osa Søreng sa...

Multnomah- sjalet er jo så flott! (og rødvin er ikke akkurat å forakte!...) For en flott gave. Skjønner godt at snuppa di også vil låne det :o)Bare hun holder seg unna vinen, så- hehe.
Ha en flotters høstuke, klem fra Elin

LivM sa...

Det var et fantastisk kompromiss! 1 - 0 til deg!

harmonica sa...

Ja så er din søster en ordentlig juksepave!! Buhu... ble litt lei meg.. Det er jo en kjensgjerning at jeg ikke på noen måte er like flink som deg med hendene. Langt i fra.Ikke syr og strikker jeg,og heller ikke kan jeg tegne. Men jeg baker jo. Mye juks ja.. Fordi det er lettvint. Og faktisk ofte veldig godt!! Men, jeg skal skjerpe meg. Promise..

Minmill sa...

Hellluuuu Sylvia og gratulerer med ny blogg. Jeg synes det er bra at du byttet bloggsted. Når jeg ikke var pålogget på blogs var det umulig å legge inn kommentar, og det er jo ikke så ofte jeg logger meg på der lenger.

Jeg var innom på blogs i dag for å se om jeg kanskje skulle slette den gamle bloggen. Men jeg ble grepet av nostalgi og gode minner, så den blir stående. Mange av de gamle bildene er elendige og mørke, men så er de jo en del av min blogghistorie.

Jeg så Irenesol også har fått seg ny blogspot adresse. Blogspot er mer brukervennelig og de fleste er vant til hvordan kommenteringen fungerer.

Men det er jo litt av en overgang i bloggnavnet ditt da. Hehe. Jeg skal endre linken til deg med en gang jeg, så innleggene dine dukker opp i bloggrollen min.

Ønsker deg en fin dag videre. Klem

MayaB sa...

Jeg har aldri unnet meg så mye som da jeg sluttet å røyke for fire år siden, alt kunne unskyldes med at jeg ikke brukte penger på røyk, så den skjønner jeg. Og foresten, GRATULERER så mye med ny blogg, denne ser kjempelekker ut, og jeg gleder meg veldig til å følge deg videre her inne!